در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با دبیر بخش تله‌تئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

محسن سوهانی: محتوای بخش تله‌تئاتر دارای رویکرد هویت ایرانی-اسلامی است

محسن سوهانی، ارزیابی تله‌تئاتر در حوزه کارگردانی را دارای دو بخش کارگردانی فنی و کارگردانی هنری می‌داند و معتقد است در بخش محتوایی نیز با توجه به رویکردی که انقلاب اسلامی به هویت ایرانی اسلامی دارد، آثار شرکت‌کننده با در نظر گرفتن ابعاد این محتوا، انتخاب شده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد. بخش نمایش‌های تلویزیونی این رویداد، از 27 تا 30 دی، میزبان 11 اثر از سراسر کشور خواهد بود. 

برای آگاهی از اهداف این بخش و چگونگی حضور آثار متقاضی در آن که یادآور نمایش های خاطره انگیز با حضور جذاب هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی در سال هایی نه چندان دور هستند، با محسن سوهانی، دبیر بخش تله‌تئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به گفت‌و‌گو پرداختیم.

محسن سوهانی درباره اهداف و برنامه‌های این بخش از جشنواره تئاتر فجر گفت: «بخش تله‌تئاتر، پیش از این هم در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، ولی در برهه‌ای از زمان شاید در حدود 3 سال، در جشنواره تئاتر فجر حضور نیافت و امسال تصمیم بر آن شد تا دوباره در جشنواره حضور یابد. دلیل آن هم این است که تله‌تئاتر یک ژانر میان‌رشته‌ای جذاب در میان هنرهای نمایشی، به‌ویژه تئاتر و تلویزیون است.»

دبیر بخش تله‌تئاتر جشنواره 42 تئاتر فجر افزود: «مدیریت سازمان صدا و سیما نیز توجه ویژه‌ای به این هنر دارد تا جایی که در مرکز سیمرغ، بخش و مأموریتی را برای تولید تله‌تئاتر در نظر گرفته‌است تا این هنر رونق یابد. این هنر، برای مخاطبان نیز قالب خاطره‌انگیز و جذابی است به‌ویژه آنکه یادآور دهه‌های 60 و 70 است که آثار بسیار فاخری در این قالب تولید شد و به نمایش درآمد.»

رییس رادیونمایش درباره شیوه گزینش آثار راه‌یافته به جشنواره افزود: «برای انتخاب آثار تله‌تئاتر، از همه مراکز صدا و سیما در سراسر کشور فراخوان‌هایی در این باره اعلام شدند. اگرچه وجود بیماری کرونا در سال‌های پیش، باعث استقبال کمی در این زمینه شده بود، ولی امسال با استقبال خیلی خوبی از سوی هنرمندان روبه‌رو شد و آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شدند که هم شامل تولیدات مراکز صدا و سیما و هم تولیدات بخش خصوصی هستند. این آثار توسط هیئت داوران این بخش شامل آشا محرابی، بهرام ابراهیمی و مسعود فروتن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت آثار مناسب، به جشنواره راه یافتند.»

او در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت محتوایی آثار راه‌یافته توضیح داد: «برای محتوای آثار، ما محدودیت زیادی ایجاد نکردیم، اگرچه محتوا جایگاه ویژه خود را دارد، ولی فرم و ساختار هم حائز اهمیت است. تله‌تئاتر در ارزیابی از منظر کارگردانی، دارای دو بخش کارگردانی فنی و کارگردانی هنری است و در بخش محتوایی نیز با توجه به رویکردی که انقلاب اسلامی به هویت ایرانی اسلامی دارد، با در نظر گرفتن ابعاد چنین محتوایی، داوران آثار را برگزیدند.»

سوهانی تأکید اصلی انتخاب آثار راهی‌افته را مهارت‌ها و توانایی‌های کارگردانی آثار عنوان کرد چرا که با توجه به بخش فنی تله‌تئاتر، هم کارگردانی تصویری و هم کارگردانی هنری آن‌ها دارای ارزش ارزیابی هستند.

دبیر بخش تله‌تئاتر جشنواره 42 تئاتر فجر درباره امکانات برگزاری این بخش جشنواره نیز افزود: «با توجه به اینکه این گونه نمایشی، نیازمند امکانات اجرای صحنه‌ای نیست و امکانات آسان‌تری را می‌طلبد، در این موضوع مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین امسال برای این بخش، امکان داوری و ارزیابی مردمی را نیز فراهم کرده‌ایم، بویژه آنکه یکی از آثار این بخش با موضوع انقلاب اسلامی و مبارزان انقلابی، در موزه عبرت اکران خواهد شد.»

این مدیر فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره امکان نمایش آثار برگزیده جشنواره در رسانه‌های تصویری مانند تلویزیون هم گفت: «البته این موضوع در قالب یک پیشنهاد به سازمان صدا و سیما ارائه شده‌ است که امیدواریم مورد قبول این سازمان قرار گیرد و از این ظرفیت‌ها نیز استفاده شود. تله‌تئاتر دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌های بسیاری است که شاید هم از سوی صدا و سیما و هم از سوی اداره هنرهای نمایشی مورد غفلت قرار گرفته باشد، ولی بعد از مدت‌ها با توجه ویژه‌ای که هر دوی این سازمان‌ها از خود نشان دادند، این بخش دوباره به جشنواره تئاتر فجر افزوده شد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط ...

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد

کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنج‌های زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگ‌های ظالمانه منطقه شده‌اند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان می‌رسد.

|

افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر

«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، به‌صورت برخط، شامگاه سه‌شنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...

|

نظرات کاربران