در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

محمد رادمهر: «بی‌جی‌ام‌تاو»، روایتی مستند از عملیات خیبر است

محمد رادمهر، کارگردان نمایش «بی‌جی‌ام‌تاو»، مهم‌ترین ویژگی این اثر را روایت مستند آن از عملیات خیبر در روزهای دفاع مقدس می‌داند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از 27 تا 30 دی، میزبان 11 اثر از سراسر کشور خواهد بود.

نمایش «بی‌جی‌ام‌تاو» به نویسندگی ناصر کریمی‌نیک و کارگردانی محمد رادمهر از استان اصفهان، یکی از آثار بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر 42 است که نگاهی پژوهشی به تبعات جنگ هشت‌ساله ایران و عراق دارد.

کارگردان «بی‌جی‌ام‌تاو»، نمایش خود را اثری در ژانر اجتماعی و درباره جبهه و جنگ معرفی می‌کند که داستانش کاملاً مستند است و نگارش آن، پس از دو ماه پژوهش انجام شده است.

او می‌گوید: «داستان نمایش درباره شهیدی است که از پرده‌خوانان و تعزیه‌خوانان اصفهان بوده است و پس از شهادتش، سوء‌ظن‌ها و تردیدهای بسیاری درباره عملکردش در جریان جنگ پیش می‌آید. این نمایش به موازات داستان اجتماعی‌اش، دارای ساختاری آیینی‌سنتی است که بخش‌هایی از پرده‌خوانی و تعزیه‌خوانی و همچنین نشانه‌هایی از فرهنگ زورخانه‌ای را نیز دربرمی‌گیرد.»

رادمهر درباره ساختار این نمایش توضیح می‌دهد: «این متن مستقیماً برای تولید رادیوتئاتر نگاشته شد. همچنین برای طراحی صحنه نمایش، تلاش کردیم از عناصر غیرضروری پرهیز کنیم و تنها المان‌های لازم برای محتوای نمایش به‌کار رود. همچنین، فضای اجرای نمایش، بر پایه طراحی آمبیانس‌ها و پرسپکتیوهای شنیداری، طراحی شده است تا بازی بازیگران، تکمیل‌کننده فضای نمایش باشد. گروه بازیگران این نمایش، ترکیبی از حرفه‌ای‌های رادیو اصفهان و بازیگران تئاتر صحنه‌ای این شهر است.»

کارگردان نمایش «بی‌جی‌ام‌تاو» می‌افزاید: «نکته بسیار جالب در مورد بازیگران این نمایش، حضور استاد اسدالله بابایی، کاراکتر پهلوان یا همان شخصیت اصلی داستان است که خود در عملیات خیبر حضور داشته است و از جانبازان این عملیات به شمار می‌رود.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد

سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد، می‌گوید در این اثر از آواها و دستگاه‌های تعزیه و نمایش‌ تخت‌حوضی و همچنین ترکیبی از نمایش‌های غربی و شرقی استفاده کردم.

|

نظرات کاربران