در حال بارگذاری ...

نشست تحلیل و بررسی «شهر طلا» برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی نمایش «شهر طلا» به نویسندگی و کارگردانی حامد زحمتکش در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست به بررسی ابعاد مختلف نمایش و تأثیرگذاری و لزوم آموزش سواد مالی از طریق نمایش پرداخته شد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست تحلیل و بررسی نمایش «شهر طلا» به نویسندگی و کارگردانی حامد زحمتکش دیروز شنبه ۴ شهریور با حضور فهیمه میرزاحسینی (استاد نمایش عروسکی)، مهدی فرشیدی‌سپهر (نویسنده و کارگردان)، کمیل رودی (مدیر آکادمی هوش مالی) و احمدرضا حجارزاده (مجری-کارشناس و نویسنده) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این نشست که پس از اجرای نمایش «شهر طلا» برگزار شد، به بررسی ابعاد مختلف نمایش و تأثیرگذاری و لزوم آموزش سواد مالی از طریق نمایش پرداخته شد.

حامد زحمتکش به‌عنوان نویسنده و کارگردان از روند تولید تا اجرای اثر و علاقه‌مندی شخصی‌اش پس از آشنایی باسواد مالی و گذراندن دوره‌ای در این خصوص و جرقه تولید این اثر گفت: «در دوسال کرونا با توجه به شرایط از طریق فایل‌های شنیداری قصه‌های سواد مالی را برای کودکان تولید کردیم و از طریق رسانه‌ها در اختیارشان قراردادیم و پس از عادی‌شدن شرایط تصمیم گرفتیم برای شروع یکی از این قصه‌ها را که بر اساس واقعیت نوشته‌شده به نمایش دربیاوریم و امیدواریم بتوانیم تمام قصه‌های سواد مالی را که هرکدام، یکی از این اصول را آموزش می‌دهند به روی صحنه ببریم.»

در ادامه کمیل رودی به‌عنوان مدیر آکادمی هوش مالی که حامی تولید این اثر است، درباره سواد مالی و نیاز و تأثیر آن بر زندگی افراد بخصوص آموزش کودکان گفت: «ما مقصر شرایط مالی نیستیم اما مسئول آن هستیم. درست‌دیدن شرایط و تصمیم‌گیری مناسب بر اساس آن یکی از ارکان سواد مالی است. سواد مالی مانند ورزش همگانی است که همه افراد باید از آن بهره ببرند و برای همه مفید است. در کلاس‌های آموزش به کودکان از طریق بازی، کاردستی و سایر فعالیت‌هایی که رنگ و بوی مالی دارند، به کودکان آموزش‌ها را انتقال می‌دهیم‌ و آموزش از طریق گفتن را مفید نمی‌دانیم.»

سپس احمدرضا حجارزاده از مهدی فرشیدی‌سپهر دعوت کرد درباره این اثر که با موضوع خاص تولیدشده، نظرش را بیان بکند. فرشیدی‌سپهر گفت: «گماشتن هنر برای تبلیغ کالا یا موضوعات همان‌طور که تاریخ هنر گواه است تولید ابتذال می‌کند، مگر در مواردی مانند حفظ جان، بهداشت، سواد مالی، سواد مدنی که به انسان‌ها آگاهی‌های لازم و مستقیمی برای زندگی می‌دهد و در تولید این‌گونه آثار باید درام را به شکلی پیش ببرد که موضوع سفارش بر نمایش حاکم نشود.»

سپس فهیمه میرزاحسینی درباره پیشینه طلا و دلیل ارزشمندی آن برای انسان در طول سال‌ها و روند ارزش پیداکردن آن به شکلی که امروزه اعتبار دولت‌ها را میزان دارایی طلا در استاندارد جهانی تعریف می‌کند، مطالبی عنوان کرد و ادامه داد: «این قصه در قالب نمایش عروسکی با تکنیک نمایش کاغذی انتخاب مناسبی بوده و کودکان در طول اجرا ارتباط خوبی با آن برقرار کرده‌اند.»

میرزاحسینی همچنین پیشنهاد داد ایرانی‌کردن اثر و گسترش طیف خاکستری شخصیت‌ها در درام کمک مؤثرتری در باورپذیری مخاطب خواهد داشت.

در ادامه نشست درباره مسائل دیگری که می‌تواند این اثر موفق بیش‌تری یاری بدهد، پیشنهاد‌هایی از طرف کارشناسان و مخاطبان حاضر در سالن مطرح شد.

نمایش «شهر طلا» تا ۱۳ شهریور هرروز حتی شنبه‌ها ساعت 19:30 در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت تیوال به نشانی یا شماره‌های ۰۹۰۳۴۹۹۰۲۸۵ و ۰۹۲۲۳۹۳۲۸۹۲ اقدام به تهیه بلیت بکنند.




مطالب مرتبط

«شهر طلا» در جم سنتر دیدنی می‌شود

«شهر طلا» در جم سنتر دیدنی می‌شود

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «شهر طلا» با طراحی، نویسندگی و کارگردانی حامد زحمتکش سه روز پایانی هر هفته ساعت ۱۸ در سالن آمفی‌تئاتر جم سنتر تا ۲۷ اسفند روی صحنه می‌رود. «شهر طلا» بر ...

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

چهارمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر برگزار شد

آزادی‌خواهی بهار، روایت مدرن و مقاومت برابر ابتذال سرعت
چهارمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر برگزار شد

آزادی‌خواهی بهار، روایت مدرن و مقاومت برابر ابتذال سرعت

در چهارمین جلسه نقد و بررسی آثار بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر که چهارم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران