در حال بارگذاری ...
در نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی در مشهد مطرح شد

اختصاص بودجه ویژه به تئاتر خیابانی کشور

در نخستین نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی استان‌ها و مناطق آزاد کشور در مشهد، اعلام شد برای این عرصه از هنرهای نمایشی، بودجه‌ای ویژه اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، نخستین نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی استان‌ها و مناطق آزاد کشور با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، محمد حسین‌زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی) و کریم جشنی (رییس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی)، پنجشنبه ۱۹ مرداد در مشهد برگزار شد.

در این نشست، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، ضمن اشاره به ویژگی‌های تئاتر خیابانی گفت: «این گونه نمایشی، به ظاهر ساده است اما به واقع بسیار سخت و پیچیده است. اهمیت این هنر بسیار زیاد است. هنرمندان نمایش خیابانی بدون هزینه‌ برای مردم اجرا می‌کنند و همیشه نجیب، دوست‌داشتنی و بی‌ادعا هستند و در هر شرایطی پای این نظام و انقلاب مانده‌اند.» 

او ادامه‌ داد: «هنرمندان و گروه‌های تئاتر خیابانی در همه دنیا مورد توجه هستند، برای خودشان کمپانی دارند و از شهرداری‌ها کمک می‌گیرند تا آسیب‌های اجتماعی را از راه هنر نمایش برطرف کنند.»

نظری در خصوص چگونگی حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر خیابانی گفت: «اداره‌کل هنرهای نمایشی، بودجه مشخص و هدف‌گذاری شده برای تئاتر خیابانی دارد و از طریق شکل‌گیری کانون‌های تئاتر خیابانی در استان‌ها، از این گونه نمایشی حمایت خواهد شد.»

ضرورت حمایت شهرداری‌ها از تئاتر خیابانی

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «ما برای اینکه بتوانیم جشنواره‌های تئاتر خیابانی را در سطح کشور ساماندهی کنیم، بخش رقابتی نمایش خیابانی را در جشنواره‌‌های استانی، منطقه‌ای و فجر گنجاده‌ایم.»

او ادامه داد: «هنر نمایش خیابانی صرفا به دنبال درآمدزایی نیست چرا که از مخاطب هزینه‌ای برای تماشای آن دریافت نمی‌کند و به دنبال این است که آسیب‌های اجتماعی و شهری را مطرح و برطرف کند.»

نظری، حمایت مدیران شهری و فرهنگی را از نمایش خیابانی حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: «حمایت از هنر نمایش خیابانی، وظیفه ذاتی شهرداری‌هاست. هنرمندان در این گونه نمایشی، معمولا بدون دریافت هزینه به مردم خدمت می‌کنند و نیاز به حمایت ویژه دارند. ما هم در کنار این گروه‌ها هستیم و یاری‌شان خواهیم کرد.»

کمک هنرمندان نمایش به توسعه کشور

او گروه‌های نمایشی خیابانی را از منظم‌ترین و هماهنگ‌ترین گروه‌های هنری دانست و افزود: «باید این نکته‌ را مدنظر قرار بدهیم که هنر نمایش بسیار زمان‌بر است. هنرمند با اثری که خلق می‌کند، کارآفرینی هم می‌کند. از این رو باید حمایت شوند و تاب‌آوری مدیران در این رابطه افزایش پیدا کند. ذات هنر نمایش، نقد و انتقاد است، نقد سازنده و هوشیار کننده که بتواند جامعه را به سمت درست هدایت کند. هنرمندان نمایش خیابانی یا صحنه‌ای، تعهد دارند و کسی که تعهد دارد، نظم و هماهنگی هم دارد و به توسعه کشور کمک می‌کند.»

نظری، مهم‌ترین ضعف هنرهای نمایشی را نمایشنامه دانست و گفت: «مسؤلان باید برای جوانان سرمایه‌گذاری و دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی مختلف را برگزار کنند. اگر نیازی به برگزاری دوره‌های فوق پیشرفته بود، ما از آن حمایت می‌کنیم و اساتید مجربی را خواهیم فرستاد. خراسان رضوی نیز در آینده‌ای نزدیک میزبان اساتید مجرب حوزه هنرهای نمایشی خواهد بود.»

مدیرکل هنرهای نمایشی، در بخشی دیگر از سخنانش، ضمن اشاره به جایگاه تئاتر مشهد گفت: «مشهد قدمت بسیار زیادی در هنرهای نمایشی دارد و هنرمندان بسیار فرهیخته‌ای در آن رشد یافته‌اند. می‌توان گفت مشهد، دومین شهر بزرگ در حیطه هنرهای نمایشی است و در این عرصه، اثرگذاری زیادی دارد. منطقی است که برای برگزاری این نشست به سراغ دومین شهر و استان فعال کشور آمدیم.»

بودجه اختصاصی برای تئاتر خیابانی

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز در ادامه این نشست گفت: «کانون تئاتر خیابانی در ۳۴ استان نماینده دارد که نمایندگان ۲۵ استان در این نشست تخصصی حضور دارند.»

او افزود: «در این نشست، کارگاه‌های تخصصی آموزشی، مخاطب‌شناسی و برقراری ارتباط با تماشاگر، درآمدزایی و جذب حمایت مالی و همچنین نشست با دبیران جشنواره‌های استانی و جشنواره تئاتر فجر درحال اجراست.»

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، از درنظر گرفتن بودجه‌ اختصاصی تئاتر خیابانی در سال جاری خبر داد و گفت: «این مساله موجب پیشرفت این گونه نمایشی خواهد شد. شهرداری‌ها و مراکز غیردولتی هم باید حوزه تئاتر خیابانی را حمایت کنند و نقش اصلی آن‌ها در این حوزه همین حمایت است.»

حمایت بخش خصوصی از تئاتر خیابانی

کریم جشنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی، دیگر سخنران این نشست بود که گفت: «برگزاری نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی، یک فضای آزمایشی بود که ببینیم آیا می‌شود در شهرهای بزرگی چون مشهد، اسپانسرها در بحث حمایت از تئاتر و سرمایه‌گذاری فعال شوند یا خیر که خوشبختانه این اتفاق افتاد و دانشگاه فرهنگ و هنر و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای تصاویر ماندگار، پای کارآمدند و اسباب برگزاری این نشست را فراهم کردند.»

او ادامه داد: «مسئله‌ای که در حوزه تئاتر خیابانی دغدغه خود من است، برگزاری مجدد جشنواره تئاتر خیابانی رضوی در مشهد است تا با حمایت ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی، این رویداد در شهری که حرم رضوی در آن قرار دارد، برپا شود.» 

کریم جشنی گفت: «تئاتر خیابانی با امکانات کمی که نیاز دارد، می‌تواند به احیای هنرهای نمایشی در شهرستان‌ها کمک کند. امیدواریم با ادامه این نشست‌ها در سراسر کشور بتوانیم به این هدف مهم دست پیدا کنیم.»




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

نظرات کاربران