در حال بارگذاری ...

رویکرد متفاوت نمایشنامه‌نویسان کشور به مضامین بومی

محمدحسین ناصربخت*: نمی‌توان در تمام استان‌ها رویکردی یکسان نسبت به استفاده گروه‌های نمایشی از متون نمایشنامه‌نویسانی که در زیست‌بوم خود زندگی می‌کنند، یافت. در برخی از مناطق به سبب وجود نمایشنامه‌نویسان متبحر از آثار ایشان استفاده می‌شود و در برخی دیگر، خیر.

طبیعی است گروه‌های نمایشی به دنبال آثاری با ساختار و محتوای مناسب‌تر با توجه به رویکرد گروه خویش باشند و در این زمینه بومی‌گرایی ملاک نخست نباشد. در ضمن در زمینه نمایشنامه‌نویسی نمی‌توان محل تولد یا سکونت نویسنده را معیار مناسبی برای مقایسه فعالیت‌های نمایشی میان مناطق و استان‌ها دانست. در این حوزه بیشتر کیفیت آثار در انتخاب آن‌ها از سوی یک گروه نمایشی مدنظر است.

تمام نمایشنامه‌نویسان ایرانی در درجه نخست برای مردمان این سرزمین که مخاطبان اصلی‌شان هستند، می‌نویسند؛ بنابراین در صورت برخورداری از کیفیت مناسب، در سراسر کشور می‌توان و باید آثارشان را اجرا کرد، چراکه ملاک انتخاب باید ساختار و محتوا باشد و اگر قرار بر این است که ادبیات نمایشی در یک استان را ارتقا دهیم، باید بکوشیم آثار تولیدشده در آن استان با آموزش بهتر و دادن امکان تجربه‌آموزی، حین اجراهای عمومی مستمر تعالی یابند تا در فرآیند انتخابی طبیعی از سوی گروه‌های نمایشی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

تا آنجایی که در چهل‌ساله اخیر مشاهده کرده‌ام، بسیاری از نویسندگان و گروه‌های نمایشی در استان‌ها به ادبیات فولکلور، آیین و رسوم بومی برآمده از سبک و شیوه زندگی‌شان پرداخته‌اند و در این حوزه‌ها تجربیات موفقی نیز کسب کرده‌اند اما در رویکرد مسلط سال‌های اخیر دلایل متنوعی برای کم‌کاری نویسندگان در زمینه نگارش متن با توجه به آداب‌ورسوم منطقه و استان خویش وجود دارد.

پیش از هر چیز جامعه ایرانی در حال یک پوست‌اندازی جدی است که با رشد تکنولوژی نیز سرعت بیشتری یافته است؛ بنابراین فاصله مرکز و حاشیه، شهر و روستا و... هر روز کمتر از دیروز شده و تمایزات فرهنگی نیز در نتیجه این تحولات هر روز کمرنگ‌تر می‌شوند.

بهتر است به جای چشم بستن بر واقعیات، به آن‌ها توجه کنیم و راه‌های جدیدی را برای حفظ هویت پیش بگیریم و توجه داشته باشیم که هر هنرمندی در جست‌وجوی مخاطب بیشتر است.

در سه دهه اخیر جز جشنواره نمایش‌های سنتی و آیینی، بخشی از جشنواره تئاتر عروسکی یا معدود جشنواره‌های منطقه‌ای، چقدر در اجراهای عمومی و سایر جشنواره‌ها و مناسبت‌های تئاتری به محتواهای مرتبط با آداب‌ورسوم ایرانی توجه شده و یا از آن‌ها حمایت به عمل آمده است که حالا انتظار رویکرد هنرمندان شهرستان به این آثار را داشته باشیم؟

اگر برگزیدگان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سی سال اخیر را مرور کنیم، خواهیم دید که الگوهای طراحی‌شده از طریق این انتخاب‌ها به‌طور طبیعی هنرمندان شهرستانی را که همچون تمامی هنرمندان تئاتر، خواهان دیده شدن هستند، به راهی جز همین مسیری که انتخاب کرده‌اند، راهنمایی نمی‌کند.

*نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

نظرات کاربران