در حال بارگذاری ...
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

به گزارش ایران‌تئاتر، مراسم احداث حریم تئاتر شهر با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، سیدمحمود اسلامی (معاون توسعه مدیریت و منابع)، سیدمحمدجواد طاهری (مدیر تئاتر شهر)، رضا بنفشه‌خواه، آتش تقی‌پور، حسن دادشکر، سیاوش طهمورث، مجید قناد، رضا فیاضی، شکرخدا گودرزی، ایرج راد، داریوش ارجمند، محمود فرهنگ، پریسا مقتدی، محمد قدس، اسماعیل خلج، تاجبخش فناییان، خسرو احمدی، محمدامین سعدی، ابوالفضل همراه، کاظم هژیرآزاد، هادی حوری، قاسم زارع، امیرحسین شفیعی، حسین مسافرآستانه، مهدی حامد‌سقایان، مقصود نعیمی‌ذاکر و جمعی دیگر از هنرمندان و اصحاب رسانه در این برنامه حضور داشتند.

طاهری: این طرح فقط برای حفاظت از هنرمندان و مخاطبان تئاتر شهر است

در ابتدای این مراسم سیدمحمدجواد طاهری، مدیر تئاتر شهر در پیامی ویدئویی گفت: «نزدیک به یک سال‌و‌نیم است که انجام این موضوع جدی شده و ایجاد حریم تئاتر شهر با رایزنی‌های بسیار در میراث فرهنگی تصویب شد.»

او ادامه داد: «این پروژه با گفت‌وگو با میراث فرهنگی و شورای شهر به نتیجه رسید، تصویب شد و به مرحله طراحی رسید، طرح توسط خانم امتیازی آماده شده و توسط میراث فرهنگی تایید شد. این طرح فقط برای حفاظت از هنرمندان و مخاطبان تئاتر شهر است و قرار نیست سدی برای رفت‌وآمد مردم و رهگذران باشد.»

سالاری: اهتمام وزیر ارشاد، باعث فرجام نیک این موضوع شد

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نفر بعدی بود که پشت جایگاه قرار گرفت و گفت: «در این مسیر هرجا به مشکل خوردیم شخص وزیر به کمک ما آمد.»

او افزود: «اهتمام وزیر ارشاد، باعث فرجام نیک این موضوع شد و خوشحالم که امروز یک تقاضای چندساله اهالی تئاتر به سرانجام رسید. جمع کردن نظر هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کار سختی بود که امیدوارم نتیجه‌بخش باشد.»

داریوش ارجمند: هنرمندان بزرگ تئاتر از شهرستان‌های ایران هستند

در ادامه، داریوش ارجمند، بازیگر پرسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: «من افتخار می‌کنم که از شهرستان می‌آیم چون همه هنرمندان بزرگ از شهرستان‌های ایران هستند. من همیشه حسرت داشتم که قدم روی  صحنه تئاتر شهر بگذارم و فقط یک‌بار افتخار پیدا کردم که پا روی این صحنه بگذارم.»

او ادامه داد: «امیدوارم این دوره جدید با مدیریت سیدجواد طاهری در کنار حفظ و حراست از بنا و تاریخ تئاتر شهر، از هنرمندان هم حفاظت شود.»

ارجمند توضیح داد: «از طراح این حریم هم ممنونم، خیلی خوب و بادانش انجام شده و برآمده از طراحی تئاتر شهر است طوری که نمی‌توان تفکیک کرد که طرح از طراح اصلی بناست یا خیر.»

او گفت: «خوشحالم که بودجه توسط سکان‌داران داده شد و امیدوارم که تئاترشهر واقعاً متعلق به همه مردم هنرمندان باشد.»

ارجمند تأکید کرد: «همیشه تیغ تیز به‌سوی کارگزاران فرهنگی است. هنرمندان هم باید خودشان را ارتقا دهند. هنرمند برای مردم است و باید آن‌ها را جذب کند. ما باید به‌طرف مردم برویم و باید حق‌الزحمه‌مان را از مردم بگیریم. دولت نمی‌تواند حق هنرمندان را بدهد. باید کمک دولتی باشد ولی اگر می‌خواهیم هنر ارزنده داشته باشیم باید مورد تأیید مردم باشد. بدون مردم، هنر ارزشی ندارد. من نباید برای وزیر و مدیران کار کنم. من باید کاری کنم که مردم دوست داشته باشند. ببینید هنرمندان بزرگ جهان چگونه زندگی کرده‌اند.»

او تأکید کرد: «اگر مردم کنار هنرمندان نباشند، باید کار را رها کنند چون با چشمداشت به دولت نمی‌شود. ما دور هم هستیم تا به مردم نزدیک شویم. از آقای اسماعیلی ممنونم که تلاش کردند بعد از ۲۰ سال حریم این مجموعه رعایت شود و آشغال‌های اطراف زدوده شود و مردم با شعف وارد این مجموعه شوند.»

ایرج راد: تئاتر شهر برای همه هنرمندان مکان ویژه و جایگاه ارزشمندی است

همچنین در ادامه این مراسم، ایرج راد، هیئت‌مدیره خانه تئاتر دیگر هنرمند حاضر در این رویداد گفت: «تئاتر شهر برای همه هنرمندان مکان ویژه و جایگاه ارزشمندی است. در سال ۱۳۴۶ کلنگ این ساختمان زده شد و مهندس سردار افخمی مأمور ساخت اینجا شد و در ۱۳۵۱ به اتمام رسید. در ابتدا برای ارکستر مجلسی تلویزیون ساخته شد بعد در اختیار جشن هنر شیراز و سپس وزارت فرهنگ و هنر آن زمان رسد و پس از انقلاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شد.»

