در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه‌ای

شاهد پیوند: گروه‌های نمایش خیابانی، نیاز به آموزش و مشاوره دارند

شاهد پیوند، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، آموزش و مشاوره هنری برای گروه‌های نمایشی را امری ضروری دانست تا باعث افزایش کیفیت آثار خیابانی کشور شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای، دی امسال به میزبانی چهار استان فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان (سهند) برگزار می‌شود.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، نخستین گام از این رویداد نمایشی بزرگ است که از پنجم دی به میزبانی شهر شیراز آغاز شده و امروز (جمعه هشتم دی) به پایان می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های مهم بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور، حضور نمایشگران خیابانی است که پس از رقابت با هم، از این دروازه، راهی جشنواره تئاتر فجر امسال خواهند شد.

در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، 14 گروه نمایش خیابانی با هم رقابت می‌کنند که برگزیدگان آنها با رای داوران، به چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر راه می‌یابند.  

شاهد پیوند، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، یکی از داوران بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای پارس است که با او به گفت‌وگو نشستیم.

پیوند، برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای ضرورتی دانست که ادامه روند مثبت آن، نیازمند توجه به اما و اگرهای بسیاری است.

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، درباره این اما و اگرها گفت: «درست است که نمایش‌ها همواره و در هر مرحله‌ باید از فیلترهایی که همان داوران هستند، عبور کنند اما پیش از این باید به بخش آموزش در حوزه تئاتر توجه بیشتری داشت تا در روند کیفی آثار تاثیرگذار باشد.»

این هنرمند افزود: «متاسفانه ما به بخش آموزش آن‌طور که شایسته است، نپرداخته‌ایم. در برخی از آثار، شاهد ایده‌‌های خوبی هستیم که به طرح تبدیل نشده است یا آثاری که طرح خوب دارند اما در شیوه اجرایی به مشکل برمی‌خورند.»

پیوند گفت: «هنرمندان جوان تنها با حضور یک مشاور و چند روز تمرین بیشتر می‌توانند بسیاری از مشکلات خود را رفع کنند و از نظر فرم و محتوا به غنا برسند تا آنجاکه هیئت داوری در انتخاب اثر برگزیده با چالش بیشتری مواجه شود. اگر این مشاوران از خود استان‌ها باشند، خیلی بهتر است چراکه قطعا دل‌شان بیشتر برای همکاران‌شان می‌تپد و تلاش می‌کنند سطح آثار استان خود و استان‌های هم‌جوارشان را بالا ببرند.»

این مدرس دانشگاه با تاکید بر ضرورت استفاده از مشاور و کارشناسان هنری در اجراها گفت: «اگر همراهی مشاوران برای تمامی آثار به ویژه آثاری که قرار است در جشنواره فجر حاضر باشند، در نظر گرفته شود. قطعا کارها ابتر نمانده و افق روشنی برای انتخاب آن‌ها در جشنواره دیده خواهد شد.»

او توضیح داد: «نگاه کیفی ما به تولیدات استان‌هاو شهرستان‌ها، می‌تواند مفید به فایده باشد. ما هنوز شاهد آثاری هستیم که ضعف اجرایی دارند. بسیاری از هنرمندان هنوز تفاوت کار خیابانی با کار صحنه‌ای را نمی‌دانند.»

پیوند همچنین گفت: «در طول سال‌های متوالی شاهد آثاری بودیم که همیشه برای‌مان جای سوال است، این آثار براساس چه ویژگی و مختصاتی در بخش خیابانی حضور پیدا کرده‌اند.»

به گفته این هنرمند، ارتباط با مخاطب، اولین مولفه تئاتر خیابانی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

داور بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس افزود: «استفاده از اکسسوار به عنوان بخشی از کار باید بجا و منطقی باشد. گاهی شاهد آثاری هستیم که در بخش‌هایی از نمایش، اشیا اصلی و در بخش‌های دیگر از اشیای فرضی بهره می‌برند و یک‌نواختی در حس و اجرا شکل نمی‌گیرد. این موارد، جزئیاتی تخصصی است که باید آموزش داده شوند. اما متاسفانه ازآنجاکه تئاتر خیابانی مانند نمایش‌های ایرانی در بخش آکادمیک مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، دیگر انگیزه‌ای برای  دانشجویان و هنرجویان ما باقی نمی‌ماند.»

پیوند با اشاره به اوایل دهه هفتاد و شکل‌گیری تئاتر خیابانی توضیح داد: «اجراهای خیابانی در سا‌ل‌های ابتدایی برای رونق به جشنواره تئاتر فجر شکل گرفت اما این گونه نمایشی، اکنون کاملا مستقل و با هویتی شخصی، راهش را ادامه می‌دهد. افزوده شدن این بخش به جشنواره تئاتر منطقه‌ای بسیار ارزشمند است، البته به شرطی که به استاندارد و معیارهایش توجه شود.»

او افزود: «برای اجرای نمایش خیابانی باید به فضای مناسب و تنوع محتوا توجه شود. جشنواره نوعی جشن و گردهمایی به شمار می‌آید که به ویژه در بخش خیابانی، مردم عادی بسیار از آن لذت می‌برند. این گونه نمایشی در کوتاه مدت تاثیرات مقطعی دارد و در درازمدت شاهد تاثیرات همیشگی و موثر آن هستیم، چراکه از دل جامعه آمده و معضلات و مشکلاتی را بیان می‌کند که برای همه مردم وجود دارد.»

این هنرمند توضیح داد: «تئاتر وظایف مختلفی دارد که سرگرمی، درمان و آموزش از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید و در تمامی مسیر بیان این مشکلات باید بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.»

پیوند در پایان سخنانش کیفیت آثار حاضر در جشنواره منطقه‌ای پارس را مطلوب ندانست و گفت متاسفانه هنرمندان تلاش زیادی کرده‌اند اما نبود آموزش و آشنایی با معیارها و استانداردها باعث شده است تا نمایش‌های خیابانی در حد انتظار نباشند.

گروه‌های نمایشی استان‌های هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خوزستان، یزد، قم و کرمان با اجرای ۱۹ نمایش صحنه‌ای و ۱۴ نمایش خیابانی در شهر شیراز، در جشنواره منطقه‌ای پارس با هم رقابت می‌کنند.

برگزیدگان این رویداد هنری،‌ به چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند
گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند

محمدعلی دشتگلی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره می‌تواند در زنده نگه‌داشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.

|

گفت‌وگو با عضو شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی

علی‌اکبر طرخان: تحول بنیادین تئاتر نیازمند آموزش ریشه‌ای است
گفت‌وگو با عضو شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی

علی‌اکبر طرخان: تحول بنیادین تئاتر نیازمند آموزش ریشه‌ای است

علی‌اکبر طرخان، عضو شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی براین باور است که اگر بخواهیم در جریان عمومی تئاتر کشور شاهد تحول بنیادین و ریشه‌ای باشیم، باید برای آموزش ارزش بیشتری قائل شویم.

|

داور بخش صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای خاوران مطرح کرد

محمودرضا رحیمی: قضاوت فردی نباید جای قضاوت حرفه‌ای را بگیرد
داور بخش صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای خاوران مطرح کرد

محمودرضا رحیمی: قضاوت فردی نباید جای قضاوت حرفه‌ای را بگیرد

محمودرضا رحیمی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای گفت حق طبیعی تمامی گروه‌ها است که درباره انتخاب آثار سوال بپرسند اما نباید جای قضاوت فردی و حرفه‌ای عوض شود.

|

شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است
شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است

شیرزاد عسگری نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «ترسه یول»، تئاتر را تریبون تاثیرگذار فرهنگی دانست و گفت طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هنر تئاتر هم منبر است و تاثیر زیادی روی مخاطب دارد.

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران