در حال بارگذاری ...
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی آغاز شد

استقبال چشمگیر مردم هنردوست مریوان از هنرمندان

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در قالب کارناوال شادی در میان استقبال پرشور مخاطبان و همراهی هنرمندان ایران و جهان با ساز و لباس‌های محلی کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایران تئاتر، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، روز سه‌شنبه بیست‌وپنجم مهر پس از وقفه‌ای یک‌ساله با حضور علی‌اصغر دریایی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان)، رحمان مهدی رمضانی (معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان)،  اسماعیل احمدی (فرماندار شهرستان مریوان)، رحمان هوشیاری (دبیر جشنواره)، هنرمندان و مردم علاقه‌مند به نمایش خیابانی آغاز شد.

مهدی رمضانی، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در این مراسم با بیان این‌که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از مصادیق و مظاهر فرهنگی استان کردستان است، گفت: «استان کردستان به‌عنوان سرزمین فرهنگ و هنر شناخته شده و این افتخار بر تارک این استان می‌درخشد.»

او ادامه داد: «زبان هنر و زبان تئاتر به‌صورت خاص یک زبان نافذ، گیرا و همه‌پسند است و ما به‌وسیله تئاتر می‌توانیم بسیاری از نیازمندی‌های جامعه را به خوبی منتقل کنیم.»

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان افزود: «به برکت انقلاب اسلامی روزبه‌روز شاهد مظاهر بسیار فاخری از هنر اسلامی هستیم که در قالب تئاتر و فیلم تجلی پیدا می‌کند.»

رمضانی در پایان سخنانش با تاکید بر لزوم پرداختن آثار هنری به مسئله غزه و فلسطین گفت: «ما امروز شاهد هستیم که در فلسطین، رژیم غاصب صهیونیستی، این همه ظلم و جنایت را علیه مسلمانان روا می‌دارد که امیدواریم گروه‌های هنری، مفهوم بلند دفاع از مردم فلسطین را در این جشنواره منتقل کنند.»

این مراسم در قالب حرکت کارناوال شادی از میدان امام شافعی (سرباز) تا پارک شانو با حضور چشمگیر مخاطبان همراه بود.»

کارناوال شادی در چند خیابان آن طرف‌تر از محل افتتاح این جشنواره، از میدان سرباز تا میدان ناری و سپس پارک شانو، با همراهی مردم و گروه‌های نمایشی که با لباس محلی و نواختن موسیقی در افتتاحیه جشنواره حضور داشتند، به حرکت درآمد.

نوجوانان دوچرخه‌سوار شهر مریوان نیز با پرچم‌های جشنواره، کارناوال را همراهی ‌کردند.

استقبال چشمگیر مخاطبان و حضورشان در پارک شانو مریوان برای خوشامدگویی به گروه‌های نمایشی و آغاز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نشان از انتظار مردم هنردوست شهر مریوان برای برگزاری مجدد این رویداد بزرگ هنری پس از وقفه‌ای یک‌ساله داشت. 

از مهم‌ترین اتفاقات روز گذشته، افتتاح آمفی‌تئاتر روباز میدان بابارشید شهر مریوان و همچنین طرح «کاشت درخت برای زندگی» در قله ایمام مریوان همزمان با آغاز به کار جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شمار می‌رفت.

در این مراسم اونور کایا، بازیگر و کارگردان مهمان از کشور ترکیه نمایش «لحظه آخر» را اجرا کرد.

این کارگردان درباره موضوع نمایش خود گفت: «من در مواجهه با تماشاگر، موضوع اجرای خود را انتخاب می‌کنم و دقیقا مفهوم کارهای من مانند عنوان نمایشم در «آخرین لحظه» به مخاطب منتقل می‌شود.»

او با بیان این‌که هفته گذشته این نمایش را در دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان نیز به نمایش گذاشته است، ادامه داد: «حضور در جشنواره، نقطه رها شدن من از آن فضا و مشکلات جسمی بود که مدت‌ها درگیر آن بودم. تصمیم داشتم دیگر روی صحنه نروم اما در لحظات آخر این تصمیم عوض شد و به ایران آمدم. مشکل جسمی من همیشگی نیست ولی در برخی اجراها دچار سرگیجه می‌شوم. با این‌حال ریسک اجرا را پذیرفتم و به ایران آمدم.»

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از 25 تا 29 مهر به دبیری رحمان هوشیاری با حضور هنرمندان سراسر کشور و شماری از هنرمندان سایر کشورها در شهر مریوان در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

نظرات کاربران