در حال بارگذاری ...
در نشست خبری اولین جشنواره «هم‌آغاز» عنوان شد

امروز تئاتر، زیر چرخ‌دنده‌های پلتفرم‌هاست

سیدمحمدجواد طاهری، در نشست خبری اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز»، تاکید کرد این رویداد برای هنرمندان ۲۰ تا ۴۰ سال تدارک دیده شده است تا فرصتی برای راه یافتن جوانان به این مجموعه باشد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» تئاترشهر، صبح امروز، سه‌شنبه (۱۲ دی) در سالن مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

در این نشست، سیدمحمدجواد طاهری (مدیر تئاترشهر) و امیرموسی کاظمی (دبیر اولین جشنواره تئاتر هم‌آغاز)، درباره این رویداد، نکاتی را ارائه دادند.

مدیر تئاترشهر در ابتدای این نشست گفت: «جشنواره هم‌آغاز به‌صورت مستقل برگزار خواهد شد و ویژه جوانان ۲۰ تا ۴۰ سال است. مدت‌ها بود که با توجه به تجربیات خودم در حوزه آموزش، علاقه‌مند به برگزاری چنین جشنواره‌ای بودم تا فرصتی باشد برای راه یافتن جوانان به تئاترشهر، چراکه خیلی از جوانان، دوست‌دار حضور در این مجموعه هستند ولی این فرصت کمتر در اختیار آنان بوده است.»

این هنرمند ادامه داد: «از همه تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی دعوت می‌کنیم که کارهای جشنواره را ببینند تا اگر گروهی، به هر دلیلی، منتخب داوران نبود و فرصت اجرای عمومی در تئاتر شهر را پیدا نکرد اما اگر با متر و معیار آنان تناسب داشت، بتوانند برای اجرا آن را دعوت کنند.»

او افزود: «جشنواره «هم‌آغاز»، متعلق به جوانان و آینده تئاتر کشور است. تئاترشهر باید جشنواره‌ای مستقل داشته باشد و این‌یک نیاز است. به همین دلیل تعمد داشتیم که ارگان خاصی در برگزاری این جشنواره دخالتی نداشته باشد تا اگر بعد از رفتن من از تئاتر شهر، مدیر بعدی اعتقادی به برگزاری این جشنواره نداشت، بتوان آن را در مجموعه‌ای دیگر حتی در یک تئاتر خصوصی ادامه داد.»

طاهری توضیح داد: «امروز تئاتر، زیر چرخ دنده‌های پلتفرم‌هاست و جوانان هستند که می‌توانند فعالیت‌های نمایشی را ادامه بدهند. مسائل بسیار نگران‌کننده‌ای در تئاتر هست ولی شوق جوانان، ما را امیدوار می‌کند. نکات نظارتی همیشه بوده و در همه جای دنیا چنین است. شورای نظارت بهترین همکاری را با ما داشت چون به این نگاه پایبند است.»

تقاضای همه هنرمندان بر رقابتی بودن جشنواره «هم‌آغاز»

امیرموسی کاظمی، دبیر جشنواره «هم‌آغاز»، در ادامه این نشست خبری در تئاترشهر گفت: «حدود ۲۲۰ طرح بعد از انتشار فراخوان جشنواره هم‌آغاز رسید که ۱۶۰ اثر را که کامل شده بودند، بررسی شد و ۵۰ متن به انتخاب هیئت انتخاب بخش متون، به مرحله بازبینی رسید. همچنین کار اولی‌ها که در کارگاه نمایش تئاتر شهر متقاضی اجرا بودند، نیز بررسی شدند که از میان آن‌ها ۱۰ اثر به مرحله بازبینی رسید.»

او ادامه داد: «در نهایت 55 اثر بررسی شدند و به دو لیست قطعی و مشروط که در هرکدام ۱۲ اثر بود رسیدیم و از بین کارهای مشروط ۸ اثر آمد و در نهایت ۲۰ اثر به جشنواره رسید. همچنین یک اثر مهمان نیز در جشنواره داریم.

کاظمی افزود: «تقاضای همه بچه‌ها این بود که جشنواره رقابتی باشد و با همراهی سایت تیوال در ۶ بخش جایزه خواهیم داشت. همچنین مقرر شده که جشنواره طی روزهای ۱۶ تا ۲۶ دی برگزار شود تا تداخلی با جشنواره تئاتر فجر نداشته باشد.»

دبیر جشنواره هم‌آغاز، درباره اجرای عمومی نمایش‌های جشنواره در تئاترشهر نیز گفت: «در فراخوان پیش‌بینی‌ شده کارها سال آینده در سالن قشقایی روی صحنه بروند و پیش‌بینی ما این است که کارها نیمه اول سال آینده در جدول قرار بگیرند.» 

در بخش پایانی این نشست، از پوستر نخستین جشنواره هم‌آغاز که توسط امین یاوری طراحی‌شده، رونمایی شد.

عکس: محدثه صالحی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

نظرات کاربران