در حال بارگذاری ...
هادی مرزبان عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های ایرانی جشنواره آیینی و سنتی:

وابستگی فعالیت‌های نمایشی استان‌ها به جشنواره، اتفاق خوبی نیست

هادی مرزبان، برگزاری بخش‌های مختلف بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیین و سنتی‌ را در استان‌های گوناگون از نقاط قوت این جشنواره برشمرد ولی درعین‌حال هشدار داد وابستگی فعالیت‌های نمایشی استان‌ها به جشنواره، اتفاق خوبی نیست و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر به‌عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش نمایش‌های ایرانی با بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی همکاری داشته است.

هادی مرزبان درباره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: «برگزاری بخش‌های گوناگون آن در استان‌های مختلف باعث ارتقای امکانات فنی و زیرساخت‌های نمایشی آن‌ها خواهد شد.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر استان‌های گوناگون از نظر تجهیزات فنی، آمادگی برگزاری جشنواره‌های نمایشی را دارند، توضیح داد: «متأسفانه هم‌اکنون در بیشتر استان‌ها با کمبود امکانات و زیرساخت‌های نمایشی روبه‌رو هستیم ولی انتظار می‌رود با برگزاری جشنواره‌های نمایشی، کمبودها برطرف شود و امکانات هم ارتقا پیدا کند.»

مرزبان درعین‌حال تأکید کرد: «البته تمرکززدایی از تهران نباید به این صورت باشد که جشنواره‌ها در برخی استان‌ها به‌صورت ثابت برگزار شوند چراکه تجربه نشان داده ثبات یک جشنواره در یک استان خاص هم فقط به‌صورت مقطعی، مفید است ولی در بلندمدت آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت ازجمله اینکه آن استان، دیگر برای ارتقای امکانات و رفع نواقص، بی‌انگیزه می‌شود؛ بنابراین منظور ما از تمرکززدایی این است که جشنواره‌ها به‌صورت چرخشی در استان‌های گوناگون برگزار شوند.»

او در ادامه تعریف بخش‌های تخصصی در بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را از دیگر نقاط قوت این دوره از جشنواره برشمرد و دراین‌باره گفت: «اجرای هر یک از شیوه‌های نمایش ایرانی یعنی چراغ بخشی از فرهنگ و هنر ما روشن است و دیدن این‌ همه سبک‌های مختلف نمایش ایرانی واقعاً مایه خرسندی بود که امیدوارم این اتفاق روزبه‌روز تداوم داشته باشد و سبب رونق هر چه بیشتر نمایش‌های ملی ما شود.»

مرزبان در ارزیابی آثار متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره گفت: «بیش از 150 اثر دیدیم که از انواع گوناگونی بودند و همه تلاش‌مان را به کار بستیم تا با رعایت همه جوانب و وسواس، کارها را انتخاب کنیم. جالب است که یک نمایش تخت‌حوضی از دو استان متقاضی شرکت در جشنواره بود که کیفیت یکی از این اجراها ضعیف و دیگری بسیار خوب بود که نشان می‌دهد توانمندی کارگردان چگونه می‌تواند در سطح کیفی یک نمایش اثرگذار باشد.»

این کارگردان درباره حضور جوانان در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیین سنتی نیز توضیح داد: «آثار برخی از گروه‌های جوان بسیار جذاب و قابل تامل بود. آنان از شیوه‌های مدرن هم بهره برده بودند که نتیجه جالب‌توجهی داشت.»

مرزبان در پایان تأکید کرد: «اتفاق خوبی نیست که در اغلب استان‌های ما جریان مستمری در زمینه اجرای تئاتر وجود ندارد و عمده فعالیت گروه‌های استانی، منوط به جشنواره‌ها شده است، درحالی‌که در استان‌ها، تماشاگران مشتاقی داریم که از تئاتر به گرمی استقبال می‌کنند. این موضوع، اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای آن راهکاری اندیشید. ضمن اینکه باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا گروه‌های تهران در دیگر شهرها هم روی صحنه بروند. تحقق این تصمیم به بودجه بالایی نیاز ندارد و بیشتر نیازمند همت است. در حال حاضر الگوی بازیگری بچه‌های جوان در دیگر شهرها، بازیگران سریال‌های تلویزیونی هستند زیرا متأسفانه هیچ ارتباطی میان تئاتر شهرهای گوناگون وجود ندارد و این مشکلی است که به تئاتر ما آسیبی جدی وارد کرده است و باید برای حل آن بکوشیم.»

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران به‌منظور گردهمایی و رقابت سازنده هنرمندان خیمه‌شب‌بازی و ارتقا سطح کیفی این‌گونه نمایش سنتی ایرانیف مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تمدید کرد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

نظرات کاربران