در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان نمایش «نا»، اجرای این اثر را تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن معرفی می‌کند که روایتی عاشقانه آمیخته با انتقام را بازگو می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از برنا، بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از 27 تا 30 دی، میزبان 11 اثر خواهد بود.

نمایش «نا» که برگرفته از داستان «گیله مرد»، نوشته بزرگ علوی است، یکی از آثار بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر امسال است.

این نمایش، به نویسندگی و کارگردانی فرناز عقیلی، روایتی عاشقانه آمیخته به انتقام است.

عقیلی درباره شیوه اجرایی «نا» می ­گوید: «اگرچه این نمایش برای اجرا در قالب رادیوتئاتر تنظیم شده­ است، ولی تلفیقی از سه شیوه رادیو، تئاتر و انیمیشن است. قالب اجرایی نمایش، خوانشی نیست، بلکه ترکیبی از اجرای رادیویی و اجرای نمایشی است.»

او درباره بازیگران این نمایش توضیح می‌دهد: «بازیگران «نا»، ترکیبی از بازیگران تئاتر، صداپیشگان و دوبلورها هستند. برخی از بازیگران، تنها به ایفای نقش خود در پشت میکروفون و بازی رادیویی می‌پردازند و برخی دیگر، برای بازی خود از انجام حرکت روی صحنه نیز بهره می ­برند.»

این کارگردان ادامه می‌دهد: «برای اجرای این نمایش، طراحی لباس، آهنگسازی و طراحی افکت نیز انجام شده­ است. همچنین، همزمان با اجرای نمایش، انیمیشنی فرامتنی نیز در بک گراند صحنه نمایش داده می ­شود که نقش طراحی صحنه را نیز بر عهده دارد. علاوه بر این، از اکسسوارهای دیگری نیز مانند پارچه و چراغ برای تکمیل طراحی صحنه استفاده می ­شود.»

عقیلی درباره آماده­ سازی این نمایش هم می­ گوید: «تمرینات نمایش، از مرداد امسال آغاز شد و دو ماه پیش به مدت 23 شب در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به صحنه رفت.»

او خبر می‌دهد تلاش دارد پس از جشنواره، بار دیگر این نمایش را برای اجرای عموم به صحنه ببرد.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است

مبین بوی‌افزار، کارگردان رادیوتئاتر «عبور از هم» می‌گوید در این نمایش برگی از تاریخ را ورق زده و آن را در قالب تئاتر بازگو کرده است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود
گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود

امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می گوید آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر از نظر محتوا با شعار جشنواره همخوان هستند اما لازمه و  اولویت اصلی انتخاب آن‌ها کیفیت‌شان بوده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت

مهرنوش ثابت‌نیا، کارگردان نمایش رادیویی «معبر کربلا»، این نمایش را مبتنی بر بازنگری دوباره به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و آن را روایت آدم‌هایی دانست که به هیچ قیمتی حاضر نیستند از اعتقاد و آرمان‌های‌شان دست بکشند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

عمار خطی: «همه پنگوئن‌های جهان»، مرزبندی بین انسان‌ها را نقد می‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

عمار خطی: «همه پنگوئن‌های جهان»، مرزبندی بین انسان‌ها را نقد می‌کند

عمار خطی، کارگردان نمایش رادیویی «همه پنگوئن‌های جهان»، تاکید می‌کند این اثر، نگاهی معناگرایانه به روابط انسانی در این دوره و زمانه دارد و مرزبندی بین مردم را به نقد می‌کشد.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

شیرین سپه‌راد: با «علیمردان‌خان»، تلنگری به تعلیم و تربیت در جامعه می‌زنیم
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

شیرین سپه‌راد: با «علیمردان‌خان»، تلنگری به تعلیم و تربیت در جامعه می‌زنیم

شیرین سپه‌راد، کارگردان نمایش رادیویی «علیمردان‌خان»، می‌گوید موضوع اصلی این اثر، فراموش شدن تعلیم و تربیت درست در جامعه است.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

نظرات کاربران