در حال بارگذاری ...

آتیلا پسیانی درگذشت

آتیلا پسیانی، هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان، پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان، امروز (جمعه ۱۴ مهر) چشم از جهان فروبست.

به گزارش ایران تئاتر، آتیلا پسیانی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، روز جمعه 14 مهر، در سن ۶6 سالگی‌ درگذشت.

انجمن صنفی بازیگران سینما، با اعلام این خبر در بیانیه‌ای نوشت: «با قلبی اندوهگین و دردبار و زبانی الکن به اطلاع می‌رسانیم متاسفانه هنرمند ارزشمند و بی‌بدیل سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان، آتیلا پسیانی عزیز، پس از دوران سخت و طولانی بیماری، در خارج از وطن از میان ما رفت و به آرامش بیکران پیوست.»

براساس این بیانیه، با هماهنگی‌های انجام گرفته، پیکر این هنرمند از فرانسه به ایران منتقل خواهد شد و پس از آن، زمان و مکان تشییع به اطلاع مردم خواهد رسید.

آتیلا پسیانی، زاده ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ و فرزند جمیله شیخی (بازیگر شناخته شده تئاتر و سینمای کشور) بود. او از کودکی بر صحنه‌ تئاتر حاضر شد و از دهه 50 خورشیدی، هم‌زمان با تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا، به صورت حرفه‌ای و جدی، با فعالیت در کارگاه نمایش، به بازی در آثار نمایشی پرداخت. فیلم «عفریت» در سال 1360، نخستین تجربه سینمایی این بازیگر بود.

او به همراه همسرش (فاطمه نقوی)، از سال 1368، گروه تئاتر «بازی» را پی افکند که تا امروز در زمینه تولید تئاتر تجربی فعالیت داشته است.

«قهوه قجری»، «گنک خواب دیده»، «باغ آلبالو»، «عرق خورشید، اشک ماه»، «پرفسوربوبوس»، «کشتی شیطان»، «متابولیک»، «در دل با سگ»، «تبار خون»، «بودن یا نبودن»، «آئورا»، «مجلس تقلید هفت‌خوان»، «ارکستر زنان آشویتس» و ... تنها بخشی کوچک از کارنامه تئاتری آتیلا پسیانی به عنوان کارگردان و بازیگر است.

او همچنین در فیلم‌هایی چون «مسافران»، «کشتی آنجیلا»، «هیوا»، «پاداش سکوت»، «روز شیطان»، «خاکستر سبز»، «عفریت» و... به عنوان بازیگر حضور داشته و در مجموعه‌های تلویزیونی «محله بروبیا»، «محله بهداشت»، «پرده‌نشین»، «دیوار»، «گل‌های گرمسیری»، «گمگشته»، «راه بی‌پایان»، «بی‌گناه» و ... نقش‌آفرینی کرده است.

 




مطالب مرتبط

مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»:

هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمی‌کند
مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»:

هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمی‌کند

مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین» با بیان اینکه داریوفو براین باور است که هیچ‌چیز به اندازه خنده، قدرت را هراسان نمی‌کند، این اثر را نمایشی دانست که مخاطب را به فکر وامی‌دارد.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران