در حال بارگذاری ...

فرهنگ‌سازی تماشای تئاتر

فریبا متخصص: در شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، برای نخستین بار با تئاتر کوتاه آشنا شدم. اجرای نمایش‌ در مدت زمانی محدود با توجه به لزوم رساندن پیام اثر به مخاطب، کار بسیار دشوار و استرس‌زایی است که البته جذابیت خاص خودش را داراست. امروزه هنرمندان سراسر دنیا با توجه به عصر سرعت و تکنولوژی و لزوم توجه بیشتر به محدودیت‌های زمانی ایجاد شده براثر سبک زندگی، به سمت تولید آثار نمایشی کوتاه مدت سوق پیدا کرده‌اند.

این روند حتی در تولیدات نمایشی رادیو نیز رسوخ کرده است تا حدی که نمایش‌های یک دقیقه‌ای توسط هنرمندان این عرصه تولید می‌شود. قطعا در این شرایط، هنرمندان تلاش می‌کنند مطلب و محتوای مدنظرشان را فشرده کنند تا با مخاطب ارتباط بگیرند.

تئاتر، هنری درمانگر است که نقشی دو سویه را برای هنرمند و مخاطبان خود برعهده دارد. این هنر، جسم و روان را پاکسازی می‌کند و ارتباطش با مخاطبان از مهم‌ترین شاخصه‌های آن به شمار می‌آید.

طی سال‌های اخیر، مشکلات زیادی در سراسر کشور گریبانگیر مردم شده است که تماشای تئاتر می‌تواند در بهبود روحیه و شرایط آن‌ها تاثیرگذار باشد. استقبال و  همراهی مردم شهرستان کوچکی مانند اهر، نشانی از علاقه مردم به این هنر است. شوق شهروندان اهر در همراهی با اجراها و بده بستانی که با هنرمندان داشتند به ما یادآور می‌شود که با فرهنگ‌سازی تماشای تئاتر، این شهر و دیگر شهرهای کشور به تلاش هنرمندان برای جذب مخاطب نیاز ندارد.

متاسفانه تئاتر محجور است و مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. من صمیمانه و عاجزانه از مسئولان تقاضا دارم به هنرمندان به‌ویژه جوانان رسیدگی بیشتری داشته باشند تا این عزیزان حداقل برای تولید اثر دغدغه مسئله مالی نداشته باشند. همه ما عاشق کارمان هستیم اما نمی‌توان چیزی نداشته باشی و تئاتر کار کنی. کمااینکه می‌‌دانم بسیاری از هنرمندان در چنین شرایطی همچنان بدون اینکه این هنر، آورده مالی داشته باشد فعالیت خود را  انجام می‌دهند. جوانان، آینده هنر این سرزمین هستند. آن‌ها با حمایت می‌توانند در راستای غنای فرهنگی و هنری کشور فعال باشند.  

هنر و فرهنگ، زیربنای جامعه است؛ زیربنایی که با نادیده گرفته شدن آن، چشم‌اندازی خوشایند برایش قابل تصور نیست.

کشور ما مردمی توانمند، آگاه، باهوش و بااصالتی دارد که به رشد اخلاقی، فکری و سواد اجتماعی رسیده‌اند. در همین روند برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران، مردم شهرستان اهر نشان دادند که این شهر برای این مردم با فرهنگ خیلی کوچک است. شهرستان اهر، تاریخ پرعظمت و باشکوهی دارد و از نظر پیشینه تاریخی و قدمت فرهنگی از بسیاری از شهرها پیشی گرفته است و امیدوارم مدیران فرهنگی به ساخت و تجهیز زیرساخت‌های تئاتر در این شهرستان و دیگر شهرهای کشور توجه داشته باشند.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران