در حال بارگذاری ...
اجرای آخر بازیگر نمایش «سفر دراز روز در شب»

فرنسیس استرنهیگن درگذشت

فرنسیس هاسی استرنهیگن، بازیگری که در سینما و تلویزیون و تئاتر فعال بود و در بیش از ۲۶ نمایش مشهور روی صحنه اجرا داشت، روز ششم آذر در سن نود‌و‌سه‌سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش ایران تئاتر، فرنسیس استرنهیگن، برنده دو جایزه تونی روز بیست‌و‌هفتم نوامبر(6 آذر) در نود‌و‌سه‌سالگی درگذشت.

این بازیگر پرسابقه متولد سیزدهم ژانویه  1930 در شهر واشنگتن دی.سی بود و از سن پایین علاقه به بازیگری داشت. او در کالج واسار مشغول تحصیل بود که اجرای تاثیرگذاری در نمایش «ریچارد سوم» ارائه داد. او به عنوان معلم در آکادمی میلتون ماساچوست، مشغول تدریس تئاتر  به کودکان شد و از هجده‌سالگی کم‌کم آشنایی خود را با هنرمندان تئاتر بیشتر کرد و در بیست‌وپنج‌سالگی در برادوی در نقش «میس تی. میوز» در نمایش «جان کندن» اثر  تورنتو وایلد  روی صحنه رفت.

در همان سال در «آف برادوی» در نمایش «کارناوال دزدان» و در تلویزیون در «سرقت بزرگ بانک» ایفای نقش کرد. استرنهیگن در سال‌های پایانی دهه 60 در هفت نمایش تحسین‌شده در برادوی حضور یافته بود که شامل آثاری چون «جنتلمن محترم» و «کوکتل پارتی» اثر تی.اس الیوت می‌شد.

در عرصه سینما، فرنسیس استرنهیگن کارنامه پرباری دارد که شامل بازی در 26 فیلم و حضور در 51 سریال تلویزیونی می‌شود. او بارها نامزد جوایز امی شد. او در فیلم بیلی وایلدر، «کلاه شاپو»، «بیمارستان» ساخته آرتور هیلر، «میزری» ساخته راب راینر و... ایفای نقش کرده بود. او با بازی در سریال «چیرز» نیز مورد توجه علاقه‌مندان سریال‌های تلویزیونی شد.

این هنرمند در «برادوی» در 26 نمایش روی صحنه رفت و برنده دو جایزه تونی شد. نخستین بار در سال 1974 جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را برای حضور در نمایش «پزشک نازنین» اثر نیل سایمن کسب کرد و دومین جایزه تونی را در سال 1995 برای بازی در تئاتر «وارثه» اثر روث گنز به دست آورد.  

 فرنسیس استرنهیگن در «آف برادوی» هم فعال بود و توانست سه بار نامزد جایزه «دراما دسک» برای بازی در نمایش‌های «کنار برکه طلایی»، «پژواک‌های جنگ» و «سفر دراز روز در شب» شود که در نمایش «سفر دراز روز در شب» با پسرش، پل کارین هم‌بازی بود.

آخرین حضور او در برادوی و مرکز تئاتر لینکلن در نمایش «چشم انداز دریایی» اثر ادوارد آلبی در سال 2005 بود. اما در «آف برادوی» تا سال 2013  مشغول فعالیت بود و در سال‌های اخیر با نمایش «مادرید» روی صحنه رفت.

منبع:پلی‌بیل و ورایتی




مطالب مرتبط

با «نمایش مادر»

جسیکا لنگ به برادوی می‌رود
با «نمایش مادر»

جسیکا لنگ به برادوی می‌رود

جسیکا لنگ، بازیگر برنده جایزه‌های تونی و اسکار که با فیلم «کینگ کونگ» در سال 1976 به شهرت رسید، نقش اصلی «نمایش مادر» را که سال آینده در برادوی نیویورک به صحنه خواهد رفت، بازی می‌کند.

|

طوفان درگذشت

طوفان درگذشت

رضا صفایی‌پور، معروف به طوفان، بازیگر پیشکسوت سینما و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت، پس از یک دوره درگیری با بیماری پارکینسون، روز یکشنبه 26 آذر درگذشت.

|

((با سلام. فعلا منتشر نشود)) اجراها تا دو سال دیگر ادامه دارد

تور شهربه شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در آمریکای شمالی
((با سلام. فعلا منتشر نشود)) اجراها تا دو سال دیگر ادامه دارد

تور شهربه شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در آمریکای شمالی

تور شهر به شهر نمایش «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» در شهر شیکاگو و در سالن جیمز ام.ندرلندر روز دهم سپتامبر(19 آذر ماه ) آغاز شد و تا اول فوریه (13 بهمن) سال 2025 ادامه خواهد داشت.

|

اکبر احمدی درگذشت

اکبر احمدی درگذشت

اکبر احمدی که سابقه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا»، «سرزمین کهن» و «سلمان فارسی» را داشت، نیمه‌شب پنجشنبه دوم آذر، بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران، چشم از جهان فروبست.

|

نظرات کاربران