در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان و نویسنده نمایش «سایه‌ روشن»

سعیده آجربندیان: در فرم اجرا، از رئالیسم به طرف مینی‌مالیسم رفته‌ایم

سعیده آجربندیان، کارگردان و نویسنده نمایش «سایه‌ روشن» می‌گوید این نمایش به لحاظ فرم اجرایی، تعدد شخصیت‌ها و فضای کلی اجرا تغییراتی داشته ‌است و در اجرای آن، از رئالیسم به طرف مینی‌مالیسم رفته‌ است.

به گزارش ایران تئاتر، سعیده آجربندیان، کارگردان و نویسنده تئاتر و مدرس دانشگاه است که هر شب با نمایش «سایه‌ روشن» ساعت 18 در تالار سایه تئاتر شهر روی صحنه است.

این نمایش به ارتباط افراد یک خانواده هنری در خلال ماجرای یک سرقت ادبی می‌پردازد که سیدجواد یحیوی، فائقه شلالوند، فربد فرهنگ و سحر گلشیرازی ایفای نقش می‌کنند.

سعیده آجربندیان کارگردان و نویسنده نمایش «سایه‌ روشن» گفت: «داستان این نمایش از هیچ متنی اقتباس نشده است، بلکه برگرفته و ماحصل مواجهه و رویارویی من با اخباری درباره فیلمنامه‌نویسان جوانی است که بدون حفظ حقوق مادی و معنوی از اثرشان استفاده شده بود که برایم خیلی جذاب و درعین‌حال آزاردهنده بود. در این خصوص پیگیری‌ها و تحقیقاتی با بخش حقوقی خانه سینما نیز داشته‌ام.»

او ادامه داد: «من به‌عنوان یک نویسنده ایرانی، قصه‌ای گفته‌ام در مدیوم تئاتر و این خبر واقعی را روی صحنه آورده‌ام. این اثر نمایشی یک روایت زنانه و شخصیت محوری آن زنی شاعر به نام سایه‌ روشن است. در «سایه‌ روشن» وارد بطن زندگی زن و شوهری به نام سایه و علی می‌شویم. علی یک فیلم‌ساز مطرح است که فردی به نام حامد مدعی می‌شود اثرش توسط او سرقت شده است و در ادامه وارد زندگی این زن و مرد و نیز اتفاقی که در زندگی سایه رخ می‌دهد، می‌شویم.»

                                                                    

این کارگردان درباره تغییراتی که در اجرای این نمایش اعمال شده است هم توضیح داد: «نمایشنامه و اجرا دو اثر متفاوت هستند و جدای از اینکه نویسنده و کارگردان آن‌ها یک نفر هستند اما باید در دو موقعیت متفاوت سنجیده شوند. این نمایش به لحاظ فرم اجرایی، تعدد شخصیت‌ها و فضای کلی اجرا تغییراتی داشته ‌است. در اجرای این نمایش، از رئالیسم به طرف مینی‌مالیسم رفته‌ایم.»

آجربندیان ادامه داد: «بازیگران کار هم به دلایلی تغییر کرده‌اند. البته ناگفته نماند که بازیگران قبلی در اجرای جشنواره تئاتر فجر همراه من شدند و کنارم بودند. در اجرای فعلی «سایه‌روشن» سیدجواد یحیوی همراه ما شد و ایفاگر یکی از نقش‌های مهم نمایش شد.»

این هنرمند تئاتر در پایان گفت: «من از 11 سال پیش درخواست اجرای این نمایش را به تئاتر شهر داده‌ بودم ولی تا پیش از مقطع فعلی، شرایط مهیا نشد که این اثر را اجرا ببرم. خوشحالم الآن نوبت به اجرای من رسیده و همراه با گروه می‌توانیم میزبان مخاطبان در تئاتر شهر باشیم.»




مطالب مرتبط

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

نظرات کاربران