در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با نمایشنامه‌‌نویس و کارگردان گیلانی

مهرداد هنرمند: هنرمندان شهرستان دغدغه مدیران خانه تئاتر نیستند

مهرداد هنرمند، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر استان گیلان می‌گوید مدیران خانه تئاتر دغدغه‌ای برای هنرمندان تئاتر شهرستان ندارند و درد بزرگی است که هنرمندان شهرستان از سمت خانواده خود یعنی خانه تئاتر دیده نمی‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از تسنیم، مهرداد هنرمند، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر استان گیلان، زاده ۱۳۵۹ در رشت است و در رشته‌های بازیگری و کارگردانی در ۱۳۸۷ از دانشگاه هنر تهران با مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی فارغ‌التحصیل شده و در این سال‌ها علاوه بر تدریس در دانشگاه، به‌عنوان مدیر آموزشگاه هنرهای نمایشی افرا فعالیت می‌کند. هنرمند نوشتن و کارگردانی نمایش‌هایی چون «نگاتیو»، «افرا»، «کابوس‌های دنباله‌دار» را در کارنامه هنری خود داراست. در مورد فعالیت‌های صنفی حوزه تئاتر، شرایط هنرمندان استانی تئاتر و جایگاه نهادهای صنفی چون خانه تئاتر با او به گفت‌وگو نشستیم. 

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه عضویت در خانه تئاتر امتیاز ویژه‌ای برای او محسوب نمی‌شود، گفت: «من خیلی به فعالیت‌های صنفی آگاه نیستم اما در همان حدی که می‌دانم خانه تئاتر به عنوان یک صنف مستقل باید برای حمایت از اعضای خود از سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های دولتی و خصوصی امتیاز بگیرد.»  

او ادامه داد: «این صنف در ماجرای همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست کمک هزینه و حمایت‌های مادی برای اعضای خود از مجلس، سازمان‌های دولتی و خصوصی بگیرد اما متاسفانه هیچ تلاشی برای چنین اتفاقی نکرد.»

هنرمند با بیان اینکه فعالیت‌های خانه تئاتر باید معرفی و تشریح شود، افزود: «متاسفانه هنرمندان نسبت به فعالیت‌های این صنف هیچ شناختی ندارند در‌حالی‌که باید شرایط عضویت، قوانین و جزییات عملکرد آن اطلاع‌رسانی شود. از آنجاکه من به عنوان عضوی از این خانه نسبت به شرایط آن آگاهی ندارم قطعا از حق و حقوق، انتظارات و توقعاتی که می‌توانم داشته باشم هم بی‌خبرم.»

او با اشاره به اینکه خانه تئاتر با هنرمندان تئاتر شهرستان ارتباطی ندارد، گفت: «فکر نمی‌کنم مدیران این خانه دغدغه‌ای برای هنرمندان شهرستان داشته باشند. به‌شخصه با اینکه عضو این صنف هستم شاید حتی در آمارشان هم وجود نداشته باشم.»

این هنرمند افزود: «معمولا فعالیت‌های متمرکز تئاتری در تهران است. جلسات خانه تئاتر هم در آنجا برگزار می‌شود و مسائل هم همواره درباره تئاتر تهران است و تئاتر شهرستان از دایره توجه دور می‌ماند و مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. این درد بزرگی است که هنرمندان شهرستان از سمت خانواده خود یعنی خانه تئاتر دیده نمی‌شوند.»

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان گیلانی گفت: «من مدت‌هاست از سایت خانه تئاتر بازدید نکرده‌ام. تنها در یک کانال واتساپی که برای اعضای این خانه است، عضو هستم. در این کانال شرحی از جلسات خانه تئاتر به صورت مکتوب منتشر می‌شود که قطعا اتفاق خوبی است و نیاز به تداوم دارد. در واقع تنها ارتباط من با خانه تئاتر با ادمین کانال واتساپ آن بوده است.»

هنرمند افزود: «من علاقه زیادی دارم تا از جزییات برگزاری بعضی از جلسات خانه تئاتر با خبر شوم و چندین بار تقاضای ضبط و انتشار تصویری جلسات را داشته‌ اما متاسفانه این امکان هم مقدور نبوده است. دوستان تنها به انتشار چند عکس و گزارش کلی بسنده می‌کنند.»

او ادامه داد: «متاسفانه برای من و بسیاری از هنرمندان شهرستان با وجود تمایلی که برای حضور در فعالیت‌های صنفی وجود دارد، امکان سفر مهیا نیست و قطعا با شرایط امروز ضبط گزارش تصویری یا ارتباط آنلاین برای خانه تئاتر نباید کار پیچیده‌ای باشد.»

مهرداد هنرمند در پایان سخنانش گفت: «به‌شخصه مدیریت و اعضای اصلی خانه تئاتر را نمی‌شناسم و هیچوقت ارتباطی با آن‌ها نداشته‌ام. متاسفانه از طرف آن‌ها نیز تلاشی برای ارتباط با هنرمندان شهرستان نبوده است. این خانه برای ارتباط با هنرمندان باید مدیران و سرفصل‌های کاری‌اش را مشخص کند و در این سرفصل‌ها سهمی برای هنرمندان شهرستان در نظر بگیرد چراکه در غیر اینصورت رغبتی برای ادامه عضویت و یا عضویت جدید در آن وجود نخواهد داشت.»




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران (1)