در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» می‌گوید این نمایش با توجه به محتوا و ساختار، محدود به زمان و مکان خاصی نیست و باید در نظر داشته باشیم که ضرورت دارد زمان و هزینه بیشتری برای پرداختن به وجوه متفاوت تمدنی خودمان صرف کنیم.

به گزارش ایران تئاتر، حسین مسافرآستانه، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر قصد دارد تا نمایش موسیقایی «رستاخیز عشق» نوشته محمد رحمانیان را که پیش‌ازاین در سال 1385 به سفارش سازمان یونسکو به بهانه هزاره مولانا تولید کرده بود از 15 آبان تا 15 آذر در سالن شماره 2 پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد.

آستانه درباره این نمایش گفت: «نمایش «رستاخیز عشق» اثری بدون کلام براساس موسیقی و حرکت است. این نمایش در سال 1385 اجراهای محدودی در ترکیه، ایران و آذربایجان داشت و اکنون با توجه به فرصتی که مهیا شده است، سعی داریم تا آن را با همراهی جمعی از دوستانی که در اجرای نخست همراه ما بودند و نیز همکارانی که اخیراً به ما پیوسته‌اند، اجرا کنیم.»

او ادامه داد: «تمرین‌های این اثر به‌طور مداوم و سخت انجام شده است. پیش‌ازاین موسیقی کار توسط سعید ذهنی و طراحی حرکت آن نیز توسط نادر رجب‌پور انجام شده بود که در این دوره اجرا نیز از همان موسیقی و حرکت با تغییراتی اندک بنا به شرایط اجرا استفاده خواهد شد.»

این هنرمند درباره ساخت موسیقی کار توضیح داد: «موسیقی این اثر طبق نمایش و مختصات آن ساخته شده است. درواقع کپی‌برداری از آثار دیگر نیست و از رنگ و بوی موسیقی عرفانی و موسیقی سنتی بهره برده است. درواقع آهنگساز و طراح حرکت در تمامی تمرین‌های اولیه نمایش حضور داشتند و براساس نیاز محتوایی و ساختاری اثر دست به طراحی و تولید زدند.»

کارگردان نمایش موسیقایی «رستاخیز عشق» گفت: «این اثر به نمایش بخش‌هایی از زندگی مولانا می‌پردازد و به همین دلیل هیچ‌وقت کهنه نخواهد شد. امیدوارم تماشای کار باعث توجه بیشتر به اندیشه‌های این شخصیت برجسته ایرانی شود.»

او ادامه داد: «خوشبختانه با نگاهی به فرم اجرایی که بر پایه موسیقی و حرکت شکل گرفته است، قطعاً جذابیت‌های لازم برای همراهی هر گروه سنی و تمامی اقشار جامعه را داراست. این نمایش با توجه به محتوا و ساختار محدود به زمان و مکان خاصی نیست.»

مسافرآستانه با تأکید بر لزوم پرداختن به زندگی شخصیت‌های فرهنگی و هنری کشور در آثار نمایشی گفت: «تولید اثر مبتنی بر شخصیت و زندگانی مشاهیر در تمامی حوزه‌ها از ضرورت‌های فرهنگی به شمار می‌آید. زمانی که ما شناخت‌مان را نسبت به مشاهیر علمی، ادبی، فرهنگی و هنری افزایش می‌دهیم، جامعه‌مان فرهیخته‌تر و ریشه‌های فرهنگی و تمدنی‌مان مستحکم‌تر خواهد شد.»

او افزود: «متأسفانه در سینما، تئاتر و تلویزیون ما چندان به اهمیت تولید آثار نمایشی درباره مشاهیر فرهنگی و هنری توجه نمی‌شود؛ درحالی‌که عدم شناخت مشاهیر فرهنگی و ادبی کشور نوعی بی‌هویتی در میان نسل جوان ما ایجاد خواهد کرد.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: «هنرمندان موسیقی تا حدی به استفاده و انتشار آثاری براساس اشعار بزرگان عرصه‌های فرهنگ و هنر کشور اقدام کرده‌اند اما به شکل مقطعی و غیرمستمر. باید در نظر داشته باشیم که ضرورت دارد زمان و هزینه بیشتری برای پرداختن به وجوه متفاوت تمدنی خودمان صرف کنیم.»

او تأکید کرد: «پرداختن به زندگی شخصیت‌های تاریخی کار سختی است به همین دلیل ما شاهد کم‌کاری هنرمندان در این عرصه هستیم. البته ضعف بخش حمایتی نیز در این امر بی‌تأثیر نیست، چراکه بدون حمایت و همراهی همه‌جانبه نمی‌توانیم شاهد تهیه و تولید آثار درخور باشیم. خود من نیز به دلیل حمایت‌هایی که در سال 1385 انجام شد؛ توانستم این اثر را به اجرا برسانم.»

مسافرآستانه در پایان درباره برنامه اجراهای آتی این نمایش گفت: «در حال حاضر تمرکزمان روی اجراهای تهران است و در صورت فراهم شدن شرایط برای اجرا در مراکز استان‌ها و حتی کشورهای دیگر برنامه‌ریزی خواهیم داشت.»

اصغر فریدی‌ماسوله، بهزاد جاودان‌فرد، محسن گودرزی، مهرداد آبجار، علیرضا شریفی، محمدرضا شریفی و جمعی از بازیگران حرکت در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

جلیل اکبری‌صحت (تهیه‌کننده)، نادر رجب‌پور (طراح حرکت)، سعید ذهنی (آهنگساز)، لادن سیدکنعانی (طراح لباس) و سعید داخ (دستیار کارگردان) دیگر عوامل این نمایش هستند.

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در 14 پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه ...

|

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

نظرات کاربران