در حال بارگذاری ...
پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم

تالار هنر در جوابیه‌ای، ضمن رد ادعاهای مهدی قلعه، تاکید کرد این مجموعه، حتی بیش از وظیفه قانونی خود برای اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، مساعدت و همکاری داشته است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، روابط‌عمومی تالار هنر، در واکنش به اظهارات مهدی قلعه، کارگردان نمایش «جادوگر شهر اُز»، متنی را منتشر کرد.

متن منتشر شده توسط تالار هنر، به شرح زیر است:

«به نام خدا 
پیرو مصاحبه آقای مهدی قلعه با ایسنا در تاریخ ۹ دی ۱۴۰۲ و بیان یک‌طرفه مطالبی که همکاران این مرکز هنری را متهم کرده است، موارد زیر جهت شفاف‌سازی اذهان مخاطبان آن رسانه و عموم هنرمندان یادآوری می‌شود.
۱- با توجه به درخواست آقای سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آقای مهدی قلعه مبنی بر اجرای مجدد نمایش «جادوگر شهر اُز» در تالار هنر، مدیر وقت این مجموعه، آقای محسن امیری، برخلاف آئین‌نامه و شیوه‌نامه اجراییِ تالار هنر، مبنی بر عدم اجرای نمایش‌های تکراری به جهت حمایت از هنرمندان تئاتر کودک ونوجوان، این تقاضا را در شورای هنری تالار مطرح کرد و پس از موافقت، مجوز اجرای این نمایش از ۲۷ آبان تا ۸ دی ۱۴۰۲ صادر شد.
براین اساس، ایشان هیچ نوبت اجرایی از پیش تعیین شده در تالار هنر نداشته و متاسفانه یک اجرای تکراری را که در کانون پرورش فکری کودکان روی صحنه رفته بوده است، با اصرار و فشار، به شورای هنری این مجموعه تحمیل کرده که تنها به دلیل احترام به هنرمندان تئاتر کودک نوجوان، با آن موافقت شده است.
با وجود این مساعدت‌ها، آقای قلعه، متاسفانه اجرای خود را، با سه شب تاخیر از اول آذر آغاز کرد که تالار هنر، مجبور به عقب انداختن اجراهای بعدی خود شد.
همچنین این هنرمند گرامی، در همان روز یکم آذر، بدون هماهنگی، در نوبت صبح، اجرایی برای دانش‌آموزان یک مدرسه رزرو کرده بود که باز هم همکاران تالار هنر، با توجه به شیفت کاری غیر موظف اداری، همکاری لازم را انجام دادند. در طول اجرای این نمایش نیز، هرگاه لازم بوده، شیفت صبح برای این گروه هماهنگ شده است و هنرمندانش روی صحنه رفته‌اند.
مطابق شیوه‌نامه جدید تالار هنر، اجراهایی حائز تمدید خواهند شد که مورد استقبال مخاطب قرار بگیرند و سقف فروش سالن را کسب کنند. با اینکه نمایش «جادوگر شهر اُز»، در برخی از شب‌ها با ۹ تماشاگر روی صحنه رفته است، باز هم جهت حمایت، سرپرست تالار هنر به گروه پیشنهاد داد تا سه‌شنبه ۱۲ دی و در دو نوبت صبح و بعدازظهر، اجرایش تمدید شود که آقای قلعه نپذیرفتند. شایان ذکر است، تالار هنر، برنامه‌ریزی اجرایی خود را دارد و این‌گونه نیست هر شخص یا گروهی، برای منافع شخصی، درخواستی نابه‌جا داشته باشد و برای تحقق آن، شلوغ‌بازی کند و تهمت بزند.
همچنین لازم به ذکر است، تعطیلی سالن نمایش در شرایط خاص چون آلودگی هوا، بر عهده مدیر تالار هنر نیست و چون مکانی دولتی است، باید وزارت کشور آن را ابلاغ کند.
۲- جلسه هماهنگی این نمایش در تاریخ مقرر و با حضور دستیار کارگردان برگزار و شرایط اجرایش مشخص شد. ایشان ترجیح دادند در آن جلسه حضور نداشته باشند که همه موارد از سوی نماینده ایشان پذیرفته شد. اینکه ایشان چرا الان منکر تمام هماهنگی‌های صورت گرفته شده است؟، جای تعجب و پرسش دارد. 
۳- کسر ۲۰ درصدی گیشه نمایش‌ها، مطابق دستورالعمل، برای همه سالن‌های تئاتر در اداره‌کل هنرهای نمایشی مقرر شده است و تالار هنر در این خصوص نقشی ندارد.
۴- مالیات ارزش افزوده در هنگام خرید بلیت، از تماشاگران دریافت می‌شود و گروه‌های نمایشی این مبلغ را نمی‌پردازند. همه مبالغ فروش بلیت هم به حساب انجمن هنرهای نمایشی واریز می‌شود و تالارهیچ نقشی در آن ندارد.
۵– با عنایت به سیاست‌های درآمدزا کردن تالارهای نمایشی، نگاه این بوده که از منابع موجود، استفاده بهینه شود و تالارها خودگردان شوند که همیشه رضایت هنرمندان و هماهنگی با گروه‌های اجرایی، شرط اول این سیاست بوده است و خواهد بود.
