در حال بارگذاری ...
در آیین شب‌چراغ «تقلیدنامه زال و رودابه» رخ داد

سوگند سیاه‌باز جوان با حضور دو سیاه‌باز پیشکسوت

آیین شب‌چراغ نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» با حضور جواد انصافی و داوود داداشی، دو پیشکسوت سیاه‌بازی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط‌عمومی تماشاخانه سنگلج، شمع شب‌چراغ نمایش «تقلید‌نامه زال و رودابه» به کارگردانی محمد حاج‌محمدی در پنجمین روز آبان‌ ۱۴۰۲ در جمع پرشور مخاطبان و با حضور جواد انصافی و داوود داداشی سیاه‌بازهای پیشکسوت کشورمان روشن شد.

در ابتدای مراسم محمد حاج‌محمدی نویسنده و کارگردان این نمایش، پس از خیرمقدم به تماشاگران و ابراز خوشحالی از این‌که نمایش او در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود، گفت: «ابتدا با یاد زنده‌یاد مجید فروغی، وزیرپوش تخت حوضی که دیروز سالروز فوت‌شان بود صحبتم را آغاز می‌کنم.»

او ادامه داد: «نمایشنامه «تقلید‌نامه زال و رودابه» را در فضای کمدی، مبتنی بر مطالعه شاهنامه و طومار نقالی زال و رودابه نوشته‌ام. در نگارش متن و شیوه اجرا نیز قابلیت‌های کمدی و طنزآوری در نمایش‌های شادی‌آور ایرانی برایم اهمیت داشت.»

جواد انصافی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش ایرانی و به‌خصوص سیاه‌بازی، در ادامه مراسم از تاریخ پیدایش سیاه‌بازی مبتنی بر اسناد موجود چند کلامی صحبت کرده و افزود: «این سیر تاریخ تا به امروز ادامه داشته است و امشب به تماشای سیاه‌باز جوان خواهیم نشست.»

او از داوود داداشی خواست تا به‌رسم دیرینه سیاه‌بازها صورت حاج محمدی را سیاه کند .

داوود داداشی بازیگر شناخته‌شده نمایش سیاه‌بازی نیز در ابتدا از  خاطره روز سیاه شدن خودش به دست مصطفی عرب‌زاده در تئاتر پارس یادکرده و گفت: «مصطفی عرب‌زاده و سعدی افشار از من قول گرفتند که بعد از پوشیدن خرقه سیاه همیشه به فکر خنداندن مردم باشم.»

این پیشکسوت سیاه‌بازی در ادامه آیین سیاه کردن صورت حاج محمدی را برگزار کرد.

جواد انصافی متن سوگندنامه سیاه را قرائت کرد و حاج‌محمدی سوگند خورد:

«به نام نامی یزدان سوگند یاد می‌کنم برای شادی مردم از جان‌ودل کوشا باشم و پاسدار راه استادان‌مان باشم. با زیردستان و کهتران مهربان و به بزرگان احترام بگذارم. کردار، پندار و گفتار نیک سرلوحه زندگی و کارم باشد. همایون باد این پیمان، گرامی باد این سوگند.»

نمایش «تقلید‌نامه زال و رودابه» نوشته و کارگردانی محمد حاج‌محمدی هرروز غیر از شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش کمدی را از طریق سایت تیوال تهیه کنند.




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

چراغ نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل»، در سنگلج روشن خواهد شد

چراغ نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل»، در سنگلج روشن خواهد شد

مراسم شب‌چراغ نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل»، به کارگردانی علی بابایی، با حضور عزت‌الله رمضانی‌فر و داوود فتحعلی‌بیگی، روز چهارشنبه ۶ دی در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران