در حال بارگذاری ...
نرگس یزدی، دبیر علمی بخش سمینار جشنواره آیینی‌وسنتی مطرح کرد

استقبال مطرح‏‌ترین نظریه‌‏پردازان تئاتر جهان از بخش سمینار جشنواره

نرگس یزدی با بیان اینکه بسیار مشتاق بودیم که از نقاط مختلف جهان مقاله و پژوهش داشته باشیم، گفت شماری از مطرح‌‏ترین نظریه‏‌پردازان جهان در این حوزه را فراخواندیم تا به‌عنوان سخنران ویژه در این سمینار سخنانی ارائه دهند که آن‌ها نیز استقبال کردند.

به گزارش ایران تئاتر، نرگس یزدی، مدیر انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر علمی نهمین سمینار پژوهشی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی است. این بخش از جشنواره آیینی و سنتی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزار خواهد شد.

نرگس یزدی، دبیر علمی سمینار پژوهشی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی درباره برگزاری بخش سمینار در شهر تبریز گفت: «در راستای این موضوع که بخش‌های مختلف جشنواره آیینی و سنتی در استان‌های مختلف ایران برگزار می‌شوند، بخش سمینار پژوهشی این جشنواره نیز هشتم و نهم مهر برای اولین بار در ادوار جشنواره، در شهر زیبای تبریز برگزار خواهد شد.»

او ادامه داد: «امسال از زمان طراحی فراخوان سمینار سعی کردیم علاقه‏‌مندان را به انجام پژوهش‏‌های جدی در این حوزه ترغیب کنیم و پژوهش‏‌ها صرفاً معرفی آیین‌‏ها یا نمایش‏‌های آیینی نقاط مختلف نباشد با این هدف که با انتشار مقالات برگزیده بتوانیم بازنگری در پژوهش‏‌های عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی را رقم بزنیم. بیش از 60 مقاله به دبیرخانه برای شرکت در بخش سمینار ارسال شد و 30 چکیده مقاله در مرحله اول انتخاب شد و درنهایت 10 مقاله برای شرکت در این سمینار راه پیدا کردند.»

دبیر علمی سمینار پژوهشی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی توضیح داد: «ما خیلی مشتاق بودیم که از نقاط مختلف جهان مقاله و پژوهش داشته باشیم. به همین دلیل مانند سال‌های گذشته فراخوان به‌صورت بین‌المللی انتشار یافت؛ اما می‏‌دانستیم که صرف انتشار فراخوان کافی نیست و شماری از مطرح‏ترین نظریه‏‌پردازان جهان در این حوزه را فراخواندیم تا به‌عنوان سخنران ویژه در این سمینار سخنان و نظرات خود را ارائه دهند که آن‌ها نیز استقبال کردند.»

یزدی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار سمینار نمایش‌‏های آیینی و سنتی میزبان چند تن از برجسته‌‏ترین چهره‌‏های جهانی است، افزود: «پروفسور ریچارد شکنر، پروفسور ماروین کارلسن، مایکل چمرز، ولادیمیر استانیفسکی و بهارات گوپت ازجمله مهمانانی هستند که به‌صورت برخط و آنلاین از کشورهای آمریکا، لهستان و هند در این سمینار حضور خواهند داشت. همچنین دو تن از مطرح‌‏ترین استادان و پژوهشگران از کشور چین، شیائومی چن و سی‏یوان لیو که یکی از آن‌ها در حوزه اپرای پکن تخصص دارد و دیگری در حوزه درام معاصر چینی و ارتباط آن با فرم‌‏های سنتی صاحب‌نظر است، در این سمینار حضور خواهند داشت.»

مدیر انتشارات نمایش در ادامه صحبت‌های خود از انتشار کتاب مجموعه مقالات آیینی و سنتی خبر داد و گفت: «امیدواریم که با جمع‌آوری مطالب و پژوهش‌ها به‌سرعت کتاب مجموعه مقالات آیینی و سنتی را به چاپ برسانیم تا منبع ارزشمند حاصل‌آمده از مباحث ارائه‌شده در سمینار، در دسترس هنرمندان و دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گیرد. این فرایند آغاز شده و کتاب در اختتامیه‏ سمینار رونمایی خواهد شد.»

نرگس یزدی درباره معیار و انتخاب آثار در بخش پژوهش و سمینار گفت: «در اولین اقدام در انتخاب آثار، به دنبال مطالب و مقالات باکیفیت و جدید از هنرمندان و پژوهشگران بودیم تا بتوانیم اتفاقی خوب و تأثیرگذار در بخش پژوهش نمایش‌های آیینی و سنتی در جشنواره بیست‌و‌یکم رقم بزنیم. در مورد حضور مهمانان بین‌الملل نیز تلاش شده که به آیین‌ها و سنت‌های نمایشی ایرانی توجه شود، ولی ما از ظرفیت این عزیزان نیز استفاده خواهیم کرد و درباره آیین‌ها و سنت‌های نمایشی ملیت‌های خودشان هم خواهیم شنید.»

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود مجید فروغی، فعال رسانه‌ای و مدیرروابط عمومی روز گذشته با حضور خانواده، جمعی از هنرمندان، بازیگران، مدیران و کارکنان معاونت امورهنری، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، اداره کل هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، بنیاد رودکی، دفتر آموزش، سازمان ...

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

نمایش «مافیای روباه‌ها» به کارگردانی امید بنکدار که در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است، به مدت ۱۰ شب دیگر تمدید شد.

|

نظرات کاربران