در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «ملاقات»

سیاوش چراغی‌پور: دلتنگ حضور روی صحنه هستم

سیاوش چراغی‌پور، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه دلتنگ حضور روی صحنه تئاتر است می‌گوید حرف تئاتر که می‌شود دلم برای این چندسالی که فرصت نکرده‌ام روی صحنه باشم، می‌سوزد.

به گزارش ایران تئاتر، سیاوش چراغی‌پور، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون آخرین بار در سال 1398 با نمایش «ملاقات» به نویسندگی فردریش دورنمات و کارگردانی پارسا پیروزفر روی صحنه رفت.

چراغی‌پور با اشاره به دلتنگی‌اش برای صحنه تئاتر گفت: «حرف تئاتر که می‌شود دلم برای این چندسالی که فرصت نکرده‌ام روی صحنه باشم، می‌سوزد.»

او در پاسخ به چرایی عدم حضورش در سال‌های اخیر توضیح داد: «بخشی از این عدم حضور به دلیل درگیری من در آثار تصویری است و البته بخشی هم به دلیل دلخوری‌هایی است که به واسطه برخی اعمال سلیقه‌ها و گاهی حذف و اضافات تحمیل‌شده در روند اجرا صورت می‌گیرد. ایراداتی که در برخی موارد بر سلیقه و رویکرد هنری کارگردان‌ها تاثیر می‌گذارد. به تعبیری در برابر مشکلات همواره باید یک زره پولادی بپوشی تا بتوانی به اجرای عموم برسی.»

این هنرمند افزود: «بعد از کم شدن عوارض همه‌گیری ویروس کرونا و از سرگیری اجراهای نمایش برای مدتی در تابستان 1399 با بازی در نمایش «کوکاکولا» به نویسندگی و کارگردانی نصیر ملکی‌جو در تالار قشقایی تئاتر شهر روی صحنه رفتم.  بعد از آن تقریبا در سه سال گذشته با وجود دعوت و پیشنهادهای زیادی که از طرف همکاران هنرمندم داشتم اما متاسفانه سعادت حضور روی صحنه برایم فراهم نشده است.»

از هر فرصتی برای تماشای نمایش‌های روی صحنه استفاده می‌کنم و خیلی خوشحالم که این روزها سالن‌های تئاتر با استقبال تماشاگران روبه‌روست

چراغی‌پور ادامه داد: «در بیشتر موارد به دلیل سفرهای کاری به شهرستان و شب‌کاری‌هایی که دارم، نمی‌توانم در آثار نمایشی حضور داشته باشم و این موضوع مرا دلتنگ صحنه کرده است.»

او گفت: «من از هر فرصتی برای تماشای نمایش‌های روی صحنه استفاده می‌کنم و خیلی خوشحالم که این روزها سالن‌های تئاتر با استقبال تماشاگران روبه‌روست. حضور تماشاگران در سالن بسیار هیجان‌‌انگیز است.»

این هنرمند ادامه داد: «حضور مخاطبان در سالن‌های تئاتر و دواجرایی شدن بعضی از آثار بسیار امیدوارکننده و نویدبخش حال خوب است. برای تمامی گروه‌ها آرزو دارم که با همین حال خوب اجرا بروند و بودجه‌ و حمایت‌ از آثار به قدری باشد که پاسخگوی نیاز و زحمتی که هنرمندان می‌کشند، باشد.»

حضور مخاطبان در سالن‌های تئاتر و دواجرایی شدن بعضی از آثار بسیار امیدوارکننده و نویدبخش حال خوب است

او با اشاره به لزوم بازگشت پیشکسوتان عرصه تئاتر روی صحنه گفت: «واقعیت این است که هنرمندان پیشکسوت، سرمایه‌های تئاتر این کشور هستند. باید تمام شرایط برای حضور آن‌ها به عنوان بازیگر و کارگردان روی صحنه فراهم شود و این وظیفه مدیران و مسئولان تئاتر است که امکانات اجرا را در اختیار این عزیزان قرار دهند.»

چراغی‌پور ادامه داد: «یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان مسائل مالی است. واقعیت این است که متاسفانه در بهترین شکل و شرایط ممکن هم تئاتر پاسخگوی نیازهای مالی یک هنرمند و بازیگر نیست. یک بازیگر توانا که سال‌ها در این عرصه تلاش کرده است اگر قرار باشد از حضور در آثار سینمایی، تلویزیونی و دیگر پلتفرم‌ها که درآمد و مخارج زندگی‌شان را از طریق آن می‌گذرانند، چشم‌پوشی کنند باید حداقل به اندازه آن مبلغ در اختیارشان قرار بگیرد.»

او افزود: «نفس کشیدن و صحبت کردن پیشکسوتان روی صحنه ارزشمند است، راه رفتن آن‌ها، سکوت‌شان، نظم و انضباط کاری‌شان همگی برای نسل جوان درس است.»

نفس کشیدن و صحبت کردن پیشکسوتان روی صحنه ارزشمند است، راه رفتن آن‌ها، سکوت‌شان، نظم و انضباط کاری‌شان همگی برای نسل جوان درس است

سیاوش چراغی‌پور در پایان گفت: «نسل جوان نیاز به الگو دارند و اداره کل هنرهای نمایشی باید تلاش کند تا برای استفاده از تجربه و دانش پیشکسوتان در هر گروهی، یک یا دو نفر از آن‌ها با تامین شرایط مالی حضور داشته باشند. قطعا در نظر گرفتن حقوق ماهانه برای هنرمندان پیشکسوت و برخورد محترمانه با آن‌ها باعث تشویق حضور دیگر هنرمندان در عرصه هنرهای نمایشی خواهد شد. می‌دانم که آنچه گفته شد کمی رؤیاپردازی است اما واقعیت این است که آرزوی من رسیدن به شرایطی است که این رؤیاها تحقق پیدا کند و شاهد فعالیت هنرمندان بنام تئاتر در سالن‌های نمایش و ازدحام تماشاگران برای تماشای آثار فاخر آن‌ها باشیم.» 

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

در گفت‌وگو با سیدجواد طاهری مطرح شد

ادامه اجراها در تئاترشهر به شرط حضور تماشاگر

سیدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر با اشاره به اینکه تئاتر ﺑﺪون ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﺪارد، گفت در ﺳﺎل ﺟﺪﯾﺪ آﺛﺎری ﮐﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه‌اﻧﺪ اﮔﺮ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﻪ ﺳﺎﻟﻦ ﺑﯿﺎورﻧﺪ اﻣﮑﺎن اداﻣﻪ اﺟﺮا را ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ.

|

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

در گفت‌وگو با الهه پورجمشید مطرح شد

«تله و زیون»؛ نمایشی از بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده
در گفت‌وگو با الهه پورجمشید مطرح شد

«تله و زیون»؛ نمایشی از بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده

الهه پورجمشید، طراح و کارگردان نمایش «تله و زیون» می‌گوید بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده به‌عنوان هدف و نگاه اولیه متن، موضوعی نیست که تکراری شود و یا تنها مختص به یک محدوده جغرافیایی باشد.

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «مناظره وایادولید»

هوشمند هنرکار: فرم نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با تماشاگر باشد
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «مناظره وایادولید»

هوشمند هنرکار: فرم نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با تماشاگر باشد

هوشمند هنرکار، بازیگر و کارگردان «مناظره وایادولید» با بیان این‌که در این اثر تلاش شده تا دغدغه‌های انسانی و اجتماعی به نمایش درآید، گفت به شعبده‌بازی‌های نور، صدا و افکت علاقه زیادی ندارم، درام و تئاتر باید روی صحنه جاری شود و فرم‌ نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با ...

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران