در حال بارگذاری ...
...

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» مطرح شد

حجت‌الله ناظری: تولید آثار عاشورایی نیازمند حمایت مسئولان و ارگان‌هاست

حجت‌الله ناظری، کارگردان نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» می‌گوید تولید آثار نمایشی عاشورایی و مذهبی و مبتنی بر روایت‌های دینی بسیار دشوار است و سازمان‌های کمی پیگیر هستند و درخواست تولید این‌گونه آثار را دارند، بنابراین تولید آثار عاشورایی نیازمند حمایت و همت بلند مسئولان و ارگان‌ها هستند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی حجت‌الله ناظری این روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است.

این اثر نمایشی روایتگر شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) است و روایت از زبان تیری که گلوی این طفل را شکافت، روایت می‌شود و نمایش با تکنیک عروسکی برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

با حجت‌الله ناظری کارگردان نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

چه شد که خواستید برای کودکان نمایش عروسکی آیینی و عاشورایی تولید کنید؟

تولید نمایش کودک به‌نوبه خود کار دشواری است حال اگر بخواهید نمایشی ویژه کودکان با محوریت آیینی و عاشورایی تولید کنید، کار سخت‌تری را بر عهده‌ گرفته‌اید. الحمدالله گروه «مکتب» از 20 سال گذشته توانسته سربلند از انجام تولیدات آیین و عاشورایی بیرون بیاید و تولیداتی داشته باشد که با اقبال مخاطب روبه‌رو شود. ازاین‌رو همواره تولید نمایش با موضوع دینی از حلقه‌های کاری گروه «مکتب» بوده است.

شما به‌عنوان کارگردان چه ویژگی‌ای در این اثر قرار دادید که کودک و نوجوان جذب آن شوند؟

زاویه دید در نمایش کودک و نوجوان با زاویه دید در نمایش بزرگسال بسیار متفاوت است و این زاویه دید است که زبان را در نمایشنامه شکل می‌دهد؛ نگاه کردن به جهان هستی از دریچه نگاه کودکان باعث می‌شود ساختار نمایشنامه کودک و نوجوان شکل بگیرد؛ بنابراین مفروضات دنیای کودکان با بزرگ‌سالان متفاوت می‌شود و نمایشنامه مختص کودک و نوجوان شکل می‌گیرد.

زاویه دید نمایش و روایت اثر از زبان تیر است، درباره این ایده توضیح دهید.

در نمایش «قهرمان کوچک» به‌طورکلی دو گروه اشقیا و اولیاء راداریم که برای کودکان شمه‌‌ای کلی از روحیات و خلق‌وخوی آن‌ها به نمایش درمی‌آید؛ اما خط سیر اصلی داستان بر اساس داستان درخت سیبی است که با مهربانی به بچه‌ها سیب می‌داده و امروز مجبور به انجام کاری شده که راضی به انجام آن نیست و این چالش موضوع اصلی این نمایش است که از زبان تیر روایت می‌شود.

شاید روایت برخی از بزنگاه‌های حماسه عاشورا برای کودکان کمی خشونت‌بار باشد و کودک توان درک و مواجه شدن با این مصیبت‌ها را نداشته باشد، شما چگونه داستان عاشورا را برای کودکان به‌اصطلاح خودمان نرم یا قابل‌درک کردید؟

قطعاً موضوعات خشن و دارای بار روانی خشونت‌بار با بیان مستقیم و غیرهنرمندانه تأثیر منفی زیادی در روحیه کودکان خواهد گذاشت؛ بنابراین یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تولید یک نمایش عاشورایی تلطیف و کاستن خشونت ماجراست و اینجاست که نگاه ظرافتمندانه هنرمند وارد میدان شده و با بیان موضوع با استفاده از تکنیک‌هایی داستانی و قصه‌گویی هم‌آوایی ظریف و مناسب روحیه کودکان به وجود می‌آورد و متناسب با ظرفیت کودکان ماجرا روایت می‌شود.

معمولاً داستان‌های عاشورایی برای بزرگ‌سالان است، آیا برنامه‌ریزی کرده‌اید که روند تولید آثار این شکلی برای کودکان زیاد شود؟

ما پیگیر اجراهایی برای مخاطبان کودک و نوجوان هستیم اما متأسفانه در مورد تولید کارهایی از این سنخ، با توجه به توضیحات داده‌شده باید بگویم تولید بسیار دشوار است و سازمان‌های کمی هم پیگیر و درخواست تولید این‌گونه آثار را دارند. با اینکه مردم علاقه‌مند به تولید و دیدن چنین آثاری هستند، اما تولید بسیار کم است. امروزه خانواده‌ها به‌درستی دریافته‌اند که راه پرورش و تربیت جوان دینی و انقلابی آینده از حضور کودکان امروز در مجالسی که در آن‌ها آموزه دینی و اخلاقی گفته می‌شود می‌گذرد؛ بنابراین استقبال از این نمایش‌ها بسیار قابل‌توجه است و البته رونق آن، کمی همت بلند مسئولان را می‌طلبد.