در حال بارگذاری ...
گفت و گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

صادق سهرابی: توقف جشنواره تئاتر منطقه‌ای ضایع‌کننده حق هنرمندان بود

صادق سهرابی، کارگردان نمایش صحنه‌ای «مچ مدگ ابدمان» توقف جشنواره تئاتر منطقه‌ای را باعث ضایع شدن حق بسیاری از هنرمندان دانست و گفت این رویداد هنری برای شهرها و مناطق کم‌برخودار جای امید و محلی برای یک اتفاق خوب است.

به گزارش ایران تئاتر، در طول زمان برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران که به میزبانی استان خراسان رضوی و از روز یکشنبه دهم تا چهارشنبه سیزدهم دی در شهر مشهد برگزار می‌شود، 21 گروه نمایش صحنه‌ای و 15 نمایش خیابانی میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان به هنر نمایش می‌شود. 
صادق سهرابی، هنرمند سیستانی یکی از این هنرمندان است که با نمایش صحنه‌ای کارگردان نمایش «مچ مدگ ابدمان» در این رویداد به اجرا می‌پردازد. 
این کارگردان با اشاره به نام نمایش گفت: «مچ» در زبان بلوچی به معنای نخل و «مدگ» به معنای ملخ است. این نام به داستان روایتی تاریخی از حمله ملخ‌ها به بلوچستان اشاره دارد.»
او ادامه داد: «این نمایش اثری فیزیکال است که کاملا استعاری پیش می‌رود. در این اثر ملخ استعاره از هر مهاجم و نخل به عنوان هر روح استعاره‌ای قلمداد خواهد شد که از این خاک دفاع کرده است.»
سهرابی در ادامه با اشاره به توقف برگزاری جشنواره منطقه‌ای در دهه 90 توضیح داد: «پس از توقف برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای آثار با فیلم مورد بازبینی قرار می‌گرفت و این موضوع دلیل سنجش و قضاوت آثار برای ورود به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌شد. درحالیکه همه ما می‌دانیم نمی‌توان تئاتر را با تماشای فیلم سنجید  و یک ویدیو را معیار ورود به مهم‌ترین جشنواره کشور دانست. این موضوع باعث ضایع شدن حق بسیاری از هنرمندان می‌شد.»
او ادامه داد: «با وجود اینکه اعتقاد دارم هیچ هنری به ویژه تئاتر که ابزار قدرتمندی برای تسهیل بسیاری از امور است،  نباید فصلی، دوره‌ای و در حد برگزاری جشنواره مورد توجه قرار بگیرد.»
این هنرمند افزود: «اما برگزاری جشنواره برای استان‌های کم‌برخوردار و شهرهایی که اجراهای صحنه‌ای و خیابانی کمتری در آن‌ها برگزار می‌شود، به شدت نیاز است.»
سهرابی با بیان اینکه جشنواره تئاتر منطقه‌ای محل آشنایی هنرمندان با یکدیگر و به تماشا نشستن آثار هنری آن‌هاست، گفت: «دور هم جمع شدن هنرمندان استان‌های مختلف و هم‌جواری آن‌ها در کنار یکدیگر باعث ایجاد انگیزه و شور و نشاط نه تنها در بین اهالی تئاتر که در بین جامعه خواهد شد.»
او ادامه داد: «شاید برگزاری این رویداد برای تهران، اصفهان، مشهد و دیگر کلان‎‌شهرها که گیشه فعالی دارند و مخاطبان بسیار، اتفاق خاصی رقم نزند.  اما برای استان‌ها و شهرهای کوچک‌تر که گیشه و اجرای عموم همواره رونق ندارد، جشنواره می‌تواند جای امید و محلی برای یک اتفاق خوب باشد.»
این کارگردان سیستانی گفت: «جشنواره تئاتر منطقه‌ای از آنجاکه به عنوان آزمونی برای ورود به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شناخته می‌شود، قطعا باعث بالابردن کیفیت آثار نمایشی خواهد شد.»
سهرابی در پایان سخنانش گفت: «در کنار بخش صحنه‌ای، امسال ما شاهد حضور هنرمندان بخش خیابانی نیز بودیم که با توجه به همراهی مخاطب عام باعث ایجاد فضایی از همدلی، همراهی و مشارکت عمومی مردم است. این هنر در دنیا مورد اقبال زیادی است. نمایش خیابانی، هنر جوانی است که در کنار نمایش صحنه‌ای و افراد استخوان‌خورد کرده این آثار به کار خود ادامه داده است و جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است. این نمایش از لحاظ میزانسن، قصه و روایت با نمایش صحنه‌ای متفاوت است و جذابیت‌های فراوانی دارد که نیاز مبرم ماست.»

بیست‌و‌هشتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور، پس از استان فارس (پارس)، در ادامه مسیر خود با میزبانی خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) برگزار خواهد شد.برگزیدگان این رویداد هنری‌، به چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر  فجر راه پیدا خواهند کرد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره فجر مطرح شد

«مچ مدگ»؛ روایتی از مقاومت و پایداری مردم بلوچ
در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره فجر مطرح شد

«مچ مدگ»؛ روایتی از مقاومت و پایداری مردم بلوچ

صادق سهرابی کارگردان نمایش «مچ مدگ» می‌گوید تلاش کردیم در این نمایش با استفاده از فرم و موسیقی بلوچی بخشی از زندگی مردم این سرزمین را روایت کنیم.

|

کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است
کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است

ارسلان محبی، کارگردان نمایش خیابانی «چرمت شاه» براین باور است که جشنواره‌ها حداقل کاری که می‌کنند فراهم کردن بستر شناخت مردم از این گونه نمایشی است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت
با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران هنری و نمایشی و جمع زیادی از هنرمندان برگزار شد و این رویداد بزرگ، برگزیدگان خود را شناخت.

|

ارتباط هنرهای نمایشی ایران و جهان

وقتی تئاتر در دیپلماسی هنری نقش‌آفرینی می‌کند
ارتباط هنرهای نمایشی ایران و جهان

وقتی تئاتر در دیپلماسی هنری نقش‌آفرینی می‌کند

یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره‌کل هنرهای نمایشی در یک‌ سال اخیر توجه به نقش‌آفرینی تئاتر در دیپلماسی هنری است که با رویکردی همه‎‌جانبه در امر اجرا، آموزش و پژوهش انجام می‌شود.

|

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

نظرات کاربران