در حال بارگذاری ...

جنایت صهیونیست‌ها و رشادت فلسطینی‌ها در قاب هنر

تاجبخش فناییان: از زمان حضرت آدم (ع)، جنگ بین برادران (قابیل علیه هابیل) آغاز شد. در طول تاریخ بشری، منافع شخصی و رقابت‌‌های عاطفی و مادی موجبات جنگ بین بنی‌آدم را پدید آورده است. شاهنامه‌ فردوسی، تاریخ طبری و تاریخ ویل دورانت و دیگر کتاب‌های تاریخی، انعکاس تداوم جنگ میان قابیل‌ها علیه هابیل‌هاست.

مردان جنگی با یکدیگر جنگیده‌اند و فجایعی به وجود آمده است و البته هابیلیان در دفاع از خود، خالق افتخاراتی در برابر ظلم ظالمان بوده‌اند.

درهرحال تا قبل از اختراع باروت و سپس سلاح‌های کشتارجمعی دیگر، و بدتر از همه سلاح هسته‌ای، کودکان، زن‌ها، سالمندان و مردان دور از جنگ، از خشونت و کشته شدن در امان بوده‌اند. ولی سلاح‌های کشتارجمعی، موازنه‌ جنگ را بر هم زده‌اند و دارندگان این سلاح‌ها، شکل ناجوانمردانه‌ای از جنگ و ستیز را به میدان آورده‌اند.‌

کشور ما تمام تلاش خود را کرده است که با ساخت سلاح‌های دوربرد، نقاط نظامی و موثر دشمن در حال جنگ را هدف گیرد؛ اما آمریکا و رژیم صهیونیستی، تمام تلاش و امید خود را بر این استراتژی ناجوانمردانه متمرکز کرده‌اند که با کشتار کودکان و زنان، مبارزان و جنگجویان آزادیخواه و عدالت‌طلب را تسلیم خود کنند؛ این، ناجوانمردانه‌ترین شکل جنگ است.

رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا، همواره همین رویه ضد بشری و ناجوانمردانه را در تجاوز به فلسطین و در این روزها در باریکه غزه اعمال کرده است. با این‌حال، اهالی غیور غزه، تنها چاره‌ برون‌رفت از انواع اسارت‌ها و خسارت‌ها را در جنگ با دشمن بی‌رحم خود می‌دانند تا رژیم صهیونیستی را با عملیات‌هایی چون طوفان الاقصی، به زانو درآورند.

به‌هرحال این وضعیت بسیار دهشتناک تاریخی می‌تواند و باید که موضوع و مضمون آثار هنری بزرگ و مؤثر و روشنگرانه و تعیین‌کننده قرار بگیرد. آثار هنری منتج از این بی‌رحمی بزرگ تاریخ بشری، می‌تواند و باید که به اندازه وسعت و شقاوت این نبرد نابرابر، در سطح جهان، بزرگ و تاثیرگذار باشد؛ به نحوی که عموم مردم اعم از روشنفکران، اهالی فرهنگ، سیاست‌مداران، شهروندان عادی و ... را نسبت به این نوع از جنایت جهانی و عمیق و وحشیانه برانگیزد.

از این طریق می‌توان با ظالمان و قابیلیان، نبرد فرهنگی را رواج داد که البته مستلزم حمایت دولت‌هایی است که موردتهاجم این وحشی‌گری بزرگ قرار گرفته‌اند.

شنبه 29 مهر، در تهران، هنرمندان ایرانی گردهم آمدند و در مراسمی، جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و اهالی تئاتر، در سراسر کشور، 29 نمایش‌ خیابانی را اجرا کردند که هر دو برنامه در جای خود خوب است ولی باید به سمت نگاه حداکثری برای تأثیرگذاری، هم در سطح جامعه و هم در عمق روح و افکار مردم حرکت کنیم.

ماندگاری آثار بزرگ ادبی و هنری جهان، بر جنگ با زشتی‌ها و تلاش در گسترش زیبایی‌ها استوار است و اینک هنرمندان ایران‌زمین هم باید آستین همت بالا بزنند و جنایت‌های صهیونیست‌ها را در کنار رشادت‌های مردم فلسطین، در یک قاب به‌طور هم‌زمان به نمایش درآورند.




مطالب مرتبط

کانون تئاتر دانشگاهی، حمله به دانشجویان و استادان در آمریکا را محکوم کرد

کانون تئاتر دانشگاهی، حمله به دانشجویان و استادان در آمریکا را محکوم کرد

کانون تئاتر دانشگاهی انجمن هنرهای نمایشی ایران، طی انتشار بیانیه‌ای، اقدام پلیس آمریکا در حمله به دانشجویان را محکوم کرد و آن را رفتار دوگانه مدعیان دموکراسی با نخبگان دانشگاهی دانست.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

نظرات کاربران