در حال بارگذاری ...
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد در سالن نمایشی قدیمی و باسابقه تهران اجرا می‌شود که نوعی آوانگارد و یا ارائه‌ای ترکیبی و موفق و مخاطب‌پسند از تخت حوضی و درام غربی را توأمان دارد.

ساکنان آسایشگاهی روانی که صولت، مالک آن است، با آگاهی از قصد او برای فروش‌اش، به فکر نجات خانه و پناهگاه خود می‌افتند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا با سحر و جادو، اجنه را به آن آسایشگاه بیاورند تا دیگر هیچ‌کس جرئت خرید آن آسایشگاه را پیدا نکند.

در پیامد این احضار، ارواح آغامحمدخان قاجار، فتحعلی‌شاه قاجار و ناصرالدین‌شاه قاجار پدیدار می‌شوند. ساکنان آسایشگاه با همکاری مبارک (نوکر صولت) و سیاست‌گذاری ارواح قاجار، نقشه‌ای را برای نجات آسایشگاه از فروش، طراحی می‌کنند و در این کار موفق می‌شوند.

متن نمایشنامه، در قالب زبان گفتاری محاوره‌ای و سرشار از جملات و اصطلاحات خنده‌آور برای مخاطب امروز جامعه ایران است. آن‌چنان‌که، مبارک و همبازی‌های او، با به‌کارگیری هر واژه، امکان تبدیل آن واژه به‌نوعی سرود، شعر و یا گفتار خنده‌آور را فراهم می‌کنند.

اجرای نمایش «ناآرامسایشگاه» به شیوه نمایش ایرانی تخت حوضی، طراحی شده است. البته نوع متن نمایشنامه با توجه به ساختار تقریباً غربی آن، باعث شده است تا اجرا، نوعی تعامل بین درام غربی و نمایش تخت حوضی را تجربه کند. ازاین‌رو، کارگردانی نمایش نیز در پیروی از طراحی صحنه و دکور آن، نوعی میزانسن موومانی را تجربه می‌کند که تا حدی از میزانسن‌های فی‌البداهه و میدانی تخت حوضی دور است.

ارتفاع تخت‌های آسایشگاه باعث شده است تا ارتفاع میزانسن‌های موومانی بازیگران، از کف صحنه تا روی تخت‌ها در رفت و برگشتی متنوع باشند و این خود باعث ایجاد ریتم و گریز از یکنواختی ریتم گرافیک صحنه شده است.

بازیگران «ناآرامسایشگاه»، در اجرایی ترکیبی از نمایش تخت حوضی و نمایش قاب صحنه‌ای، به‌تناسب، نقش‌ها را اجرا می‌کنند. اجرای نقش‌های زن‌پوش که ارواح قاجاری آن را اجرا می‌کنند، به امتیازات اجرای این بازیگران می‌افزاید.

«ناآرامسایشگاه»، اگرچه نمایشی تخت حوضی است ولی با توجه به تالار اجرای آن، طراحی صحنه‌ای قاب صحنه‌ای را به نمایش می‌گذارد. صحنه با سه تخت با پرده‌های سفید طراحی شده است که امکان اجرای نمایش سایه را نیز فراهم می‌کند. نور صحنه، از نور عمومی صحنه برای روشنایی کلی صحنه تا نورهای نقطه‌ای و موضعی دنبال‌کننده کاراکترهای بازی، تغییرات به‌جا و متناسبی را با پیشرفت داستان و گوناگونی مود نمایش دارد.

«ناآرامسایشگاه»، آن‌چنان‌که باید، موزیک زنده صحنه‌ای را به طراحی صحنه خود می‌افزاید. اجرای قطعات آشنا برای مخاطب در دستگاه‌ها و ملودی‌های ایرانی، کامل‌کننده شادی و خنده مخاطب است. موزیک صحنه، با همراهی‌اش با اجرای بازیگران در قطعات حرکات موزون و گاه حتی با ادای هر واژه از بازیگران، به شادی و خنده آن می‌افزاید.

«ناآرامسایشگاه» نمایشی دیگر از گونه‌های نمایش ایرانی است که با یادآوری مشکلات مردم، تعامل و همکاری آن‌ها برای حل مشکلات را به تصویر می‌کشد. چالش ارباب و مبارک، در گریز ارباب از دست مبارک و حل مشکلات مردم توسط مبارک، همیشه دستمایه نمایش ایرانی تخت حوضی بوده است و همگام با گذشت زمان و ایجاد موضوعات جدید روز، می‌توان از این گونه نمایشی برای سرگرمی و پیام‌رسانی توأمان به مخاطب ایرانی بهره برد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...
نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...

احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایش‌های سنتی و ایرانی با شیوه‌های خاص خود، نیازمند کوله‌باری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن موفق و سربلند باشند. نمایش ...

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

نظرات کاربران