در حال بارگذاری ...

«پانتومیم یا میم؟»، مسئله این است

حامد شفیع‌خواه: دومین جشنواره پانتومیم زنجان با همه سختی‌ها و چالش‌ها جنگید و پیروز این نبرد نسلی جوان است که حالا فردای هنری خود را متفاوت می‌بیند. هنری که در نگاه اول به یک بازی می‌ماند، اما پُربیراه نیست که آن را سخت‌ترین گونه نمایشی بخوانیم. در کنار تمامی زیبایی‌های جشنواره امسال اما نقدهایی وجود دارد که شاید بتواند دوره سوم را پربارتر کند.

1-واژه پانتومیم در تعریف سنتی‌اش، آن گونه بی‌کلام نمایشی‌ است که از مارسو، دکرو و دیگرانی، به ارث رسیده است. اما این شکل نمایشی را این سال‌ها در جهان به نام آثار کلاسیک انگلستانی، باکلام و موزیکال با قصه‌هایی کودکانه می‌شناسند. مایم اما همان معنای مد نظر جشنواره است. همین مسئله، تنوع در آثار جشنواره را به همراه داشته که بعضی آن را ایراد، و برخی مزیت می‌دانند. بر اساس نام جشنواره، من با گروه اول موافق‌تر هستم، اما بر اساس متن فراخوان، ایرادی بر این تنوع نمی‌توان گرفت.

2-از واژه‌ها که بگذریم، یکی از ضعف‌های اصلی آثار، تکنیک و بیان بدنی بود. بسیاری از بازیگران جوان بودند و تجربیات اول را از سر می‌گذراندند. با توجه به رویکرد آموزشی جشنواره، به نظر می‌رسد آموزش تکنیک می‌بایستی اولویت برنامه‌ریزی سال بعد باشد.

3-عدم پرداخت و تحلیل عمیق در آثار میمودرام (مایم مبتنی بر متون شناخته‌شده) باعث ایجاد آشفتگی در برخی از اجراها شده بود. این گونه مایم، نیازمند تسلط کامل بر روی تم و موضوع اثر است.

4-شناخت و درک صحیح موسیقی از منظر ریتم، گام و مود، می‌تواند به غنای اجرا کمک کند. بسیاری از آثار این دوره، چیدمانی ناهمگون از قطعات موسیقی ارائه دادند که نه تنها کمکی به اجراها نمی‌کرد، بلکه باعث بیشتر شنیده شدن موسیقی و دور شدن تمرکز از اجرا می‌شد.

5-توجه بیش از حد به روند دراماتیک داستان، ضعف دیگر بخشی از آثار بود. تبدیل کردن هر کلمه به حرکت، در راستای قصه‌گویی، ارزش هنری مایم را به یک ادابازی تقلیل می‌داد. این نکته باعث کند شدن بسیاری از آثار، و همچنین حظ بصری کمتر مخاطب می‌شد.

6-دعوت از گروه‌های حرفه‌ای‌تر خارجی، که قطعا نیازمند حمایت بیشتر است، بدون شک می‌تواند باعث جهانی شدن فرهنگ و هنر زنجان و ایران شود. امسال در مجموع آثار خارجی کیفیت متوسطی داشت، اما برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط برخی از این هنرمندان، نکته مثبت جشنواره بود.

اما در نهایت و در کنار تمام نکات اشاره‌شده، در میان انبوه جشنواره‌های بی‌ثمر، جشنواره پانتومیم بدون شک یکی از تخصصی‌ترین و هدفمندترین جشنواره‌های کشور است. حال خوب و انرژی تمام شرکت‌کنندگان و عوامل، متخصص بودن دبیر و داوران، شرکت پرشور تماشاگران زنجانی، دلایل محکمی‌ است بر این باور که دوره بعدی جشنواره می‌بایستی قدرتمندتر، پرشورتر و البته بین‌المللی‌تر برگزار شود، و این نیازمند حمایت بیشتر مسئولین، هنرمندان و اساتید است.

در مورد جشنواره، همین نکته پایانی بس که ساسان قجر شاید تنها دبیر یک جشنواره تئاتری باشد که در اختتامیه، خود نیز اجرایی انجام داده است.




مطالب مرتبط

«هزارویک‌شب شهرزاد» میزبان دانشجویان و هنرجویان خواهد شد

«هزارویک‌شب شهرزاد» میزبان دانشجویان و هنرجویان خواهد شد

رویداد «هزارویک‌شب شهرزاد» اعلام آمادگی کرد تا با ایجاد فضایی مناسب جهت شناسایی استعدادهای ویژه هنری، از اوایل خرداد 1403، میزبان دانشجویان و هنرجویان کلیه رشته‌های هنری و گروه‌های تئاتری باشد. 

|

محمدرضا عطایی‌فر، کارگردان نمایش «توقف اتانازی» خبر داد

انصراف از مرگ و خودکشى با دیدن یک نمایش!
محمدرضا عطایی‌فر، کارگردان نمایش «توقف اتانازی» خبر داد

انصراف از مرگ و خودکشى با دیدن یک نمایش!

محمدرضا عطایی‌فر، نویسنده و کارگردان نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» می‌گوید در طول اجرا با کسانى آشنا شدیم که متأسفانه به مرگ و خودکشى فکر کرده بودند و نکته جالب این بود که با دیدن این نمایش از انجام این کار منصرف شدند. احساس می‌کنیم تا حدی وظیفه خودمان را انجام داده‌ایم.

|

امین اشرفی در مراسم بزرگداشت بهرام شاه‌محمدلو مطرح کرد

توجه به تئاتر کودک و نوجوان در سال 1403
امین اشرفی در مراسم بزرگداشت بهرام شاه‌محمدلو مطرح کرد

توجه به تئاتر کودک و نوجوان در سال 1403

مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن حضور در مراسم بزرگداشت بهرام شاه‌محمدلو با اشاره به رویکرد این سازمان مبنی بر توجه به تئاتر کودک و نوجوان از تجهیز 10 سالن تئاتر و نوسازی 3 هزار صندلی تئاتر در سطح فرهنگسراها خبر داد.

|

نظرات کاربران