در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند

جلیل رفیعی، داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری جوان‌گرایی در جشنواره‌های تئاتر را اتفاقی خوب ارزیابی کرد، به‌شرط آن‌که این موضوع در همراهی با پیشکسوتان پیش برود و توان آن‌ها نیز به کار گرفته شود.

به گزارش خبر نگار ایران تئاتر در چهارمحال‌وبختیاری، سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری 15 تا 18 آبان در شهرکرد برگزار شد و سیروس همتی، احسان جانمی و جلیل رفیعی اعضای هیئت داوران این دوره از جشنواره بودند.

جلیل رفیعی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر این استان، تئاتر خوب را تئاتری برگرفته از مسائل روز جامعه و نیاز مخاطبان دانست و گفت: «کارگردان هنری موفق، کارگردانی است که حوزه اجتماعی پیرامون خود را به خوبی رصد کرده و بشناسد و مباحث مهم در دیگر حوزه‌ها همچون فرهنگ، سیاست و خانواده را نیز دنبال کند.»

او با اشاره به این‌که انتخاب متن و نمایشنامه برای تولید اثر نخستین اقدامی است که کارگردان اثر باید با توجه به شناختش از مسائل روز آن را انجام دهد، افزود: «نقطه ضعف کارگرانی تئاتر به ویژه در تئاتر استان‌ها به انتخاب موضوع و متن بازمی‌گردد.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: «این‌که کارگردانی در حوزه‌های مختلف تئاتر به ارائه کار بپردازد، خوب است اما بهتر آن است که در یک موضوع خاص متمرکز شده و فنون آن را به درستی به کار گیرد.»

رفیعی به‌کارگیری متخصصان حوزه‌های مختلف در کنار گروه نمایشی را نیز مهم خواند و توضیح داد: «تئاتر یک کار گروهی است و قرار نیست یک کارگردان در همه حوزه‌ها متخصص باشد بلکه باید مدیریت کند که در زمان تولید اثر به چه تخصص‌هایی نیاز دارد.»

این مدرس هنری با تأکید بر این‌که در تئاتر امروز مطالعه و پژوهش از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: «کارگردانان باید در بخش فکری و خلق اثر متناسب با موضوع متن و نمایشنامه به سمت استفاده از متخصصان بروند.»

او در ادامه با بیان این‌که نمایشنامه‌نویسی یک موضوع تخصصی است و ضعف متن و نمایشنامه در تئاتر ملی و به صورت بارزتر در تئاتر استان‌ها دیده می‌شود، گفت: «برای رفع این مشکل توجه به استعدادیابی نمایشنامه‌نویسی می‌تواند راهگشا باشد چراکه آموزش دادن، کار آسانی است اما این‌که چه کسی آموزش ببینند مهم‌تر است.»

رفیعی افزود: «نویسندگی موردی نیست که با آموزش صرف به نتیجه برسد بلکه باید امکاناتی فراهم شود تا استعداد شناسایی‌شده با مطالعه و ارائه کار در فرصت‌های مختلف، مسیر صحیح برای استفاده از توان نوشتاری خود را بیاید.»

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری تشویق نویسندگان جوان و کسانی را که دستی بر قلم دارند، با وجود اشتباه در کار ارائه شده، لازم دانست و ادامه داد: «در جشنواره استانی هم نقاط ضعفی در این بخش وجود داشت و جای کار از نظر فنی و تکنیکی همچنان باقی است.»

این هنرمند همچنین درباره دیگر نقاط قوت و ضعف سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری گفت: «این استان جزو استان‌هایی است که از نظر نوع برگزاری جشنواره‌ها عملکرد خوبی دارد و حضور تماشاگران در این دوره از جشنواره هم قابل‌توجه بود.»

رفیعی با اشاره به هنرمندان شاخصی که چهارمحال‌وبختیاری به تئاتر کشور در سالیان گذشته معرفی کرده، افزود: «با توجه به این شاخصه مهم از نظر کارشناسی و مباحث فنی و تکنیکی، انتظار بیشتری از جشنواره استانی می‌رفت که این مورد باید آسیب‌شناسی شود.»

عضو هیئت داوران جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری با یادآوری کمرنگ شدن نقش پیشکسوتان و افراد باسابقه در دوره سی‌وپنجم این رویداد گفت: «جوان‌گرایی در تئاتر و به‌ویژه در جشنواره خوب است، به‌شرط آن‌که این موضوع در همراهی با پیشکسوتان پیش برود و توان آن‌ها نیز به کار گرفته شود.»

او افزود: «تئاتر راه و تجربه‌ای است که به صورت نسل به نسل و بر اساس اصول منتقل می‌شود و نباید جوانانی که علاقه‌مند به فعالیت در این رشته هنری هستند به یک‌باره رها شوند و بر مبانی آزمون و خطا به پیش بروند، بلکه لازم است تجربیات در اختیار آنان قرار گیرد تا جشنواره نیز از نظر فنی با قدرت و رونق بیشتر برگزار شود.»

این کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: «انتخاب و معرفی اثر به تئاتر منطقه‌ای به دلیل آنکه این مرحله، میدانی برای نمود یافتن میزان رشد و بالندگی تئاتر استان‌هاست از نظر داوران با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود و به همین علت اگر همگرایی و همراهی هنرمندان نسل‌های مختلف در استان‌ها افزایش یابد، به‌تبع آن نتیجه بهتری نیز در تئاتر ملی به دست خواهد آمد.»

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری، روزهای 15 تا 18 آبان در شهرکرد برگزار شد که در پایان با اعلام نظر هیئت داوران، نمایش‌های «من هر وقت دیدمت، داشتی می‌رفتی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی جعفری فارسانی و مریم سلیمانی بابادی، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» به نویسندگی ساناز بیان و کارگردانی حسین وکیلی و نمایش «تکرار» به نویسندگی جمشیدخانیان و کارگردانی امیرمحمد اسدی به بخش منطقه‌ای جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است
گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است

احسان جانمی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید لازم است ارگان‌ها و نهادها از نظر تأمین هزینه‌های اجرایی و حمایت از هنرمندان وارد چرخه برگزاری رویدادها و جشنواره هنری چهارمحال و بختیاری شوند و برای تئاتر هزینه کنند زیرا اهمیت و اثرگذاری آن ...

|

نظرات کاربران