در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان تئاتر گیلان

محمد پورجعفری: فعالیت‌های خانه تئاتر رغبتی برای عضویت ایجاد نمی‌کند

محمد پورجعفری، کارگردان و هنرمند تئاتر گیلان می‌گوید فعالیت‌های خانه تئاتر رغبتی برای عضویت هنرمندان شهرستان ایجاد نمی‌کند. این خانه باید به بخش‌های جانبی زندگی، معیشت، بیمه، مسکن، تفریح و حق و حقوق هنرمندان رسیدگی کند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری فارس، محمد پورجعفری، کارگردان تئاتر استان گیلان است. با او درباره جایگاه صنفی نهادهایی چون خانه تئاتر و دیگر مسائل صنفی به گفت‌وگو نشستیم

پورجعفری با اشاره به اینکه عضو خانه تئاتر نیست، گفت: «یکی از دلایلی که باعث شد تا تمایلی برای عضویت در خانه تئاتر نداشته باشم این بود که فعالیت‌های این صنف رغبتی برای حضور بچه‌های تئاتر شهرستان ایجاد نمی‌کند.»

او ادامه داد: «ما از اتفاقات خانه تئاتر بی‌خبر هستیم. زمان دقیق انتخابات و حتی اعضای اصلی آن را نمی‌شناسیم.»

این هنرمند افزود: «شرایط شهرستان‌ها با تهران کاملا متفاوت است. قطعا خانه تئاتر در تهران می‌تواند از وزارتخانه‌های مختلف، شهرداری و حتی دیگر ارگان‌ها جذب حمایت کند اما در استان‌ها چنین اتفاقی میسر نیست.»

پورجعفری گفت: «در شهرستان انجمن هنرهای نمایشی فعالیت بیشتری دارد و سازمان‌ها آن را بیشتر از خانه تئاتر به رسمیت می‌شناسند. به همین دلیل هم بیشتر حمایت‌ها به سمت انجمن معطوف می‌شود.»

این کارگردان با اشاره به اینکه عضویت هنرمندان شهرستان برای خانه تئاتر اهمیتی ندارد، افزود: «ما حتی زمان عضوگیری این خانه را نمی‌دانیم. اگر عضویت هنرمندان شهرستان برای خانه تئاتر مهم است باید با آن‌ها ارتباط برقرار کند. هنرمندان از محاسن و حتی شرایط خانه تئاتر هیچ شناختی ندارند.»

بیشتر تمرکز خانه تئاتر روی هنرمندان تهران است و فکر هم نمی‌کنم عضویت یا عدم عضویت هنرمندان شهرستان برای‌شان اهمیتی داشته باشد

او ادامه داد: «شاید من به شخصه به سایت خانه تئاتر مراجعه کرده باشم یا با دوستان آشنایی داشته باشم ولی دیگر هنرمندان چنین امکانی برای‌شان فراهم نبوده است. این اتفاق نیازمند ارتباط مدیریت و اعضای خانه تئاتر است.»

این هنرمند افزود: «اینکه هنرمندی از شهرستان عضو خانه تئاتر شود صرف عضویت اهمیت چندانی ندارد. این عضویت تنها در صورتی ارزشمند است که مزایایی برای هنرمندان داشته باشد.»

پورجعفری با تاکید دوباره بر اینکه خانه تئاتر اهمیتی برای تئاتر شهرستان‌ها قائل نیست، گفت: «بیشتر تمرکز خانه تئاتر روی هنرمندان تهران است و فکر هم نمی‌کنم عضویت یا عدم عضویت هنرمندان شهرستان برای‌شان اهمیتی داشته باشد.»

او ادامه داد: «من اکنون نمی‌دانم مدیرعامل خانه تئاتر چه کسی است. خانه تئاتر در دوره‌های قبل بیانیه‌ای به منظور گرفتن امتیازاتی از دولت منتشر کرد و خواستار امضای هنرمندان سراسر ایران شد. حرف ما این بود که چرا باید چنین این بیانیه‌ را امضا کنیم وقتی تازه گروه‌های شهرستان آن هم برای امضا مهم شده‌اند؟!»

این هنرمند افزود: «اگر بچه‌های تئاتر شهرستان مهم هستند باید در تمامی زمان‌ها و دوره‌ها مورد توجه قرار بگیرند و نمی‌توان هر زمان به امضا و حضورشان نیاز بود، به سراغ‌شان آمد.»

پورجعفری توضیح داد: «خانه تئاتر یک ساختمان و سالن دراختیار دارد. اگر بچه‌های شهرستان برایش اهمیت دارند، حداقل آن سالن را برای اجرا به هنرمندان بدهد. مهم‌ترین مشکل خانه تئاتر تبیین آن است. بسیاری از هنرمندان هنوز نمی‌دانند آنجا دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. در سایت خانه تئاتر تنها به موارد کلی پرداخته می‌شود.»  

او با اشاره به دریافت مجوز افتتاح خانه تئاتر در گیلان گفت: «در دوره‌های گذشته مجوز افتتاح خانه تئاتر در گیلان را از خانه تئاتر تهران  دریافت کردیم که متاسفانه به دلیل نبود حمایت فعالیت آن بیش از یک ماه ادامه پیدا نکرد.

اگر بچه‌های تئاتر شهرستان مهم هستند باید در تمامی زمان‌ها و دوره‌ها مورد توجه قرار بگیرند و نمی‌توان هر زمان به امضا و حضورشان نیاز بود، به سراغ‌شان آمد

در واقع دوستان خانه تئاتر تهران تنها از لحاظ دادن مجوز همراه بودند و امکان حمایت مالی برای‌شان فراهم نبود. من به همین دلیل در جریان اساسنامه خانه هستم ولی دیگر دوستان چنین اطلاعاتی ندارند.»

او ادامه داد: «من فکر می‌کردم خانه تئاتر یک صنف مستقل است و باید به دنبال وضعیت حقوقی اعضا، گرفتن امتیازات معیشتی، تفریحی و مسکن آن‌ها باشد که در عمل چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.»

این هنرمند افزود: «در هر شکل خانه تئاتر مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است و باید تابع قوانین باشد پس نباید ادعای مستقل بودن را در بوق و کرنا کند. واقعیت این است که خانه تئاتر برای شهرستان کاری انجام نداده است.»

محمد پورجعفری در پایان گفت: «خانه تئاتر نباید کارهای انجمن هنرهای نمایشی را انجام دهد. انجمن بازوی اجرایی ارشاد در تولید اثر، برگزاری جشنواره و ... است. خانه تئاتر باید به بخش‌های جانبی زندگی، معیشت، بیمه، مسکن، تفریح و حق و حقوق هنرمندان رسیدگی کند.»




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

نظرات کاربران