در حال بارگذاری ...

دوازدهمین فراخوان پروژه آموزشی «چهارفصل تئاتر ایران» منتشر شد

دوازدهمین فراخوان پروژه‌ آموزش نمایشنامه‌نویسی با عنوان «تئاتر و خرافات در فرهنگ‌عامه» منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری دوازدهمین فراخوان پروژه‌ آموزش نمایشنامه‌نویسی برای علاقه‌مندان خارج از پایتخت را با عنوان «تئاتر و خرافات در فرهنگ‌عامه» منتشر کرد.

ایوب آقاخانی مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری و طراح و مدیر پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران» با اعلام این خبر افزود: «خوشبختانه این پروژه‌ آموزشی با نتایج چشمگیر و شایان اعتنا همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری و نشر سوره‌ مهر تلاش دارد سطح نمایشنامه‌نویسی کشور را به‌اندازه‌ بضاعت خود ارتقا دهد.»

در متن این فراخوان چنین آمده است:

«فراخوان دوازدهمین دوره از پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران»

«تئاتر و خرافات در فرهنگ‌عامه»

این را ما نمی‌گوییم. تاریخ را ورق بزنید. بنیان‌های فکری، عقیدتی و استراتژیک ایران را در همه‌ ادوار تاریخش یک ویروس پرخطر کشنده همواره تهدید می‌کرده و همچنان به این شمشیرکشی و لشکرآرایی‌اش ادامه می‌دهد.

بسیاری می‌گویند این صف‌آرایی ریشه در امری سازمان‌یافته و بدخواه و بدسلوک دارد. اینکه با ویروس «خرافه» تمام اندامواره‌ ایران و ایرانی به دست کریه منظران تاریخ نشانه رفته شده و عده‌ای در تاریکی نشسته‌اند و سیگاری گوشه لب، گیرانده و پردود کاشته‌اند و نحیف شدن تن و جان ما را در مبارزه یا وادادن در برابر این ویروس، با لبخندی نظاره می‌کنند.

تئاتر و بالخاصه حوزه‌ خلق و آفرینش و قلم‌ زدنش همیشه این رسالت را داشته که آگاهی در جامعه‌ زخمی پیرامونش تزریق کند.

و اگر صادق باشیم همیشه آسیب‌پذیرترین بخش‌های جامعه برای رسوخ این ویروس خوف انگیز، فرهنگ جاریه‌ عام بوده است.

در دوازدهمین گام از نوشکفتنِ پروژه‌ جامع ملی آموزش درام‌نویسی به علاقه‌مندان خارج از پایتخت بر آن شدیم تا عاشقانه و خالصانه از دست‌هایی که توان قلم گرفتن و نوشتن بر صفحه‌ صحنه را دارند، بخواهیم که این‌بار درنگ‌شان را روی شناسایی این زمینه‌ها، آسیب‌شناسیِ آن و بررسی تأثیرات مخربش قرار دهند.

بدین‌وسیله از تمام یاران و همفکران علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی و حضور در فرایند این پروژه دعوت می‌کنیم که ایده‌های مختصر خود را (تا سقف یک صفحه) تا پایان شهریور 1402 به دبیرخانه‌ دائمی این پروژه یعنی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری از طریق نشانی الکترونیکfasl.drama@gmail.com4 ارسال کنند تا پس از تایید اعضای هیئت‌علمی فصل، نگارش نسخه‌های کامل شده‌ اولیه‌شان را آغاز کنند تا گام‌های بعدی یعنی کارگاه و اصلاح و بازنویسی و سرآخر چاپ و در نتیجه، ارائه و نشرش در سرتاسر ایران را تجربه کنند.

باشد که جان و تن و ذهن و روان ایران و ایرانی و باورها و اندیشه‌هایشان با تمام ریشه‌های ملی، دینی، تاریخی و مذهبی‌اش در امان و ایمن بماند.»




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

نظرات کاربران