در حال بارگذاری ...
داوران جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران مطرح کردند

باید قدردان حمایت و استقبال مردم از تئاتر بود

داوران بخش‌های صحنه‌ای و فضای باز شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران با بیان این‌که باید قدردان حضور و استقبال مردم از این رویداد هنری بود، از لزوم توجه به خلاقیت در تولید محتوا، توجه بیشتر مدیران فرهنگی به هنرمندان و تجهیز زیرساخت‌ها به منظور گسترش و ادامه هرچه بهتر این جشنواره گفتند.

به گزارش ایران تئاتر، شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، از روز سه‌شنبه (28 شهریور) فعالیت خود را با حضور گروه‌های نمایشی استان‌های سراسر کشور در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز کرد و امروز جمعه (31 شهریور) با اعلام اسامی آثار برتر در هر بخش به کار خود پایان خواهد داد. 

علی اوسیوند، آزاده انصاری و بابک نهرین، داوران بخش صحنه‌ای این رویداد هنری بودند و فریبا متخصص، سمیه رضایی و مهدی لزیری، داوری بخش فضای باز جشنواره را برعهده داشتند.

مخاطب را از  سرگرمی تئاتر دور کرده‌ایم

آزاده انصاری، کارگردان، عروسک‌گردان و داور بخش صحنه‌ای شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ملی ارسباران با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش به نسل جوان در تئاتر گفت: «اگر ما به جوانانی که دغدغه‌شان فرهنگی و اجتماعی است، پایگاه و فضایی مناسب برای ارائه سخنان و نیازهای‌شان اختصاص بدهیم، قطعا از فیلتر هنر و ذوق هنری‌شان اتفاقات بهتری خواهد افتاد.»

او ادامه داد: «متاسفانه مدیران فرهنگی ما امر مهم توجه به جوانان و تاثیر تئاتر در بهبود شرایط روحی جامعه را مورد توجه قرار نمی‌دهند. تئاتر به همان نسبت که فضایی برای بیان حرف هنرمندان است، بهترین مکان برای مخاطبان نیز هست.»

این هنرمند افزود: «بخش اعظم تئاتر سرگرمی است. با بی‌توجهی به تئاتر، ما مخاطب را از بخش اعظم سرگرمی خود دور کرده‌ایم و این باعث می‌شود تا آن‌ها خواسته‌های‌شان را به شکل دیگری نشان دهند.»

داور بخش صحنه‌ای شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ملی ارسباران گفت: «شانس بزرگ شهرستان اهر، وجود مردم فهیمی است که به هنر و هنرمندان توجه دارند و به نظرم این توجه و استقبال بسیار ارزشمند است.»

او ادامه داد: «باید قدردان حمایت‌های مردمی بود که با وجود معضلات و مشکلاتی که دارند، این‌گونه بی‌نظیر همراه هنرمندان هستند و ارزشمندی این رویداد برای‌شان کاملا مشخص است.»

این کارگردان و عروسک‌گردان تئاتر با اشاره به مدت زمان برگزاری جشنواره افزود: «این جشنواره به همت مضاعفی از سوی مدیران فرهنگی نیازمند است تا بتواند میزبان آثاری بیشتر در مدت زمان برگزاری حداقل یک هفته تا ده روز باشد.»

او با اشاره به لزوم تجهیز زیرساخت‌های شهرستان اهر گفت: «جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران نیازمند تجهیز و افزایش زیرساخت‌ها به ویژه بیشتر شدن تعداد سالن‌های تئاتر است. قطعا این‌گونه اقدامات فرهنگی و هنری باعث می‌شود تا جوانان با فعالیت در زمینه هنر به سمت‌و‌سوی دیگری کشیده نشوند.»

انصاری با بیان اینکه اقتضای کوتاه بودن این شکل نمایشی، نیاز به خلاقیت‌های بیشتر دارد، ادامه داد: «فرآیند آفرینش‌گری در تئاتر کوتاه باید با خلاقیت بیشتری همراه باشد. خوشبختانه تماشای آثار این دوره، من را بسیار امیدوار کرد. نمونه‌های خوبی را به تماشا نشستیم و قطعا با وجود پتانسیل بالای هنرمندان با توجه بیشتر به نگاه تحقیقی در این حوزه شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.»

