در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با پوریا رضایی، کارگردان نمایش «ما دلقک نیستیم» مطرح شد

بیراهه رفتن تئاتر کشور و فراموشی هنرهای اجرایی چون پانتومیم

پوریا رضایی، کارگردان «ما دلقک نیستیم» که قرار است در جشنواره پانتومیم زنجان اجرا شود، اعتقاد دارد جریان عمومی تئاتر کشور در چند سال گذشته به بیراهه رفته است و باعث شده برخی از گونه‌های نمایشی چون پانتومیم، فراموش شوند.

به گزارش ایران تئاتر، پوریا رضایی، نویسنده و کارگردان نمایش «ما دلقک نیستیم» از استان مرکزی شهر اراک است که در دومین روز از دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم (سه‌شنبه 18 مهر) اجرا می‌شود.

رضایی درباره شکل‌گیری این نمایش و داستان آن توضیح داد: «نمایش «ما دلقک نیستیم»، روایتی است از یک سیرک و دلقکی که در آن حضور دارد. در این نمایش، سه بازیگر حضور دارند که همگی بازیگران تئاتر شهر اراک و هنرجویان خودم هستند. درواقع ما این کار را به شکل کارگاهی و پس از چند ماه تمرین تولید کردیم. این نمایش، کمدی و شیوه اجرایش نزدیک به کمدی‌های اسلپ‌استیک است.»

این نویسنده و کارگردان همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره پانتومیم در زنجان و تأثیر آن بر حس و حال عرصه نمایش گفت: «ایجاد این حس و حال خوب، مهم‌ترین ویژگی جشنواره پانتومیم است؛ چراکه شما یک نمایش بی‌کلام کار می‌کنید و همه مخاطبان با هر زبان و ملیتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند، بدون این‌که حتی یک دیالوگ در کار وجود داشته باشد. وقتی مخاطبان داستان را می‌ببینند، به‌راحتی متوجه روایت و اتفاقات آن می‌شوند. این یک اتفاق درون استانی یا کشوری نیست، مخاطب از هر کشوری و با هر زبانی که باشد می‌تواند با این کار ارتباط برقرار کند.»

او ادامه داد: «بازیگر با حرکات بدن و حالات صورت داستان را روایت می‌کند و این برای خود من جذاب و شیرین است. ما سال‌ها این دغدغه را داشتیم تا بتوانیم نمایشی را تولید کنیم که هر مخاطبی بتواند پای آن بنشیند و متوجه حال و هوای نمایش و داستان بشود. پانتومیم یک کار بین‌المللی است و زبان آن جهانی است و این تجربه خوبی را برای ما رقم زد.»

رضایی با اشاره به این‌که برخی گونه‌های نمایشی غریب افتاده‌اند، برگزاری جشنواره پانتومیم را اتفاق بسیار خوبی توصیف کرد و افزود: «متأسفانه در سال‌های گذشته، نمایش و تئاتر کشور به سمتی رفت که مخاطب عام با گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی آشنا نشود و فکر کند تئاتر همان معیار و گفتار دراماتیکی است که در تئاتر بلک‌باکس اتفاق می‌افتد. درصورتی‌که ما گونه‌های مختلفی از نمایش را داریم که در دنیا هم کار می‌شوند. درواقع باید گفت گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی مهجور واقع شدند و اگر هم اتفاقی در این زمینه رخ می‌دهد، اغلب با نگاه جشنواره‌ای است و در گردهمایی‌هایی ازاین‌دست است که ما متوجه گونه‌های مختلف می‌شویم. البته برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کشور اتفاق خوبی را رقم می‌زند و امیدوارم که این جریان ادامه‌دار باشد.»

نمایش «ما دلقک نیستیم» به نویسندگی و کارگردانی پوریا رضایی، روز سه‌شنبه 18 مهر در دومین روز برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، ساعت 10:45 صبح با مدت‌زمان 32 دقیقه در سالن ماندگار میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهاد‌های استانی به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

علیرضا خمسه: جهان همواره دو دوره صلح و جنگ را تجربه کرده است، دوره صلح، زمان پانتومیم و دوره جنگ، دوره کلام است؛ این جمله معروف مارسل مارسو، یکی از نامدارترین هنرمندان میم است مبنی بر اینکه تمامی ...

|

در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است
در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است

در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» که با حضور ناصر آقایی، منوچهر اکبرلو و مسعود آب‌پرور برگزار شد، با مطرح شدن این‌که تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه‌مندان این هنر تاکید شد.

|

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی:

رقابتی شدن این رویداد، انگیزه گروه‌های نمایشی را افزایش می‌دهد
دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی:

رقابتی شدن این رویداد، انگیزه گروه‌های نمایشی را افزایش می‌دهد

مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، ضمن تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت برای اجراهای عمومی در دوره‌های بعدی، می‌گوید رقابتی شدن این رویداد، انگیزه گروه‌های نمایشی را بیشتر می‌کند. 

|

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم

علی‌محمد رادمنش، دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت آثار این دوره از جشنواره، به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده‌ و به لحاظ کیفی هم ارتقاء یافته است.

|

نظرات کاربران