در حال بارگذاری ...
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

به گزارش ایران‌تئاتر، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی روز گذشته جمعه دهم آذر با حضور مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیران جشنواره، هنرمندان و اهالی رسانه در سالن همایش‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین در ابتدای این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان گفت: «تلاش کردیم با برگزاری جشنواره‌ای پرارزش که هنرمندان میراث فرهنگی و سایر عرصه‌ها در آن حضور داشتند، توجهات را به سوی قزوین جلب کنیم.»

او ادامه داد: «در این راستا سعی شد فضا‌های طبیعی و تاریخی را از لحاظ ایجاد زیرساخت‌های لازم برای خدمت‌رسانی به مسافران آماده کنیم. در بخش اول سفر رئیس‌جمهور بخش مهمی از اعتبارات به همین موضوع تعلق گرفت. ظرفیت آزادسازی دولت‌خانه قزوین و طراحی میدان دارالشفا از اقداماتی به شمار می‌آید که در حال انجام است تا این ظرفیت تاریخی بستر مناسب‌تری را برای معرفی قزوین ارائه دهد.»

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی دیگر سخنران این مراسم بود که جزئیاتی از روند برگزاری جشنواره و برنامه‌های آتی را مدنظر گرفت: «ما در بخش نمایش توانستیم با ۲۰ اثر از نمایش‌های آیینی_ سنتی جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره را نشان دهیم. بیش از ۳هزار نفر از شهروندان و حامیان میراث فرهنگی و دوستداران هنر از نمایش‌های کاروانسرای سعدالسلطنه بازدید کردند.»

او ادامه داد: «ما در معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دولت سیزدهم چند برنامه را در نظر داریم. نخستین دوره قدردانی از رسانه‌های برتر در میراث فرهنگی زمستان امسال برگزار خواهد شد و در این رویداد از رسانه‌های برتر این حوزه تجلیل خواهیم کرد.»

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در پایان گفت: «امیدواریم بتوانیم برای ثبت آثار میراث فرهنگی ملموس و ناملموس گام‌های بزرگی برداریم؛ معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید تلاش خود را بر مردمی کردن به‌مثابه سازوکار برای حفاظت و صیانت قرار داده است.»

برگزیدگان بخش‌های نمایشی این رویداد هنری به این شرح است:

تندیس میراث و دیپلم افتخار به «افسانه ماه‌تی‌تی» به تهیه‌کنندگی زهرا اسماعیلی‌کرانی تقدیم شد.

در بخش فیلم‌تئاتر دیپلم افتخار به دلیل پرداختن به میراث ناملموس نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» به کارگردانی سیدجلال‌الدین دری رسید.

دیپلم افتخار بخش فیلم‌تئاتر برای بهره‌گیری از قصه‌ها و افسانه‌های ماندگار شاهنامه به نمایش «هفت‌خان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس میراث بخش فیلم‌تئاتر برای بهره‌گیری از فضای تاریخی در مجموعه «خانه نقلی کاشان» به اکبر رضوانیان تقدیم شد.در ادامه جوایز بخش واقعه‌خوانی با حضور بهزاد فراهانی، داوود فتحعلی‌بیگی، محسن میرزاعلی، اسماعیل خلج، شهرام گیل‌آبادی، احمد مسجدجامعی، فاطمه داوری، علی دارابی، محمدمهدی اعلایی و علیرضا تابش به برگزیدگان اهدا شد.

لوح تقدیر مشترک به مهدی دریایی برای روایت «تعزیه مجلس‌نامه امیرکبیر» و مهرداد کاووسی برای «نقل رستم و اشکبوس» اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به‌طور مشترک به آتنا بیات برای نقل «تازیانه بهرام» و پریسا سیمین‌مهر برای نقل «سرای سعدالسلطنه و عیاران» رسید.

همچنین تندیس میراث و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی به نقالی موسیقایی «روایت حماسه حمل جنیدکلمتی» به روایت هیبت مراددامنی از سیستان و بلوچستان اهدا شد.

جوایز بخش تئاتر عمارت نیز توسط داوران این بخش (حسین کیانی، شهرام گیل‌آبادی و آرش دادگر) به برگزیدگان تعلق گرفت.

لوح تقدیر به نمایش «بازگشت به الموت» به کارگردانی محمدحسین ابراهیمی از تهران تقدیم شد.

لوح تقدیر دوم این بخش به نمایش «یوسف و زلیخا» به کارگردانی محمود معظمی از کرمان اهدا شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به «نگار» به کارگردانی مهدی روزبهانی از همدان تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به کارگردانی کارن کیانی از تهران رسید.

تندیس میراث، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به نمایش «مشت و لگد احترام‌آمیز» به کارگردانی مصطفی کولیوندی از ایلام اهدا شد.

جوایز برندگان بخش نمایشنامه‌نویسی با حضور اسماعیل خلج، شهرام احمدزاده و روزبه حسینی به برگزیدگان تقدیم شد.

دیپلم افتخار و تندیس میراث به نمایشنامه‌نویسی «خروش ز آن سوی آوردگاه» نوشته رحیم رشیدی‌تبار اهدا شد.

دیپلم افتخار در بخش نمایشنامه‌نویسی به نمایشنامه «مرگامرگ» نوشته مریم یاسین‌زاده، لوح تقدیر به «جایی میان باران و نور» نوشته طاهره حسینی اهدا شد.

دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی به دبیری علیرضا تابش از هشتم تا نهم آذر به میزبانی شهر قزوین برگزار شد.

گزارش: نگار امیری




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار
داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است می‌گوید مصائبی که مولیر، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر قرن هفدهم فرانسه پس از نگارش «تارتوف» از سر گذراند موجب نگارش این اثر با ...

|

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

نظرات کاربران