تئاتر، مطالبه مردم شهرستان اهر است

بابک نهرین، بازیگر و کارگردان تئاتر و دیگر داور بخش صحنه‌ای این رویداد هنری درباره ضرورت برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه گفت: «جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر یک اتفاق فرهنگی-هنری است که در فرهنگ عمومی مردم تاثیرگذار است. مردم از پیر و جوان برای تماشای این آثار حضور پیدا می‌کنند.»

او ادامه داد: «مردم شهرستان اهر طی شانزده دوره برگزاری این رویداد، تئاتر را می‌شناسند و این هنر تبدیل به مطالبه مردم شده است.»

این بازیگر و کارگردان با بیان اینکه برگزاری رویدادهای هنری نیازمند حمایت مدیران فرهنگی است، افزود: «فرهنگ و هنر باید اولویت و دغدغه مدیران ما باشد. این دردناک است که هنرمندان برای هزینه تولید یا برگزارکنندگان جشنواره‌ها برای پرداخت جوایز و ورودی جشنواره‌ها با مشکل روبه‌رو شوند.»

نهرین گفت: «شهر خوب و سالم، نیازمند شهروندی خوب و سالم هم نیازمند است. هنرمند یکی از افرادی است که فرهنگ را به جامعه تزریق می‌کند و متاسفانه زمانی که امکان فعالیت او به حداقل برسد، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط فرهنگی و هنری داشت.»

او ادامه داد: «ما همیشه از مبارزه با تهاجم فرهنگی حرف می‌زنیم اما تاکنون چه اقدامی انجام داده‌ایم. سپر ما در مقابل این تهاجم چیست؟! به غیر از فرهنگ و هنر هیچ وسیله دیگری امکان ایستادگی مقابل این موضوع را ندارد و با بی‌توجهی به هنر، حال جامعه هر روز بدتر و بدتر می‌شود.»

این داور جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران افزود: «من به اهالی تئاتر امید دارم. برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها ضروری است و باید انجام شود. در واقع اگر امور مرتبط با هنر را به خود هنرمندان بسپارند، آن‌ها خیلی بهتر می‌دانند چه باید کرد و بهترین شکل از هنر را به نمایش می‌گذارند.»

بابک نهرین در پایان سخنانش گفت: «در بین آثار این دوره از جشنواره نمایش‌های تاثیرگذاری حضور داشت که مخاطب به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار و همذات‌پنداری می‌کرد. امیدوارم که روند تولید آثار هنرمندان در هر دوره بهتر از گذشته باشد و هر بار شاهد اجراهای بهتری باشیم.» 

نمایش چکیده‌ای از تلاش هنرمندان در جشنواره تئاتر ارسباران 

مهدی لزیری، یکی از داوران بخش فضای باز جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، درباره اهمیت توجه به تئاتر کوتاه در جامعه‌ گفت: «مخاطبان حال حاضر تئاتر در دوره سرعت و فضای مجازی زندگی می‌کنند. آن‌ها به دنبال رسیدن به بهترین محتوا در کوتاه‌ترین بازه زمانی هستند. اکنون سرعت، تعیین‌کننده روند زندگی آدم‌هاست.» 

او ادامه داد: «16 دوره برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران و حضور هنرمندان از استان‌های سراسر کشور نشان از عملکرد موفق و همچنین علاقه هنرمندان و مخاطبان به این گونه نمایشی دارد.»

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر تبریز با اشاره به لزوم تجهیز زیرساخت‌های شهرستان اهر در ادامه روند برگزاری این جشنواره گفت: «فضای این شهرستان بسیار تماشایی و زیباست. اما جشنواره نیازمند تجهیز زیرساخت‌های نمایشی است.»

داور بخش فضای باز جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران توضیح داد: «مدیران فرهنگی و هنری باید برای جذب گردشگر در طول سال برنامه‌ریزی کنند تا بتوان با این نگاه، به سمت بهتر شدن روند برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران در بخش ملی و برداشتن گامی موثر برای بین‌المللی شدن آن اقدام کرد.»

مهدی لزیری در پایان سخنانش گفت: «چکیده و زحمت تلاش هنرمندان کشور در جشنواره سراسری تئاتر ارسباران به نمایش گذاشته می‌شود. این آثار در مدت زمانی محدود، بهترین محتواها را به مخاطب ارائه می‌دهند.»




مطالب مرتبط

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

نظرات کاربران