او ادامه داد: «ما در خانه تئاتر وقتی لطمه‌ای به اینجا وارد شد وارد عرصه می‌شدیم. زمانی قرار بود پهنه رودکی نام‌گذاری شود ‌و سالن‌های نمایش و فرهنگی ساخته شود و جایگاه‌هایی فرهنگی-هنری در نظر گرفته شود ولی به انجام نرسید.»

راد تأکید کرد: «مشکل دیگر ما متروی تهران بود که قرار بود از نزدیکی این بنا و جایگاه حوض در محوطه تئاتر شهر عبور کند که نگران تأثیرات مترو بر بنا بودیم و طی جلسات این مکان تغییر پیدا کرد. باز هم بابت ورودی و خروجی مترو مسئله داشتیم که جلوی تئاتر شهر نباشد و خوشبختانه آن هم تغییر کرد. تعیین فضای پارکینگ در جنوب ساختمان بر اساس گودبرداری‌های انجام‌شده باعث شد تا بخشی از سالن قشقایی ترک بخورد و راه‌پله‌ها وضعیت بدی پیدا کرد که آن هم ترمیم شد.»

ایرج راد تأکید کرد: «طبق نقشه ساختمان مسجد ولیعصر، جلوی تئاتر شهر مسدود می‌شد؛ بنابراین با هماهنگی و صحبت با سازندگان بنا تصمیم گرفته شد تا شیبی در نظر گرفته شود و دید کلی بنای تئاتر شهر از بین نرود.»

او افزود: «سال‌ها به دنبال حریم تئاتر شهر بودیم تا درخور ارزش اهالی تئاتر و این مجموعه باشد. سال‌ها در این مکان برای اهالی هنر ایمنی و امنیت وجود نداشت و جلسات متعددی تشکیل شد و سال‌ها طول کشید اما طرح حریم به نتیجه نرسید.»

راد در پایان گفت: «امروز خوشحالم که این مهم در حال شکل‌گیری است؛ امری که باعث خوشحالی اهالی تئاتر خواهد شد.»

وزیر فرهنگ: تأکید بر این بود که این اتفاق با نظر هنرمندان شکل بگیرد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در مدتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارم، در همان بازدیدهای ابتدایی با مطالبه بسیار جدی اهالی هنر برای ایجاد حریم این مجموعه بی‌نظیر هنری مواجه شدم.»

او ادامه داد: «بیش از ۳۴ سال از برداشتن حریم‌ می‌گذرد. این مجموعه بحثی به لحاظ میراث و شهرداری داشت که از هر دو مجموعه تشکر می‌کنم زیرا استدلالات ما را پذیرفتند و همکاری برای احداث حریم شکل گرفت.»

اسماعیلی تأکید کرد: «قطعاً بایستی طراحی متناسب شکل بگیرد. من دغدغه دوستان را می‌فهمم. متأسفانه  اعتماد بالایی که باید در جریان هنری باشد، وجود ندارد و در زمان انجام پروژه‌ بزرگی همچون حریم، بازار گمانه‌زنی و شایعات غلبه می‌کند.»

وزیر ارشاد گفت: «گاهی این شایعات اصحاب هنر را نگران می‌کند؛‌ تأکید من بر این بود که این اتفاق با نظر هنرمندان شکل بگیرد تا با نگرانی اهالی هنر مواجه نشویم.»

او ادامه داد: «خوشحالم که این پروژه و پیگیری‌ها برای انجامش به سرانجام رسید. این مجموعه در اختیار مردم ایران و هنرمندان است. ما دوره و موسمی در خدمت شما هستیم و پس از مدتی توفیق خدمت از ما سلب می‌شود ولی این جریان در اختیار شما هنرمندان است. تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است و با تمام وجود تلاش می‌کنیم تا داخل مجموعه نیز بازسازی و به سازی شود.»

وزیر ارشاد گفت: «به‌زودی طرح ساخت مجموعه هنری در بهترین نقطه و قلب شهر تهران آغاز خواهد شد و آنجا خانه‌ای برای همه جشنواره‌های ما خواهد بود.  در تلاشیم تا به لحاظ کمی و کیفی متناسب با اقتضائات روز باشد و مجهز به فناوری پیشرفته باشد. از تمامی رسانه‌ها که نگران و پیگیر حریم مجموعه بودند، ممنونم و از طراح این حریم نیز تشکر می‌کنم.»

او تأکید کرد: «تئاتر در کشور ما روزهای پررونق‌تری پیش ‌روی دارد و امیدواریم تمام مشکلات و مسائل هنرمندان را به حداقل کاهش دهیم. مشکلات تمام‌شدنی نیست ولی سعی داریم تا بیشترین بهره‌مندی را برای اصحاب و هنر کشور تأمین کنیم.»

وزیر ارشاد گفت: «امسال جزو پررونق‌ترین سال‌ها در تمامی بخش‌های هنر بوده است. من هر هفته وضعیت اقتصاد هنر را به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌کنم و امیدوارم در این دوره استوارترین گام‌ها را در فرهنگ و هنر کشور برداریم.»

در پایان این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلنگ طرح احداث حریم مجموعه تئاتر شهر زده شد.

گزارش: نگار امیری و علی کیهانی




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت
با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران هنری و نمایشی و جمع زیادی از هنرمندان برگزار شد و این رویداد بزرگ، برگزیدگان خود را شناخت.

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر
آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه 25 آذر )در بازدید از تئاتر شهر با بیان اینکه مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از شنبه دوم دی آغاز خواهد شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تئاتر شهر دارند و ازاین‌روی با انجام این پروژه، زمستان ...

|

نظرات کاربران