در حال بارگذاری ...
با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد

علی نصیریان و داریوش مودبیان که برای حضور در همایش تجلیل از ۳۰ نامدار فرهنگی، هنری، سینمایی، قرآنی و رسانه‌ای، میهمان هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست استان اردبیل بودند، با حضور در نشست انتقال تجربه که در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، با تأکید بر نقش و جایگاه تئاتر در انتقال مفاهیم و ارتباط بی‌واسطه با تماشاگر، مطالعه، تمرین و ممارست را مهم‌ترین عامل در اجرای نقش‌های متفاوت دانستند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان اردبیل،  پنجشنبه 16 آذر با حضور  دو چهره شناخته‌شده تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور، علی نصیریان و داریوش مودبیان، مدیرکل و معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیران انجمن‌های سینمای جوان و نمایش و نیز جمعی از پیشکسوتان و فعالان تئاتری استان اردبیل نشست انتقال تجربه در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.

در این نشست علی نصیریان با تأکید بر اهمیت مطالعه و خواندن کتاب‌های حوزه نمایش به‌ویژه نمایشنامه‌های چاپ‌شده، تئاتر را هنری ارزشمند عنوان کرد و از هنرمندان خواست تا با ممارست و تمرین مداوم درصحنه‌ها و مقابل دوربین ایفای نقش کنند.

او بیان، بدن، حرکت و انگیزه را از مهم‌ترین عوامل در بازیگری عنوان کرد و با اشاره به تجربیات خود در نمایش‌ها و فیلم‌های بلند سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی، از تحلیل درست شخصیت، آشنایی با فنون بازیگری، تسلط بر نقش و اندیشه‌پردازی در ایفای نقش به‌عنوان عوامل تأثیرگذار در ارتباط با مخاطب و تماشاگر یاد کرد.

این استاد بازیگری، با تأکید بر اینکه بازیگری هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و بازیگران باید با مطالعه و انجام تمرینات مستمر، خود را تقویت و به‌روز کنند، از هنرمندان خواست تا با تسلط بر نقش و با انگیزه انتقال مفاهیم و پیام درصحنه و مقابل دوربین حاضر شوند.

علی نصیریان جوهر کار تئاتر را بازیگری و جوهر بازیگری را داشتن بدن، حس و بیان و اندیشه عنوان کرد و با اعلام اینکه سینما از تئاتر سرچشمه گرفته و بازیگرانی که از سینما به تئاتر آمده‌اند، به جهت شرایط خاصی که در تئاتر وجود دارد، به‌راحتی می‌توانند مقابل دوربین هم ایفای نقش کنند، بازیگر را مهم‌ترین عنصر در تئاتر دانست.

او با بیان اینکه یک بازیگر کاربلد باید خود مؤلف هم باشد و با خلاقیت و نوآوری، نقش‌های محوله را با اجرا و بازی کند، مطالعه کتاب در زمینه تئاتر را بسیار بااهمیت دانست و بازیگری را هنری تمام‌نشدنی عنوان کرد.

علی نصیریان با تأکید بر اینکه یک هنرمند تئاتر در کنار مطالعه کتب تخصصی، باید با شاهنامه، دیوان حافظ، گلستان و بوستان سعدی و دیگر کتاب‌های بزرگان شعر و ادب کشور آشنا باشد، رابطه انسانی را عاملی مهم در ارتباط با مخاطب و تماشاگران دانست و با اشاره به توانمندی‌های استاد عزت‌الله انتظامی و دیگر نامداران سینما و تئاتر کشور، احترام به مخاطب و نقش‌آفرینی با انگیزه و اندیشه را مهم‌ترین ویژگی‌های این هنرمندان بزرگ ذکر کرد.

این چهره شناخته‌شده تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور با ابراز خرسندی از حضور دوباره در اردبیل، با بیان اینکه ای‌کاش می‌توانستم برای هنرمندان این استان نشست‌ها و دوره‌های مختلف بازیگری برگزار می‌کردم، از هنرمندان استان خواست تا با اندیشه و انگیزه حضور مدبرانه و آگاهانه در نمایش و سینما و با تمرین و ممارست بیشتر، قدرت بازیگری خود را به نمایش بگذارند.

هنرمند باید مقابل رسالت هنری و مردمانش، متعهد باشد

داریوش مودبیان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه انتقال تجربیات مفید، عاملی مهم در پیشرفت در تئاتر و سینماست، تئاتر را هنری با اندیشه والای انسانی تعریف کرد و با بیان اینکه بدن، بیان و حرکت مهم‌ترین ابزارهای بازیگری است، بر خوانش کتاب تأکید کرد. او با تأکید بر اینکه خوانش متفاوت با خواندن است، خوانش را خواندن با تحلیل و تفسیر و تبیین عنوان کرد.

او با بیان اینکه متأسفانه در کشور و در بین تئاتری‌ها مد شده است که در نمایشنامه‌خوانی‌ها از عنوان و عبارت خوانش استفاده می‌کنند و به‌جای ایفاگران نقش، عنوان خوانشگران را به کار می‌برند، خواستار عدم به‌کارگیری عنوان خوانش در نمایشنامه‌خوانی‌ها شد.

این نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما با تأکید بر اینکه مطالعه مستمر و مداوم می‌تواند ما را در اجرای نقش‌ها بر اساس ویژگی‌های کاراکترها، موفق و سربلند در صحنه و مقابل دوربین کند، آموزش را مهم‌ترین لازمه بازیگری دانست.

او با بیان اینکه تئاتر همواره در جریان است و یک بازیگر باید در جریان همه اتفاقات و رویدادها باشد، بهره‌گیری از تجربیات دیگر هنرمندان را در ایفای نقش تأثیرگذار عنوان کرد و با تأکید بر اینکه یک هنرمند باید مقابل رسالت هنری و مردمانش متعهد باشد، اجراهای عمومی را در  رونق تئاتر کشور و استان‌ها مهم دانست.

داریوش مودبیان با بیان اینکه یک کار هنری باید بین مردم و مخاطبان مقبولیت داشته باشد، تئاتر را هنری مردمی و برای مردم عنوان کرد و خواستار تلاش بیشتر هنرمندان جوان برای یادگیری شد.

این نشست تخصصی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، صندوق اعتباری هنر، انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل، انجمن سینمای جوان اردبیل و با همراهی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل در سالن فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.            




مطالب مرتبط

داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است
داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است

داریوش مؤدبیان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، نکوداشت نامداران عرصه فرهنگ و هنر توسط صندوق اعتباری هنر را فرصت مغتنمی برای آشنایی، معرفی و ایجاد ارتباطات عمیق میان پیشکسوتان هنرمند و نسل جوان دانست.

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد
نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آیین نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه‌اش که به میزبانی پردیس سینمایی ملت برگزار شد با بیان اینکه هیچ کار دیگری در عمرش به جز بازیگری انجام نداده‌ است، گفت تمام کارهایی که انجام دادم، دوست داشتم و جزو آرزوهایم بود و ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است
مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که همزمان با یوم‌الله 22 بهمن به شهرهای مرزی استان اردبیل و پارس‌آباد و بیله سوار سفر کرده بود، در این سفر با مسئولان و هنرمندان استانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

|

نظرات کاربران