همچنین مطابق رسم در همه تالارهای نمایشی، چند صندلی از سالن در اختیار مهمانان تالار است و برخلاف ادعای صورت گرفته توسط ایشان، در اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، هیچ صندلی مهمان، فروش نرفته است. تازه در آخرین اجراهای گروه، برای کمک به  گیشه این نمایش، صندلی‌های مهمان در اختیار خود گروه قرار داده شده است.
۶- واحد گریم تالار هنر با توجه به کمبود نیرو (یک آقا و یک خانم) و با عنایت به دو اجرایی بودن نمایش‌ها و فاصله زمانی اندک بین اجراها و  تعداد زیاد بازیگران  و گریم سنگین بعضی از آثار از جمله دو نمایش گذشته، امکان گریم همه بازیگران را ندارد که البته برای رفع این کاستی، درخواست نیرو داده شده است. با توجه به این شرایط، در جلسه هماهنگی نمایش «جادوگر شهر اُز»، آوردن نیروی کمکی گریم بر عهده خود گروه گذاشته شده بود. لازم به ذکر است خرید وسایل گریم در تالارهای نمایشی دولتی و خصوصی بر عهده گروه است. در هر صورت تمامی موارد، مطابق صورتجلسه، توسط نماینده ایشان پذیرفته شده و هماهنگی لازم صورت گرفته است و با این‌حال در این خصوص، بازهم با  آقای قلعه همکاری لازم صورت گرفته و گریم همه بازیگران بر عهده همکاران واحد گریم تالار هنر بوده است. همه این سوء‌تفاهم‌ها، به علت عدم حضور ایشان در جلسه هماهنگی قبل از اجرا ایجاد شده است.
۷- شرایط دو نمایش روی صحنه تالار هنر درباره اجراهای صبح، ویژه مدارس و مهدهای کودک، یکسان بوده است و حتی در بسیاری مواقع، تالار با تمام ناهماهنگی‌های ایجاد شده از سوی گروه‌ها، همکاری لازم را با هر دو گروه انجام داده است. ایشان در حالی از مخالفت کارکنان تالار هنر با حضور در اجراهای صبح گفته‌اند که از یاد برده‌اند در روز ابتدایی به صحنه بردن این نمایش، بدون هماهنگی با تالار هنر، اجرایی برای یک مدرسه تدارک دیده بودند که همکاران ما بدون چشمداشت مالی در این اجرای خارج از برنامه حضور پیدا کردند.
۸- برخلاف ادعای آقای قلعه که نمایش «جادوگر شهر اُز»، از روزهای اول اجرا، با استقبال مخاطب همراه بوده است، باید گفت با توجه به سندهای فروش، این نمایش گیشه مناسبی هم نداشته و در بسیاری از مواقع، سالن حتی نیمه پر هم نشده است. مبالغ فروش روزانه به صورت ریز و دقیق موجود است و در صورت نیاز، قابل ارائه خواهد بود.
۹- آقای قلعه بدون در نظر گرفتن حق گروه‌های دیگر برای اجرا در تالار هنر و بدون داشتن گیشه مناسب، واکنش‌های توهین‌آمیزی را در فضای مجازی و حتی زیر پست‌های صفحه تالار هنر که معمولاً خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان آن را دنبال می‌کنند، بروز دادند که از یک هنرمند بعید است.
توهین و افتراء آقای قلعه نسبت به مسئول روابط عمومی و واحد گریم و بقیه همکاران تالار هنر، قابل رسیدگی قانونی است؛ چراکه رفتارهای این چنینی ایشان، مسبوق به سابقه است و در حافظه داریم که در سال ۹۷، در شب پایانی نمایش‌شان، پیش چشم چندین کودک و خانواده‌های‌شان تهدید به شکستن تمام شیشه‌های تالار هنر کردند. درشب پایانی همین اجرا هم در مقابل تماشاگران بعد از پایان نمایش حرف‌هایی زدند که مناسب یک سالن دولتی نبوده که انشالا بعدا رسیدگی خواهد شد. در پایان لازم به‌ذکر است، تالار هنر به عنوان سالن تخصصی تئاتر کودک و نوجوان، همواره با همراهی و مشاوره متخصصان این حوزه، در خدمت هنرمندان این عرصه خواهد بود و از همه دلسوزان تئاتر کودک ونوجوان درخواست داریم برای کمک به پیشبرد اهداف تالار، ما را یاری برسانند.»




مطالب مرتبط

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اولین برنامه نمایشنامه‌خوانی تالار هنر در راستای معرفی آثار برتر جهان در قالب نمایشنامه‌خوانی، به نمایشنامه «پینوکیو» با کارگردانی داوود زارع اختصاص پیدا کرده است که در روزهای ابتدایی اردیبهشت 1403 به صحنه خواهد رفت.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران