در حال بارگذاری ...
...

گفت‌وگو با علی محمد رادمنش، عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی

تئاتر خیابانی می‌تواند در امور مختلف راهگشا باشد

گفت‌وگو با علی محمد رادمنش، عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی

تئاتر خیابانی می‌تواند در امور مختلف راهگشا باشد

علی محمد رادمنش با اشاره به ساختار و ماهیت ویژه تئاتر خیابانی گفت من به آینده تئاتر بیرونی یا خیابانی کشور خوشبینم و مطمئنم این گونه نمایشی می‌تواند در امور مختلف بسیار راهگشا باشد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره فجر با حضور 20 نمایش از میان 197 اثر متقاضی شرکت در این رویداد از سراسر کشور برگزار می شود. علی محمد رادمنش، اصغر خلیلی و علی اصغر خطیب زاده به عنوان اعضای هیئت انتخاب این بخش، آثار راه یافته را معرفی کردند.

برای آگاهی از فرایند و چگونگی انتخاب نمایش‌های بخش خیابانی با علی محمد رادمنش به گفت‌وگو نشستیم.

رادمنش گفت: «امسال شاهد استقبال فوق‌العاده و بی نظیری از جانب هنرمندان فعال تئاتر خیابانی در سراسر کشور بودیم. آثار ارسالی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ اول آثاری که برگزیده جشنواره‌های دیگر و جشنواره مناطق بودند. بخش بعدی آثاری که تولید تازه هستند و بخش سوم آثاری که در جشنواره‌های دیگر حضور داشتند و به دلیل نوع فراخوان کنار گذاشته شدند. آثاری که در نهایت برای بخش مسابقه انتخاب شده‌اند، دارای کیفیت بالایی هستند. همچنین برخی از نمایش‌ها که از تازه‌های تولید به شمار می‌روند این امکان را دارند که حاوی نکات جذابی باشند چراکه از نگاه و اندیشه والای گروه اجرایی خود نشئت گرفته‌اند.»

این هنرمند درپاسخ به این پرسش که آثار ارسالی به جشنواره تا چه حد به ذات تئاتر خیابانی وفادار هستند، توضیح داد: «بیشتر افرادی که تئاتر دیالوگ محور کار می کنند در این گونه تئاتری دچار مشکلاتی می‌شوند، چراکه از ساختاری استفاده می‌کنند که سکوت در سالن حکمفرماست و این شرایط مناسب نمایش صحنه‌ای است. در تئاتر خیابانی تعریف موقعیت، موضوع و کنش وجود دارد. باید با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های موجود، اتفاقی صورت گیرد که موضوع نمایش به دغدغه تماشاگر تبدیل شود.»

این بازیگر همچنین افزود: «درباره تئاتر خیابانی آثار مکتوبی وجود دارد که اصل و اساس این گونه نمایشی و تقسیم بندی‌های رایج در آن مطرح شده است.  تئاتر خیابانی گروه محور و بنیادین بوده و نیاز به تجربه گری در حوزه اندیشه دارد. تئاتر بیرونی یا کاربردی که دارای اشکال مختلف است، کهن ترین نوع تئاتر در جهان محسوب می شود. امروزه نیز این گونه نمایشی، صنعت و هنر را در خود هضم کرده و ترکیب جدیدی ارائه می دهد. تئاتر خیابانی پیشروترین گونه تئاتری است چراکه هر جریان تکنولوژیکی و اجرایی را می‌تواند به خدمت بگیرد به همین دلیل، برعکس تئاتر صحنه‌ای محدودیتی ندارد.»

رادمنش درباره اهمیت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم گفت: «این جشنواره در دوره‌های مختلف استعدادهای جوانی را به تمام کشور معرفی کرده است. این رویداد به خصوص در بخش تئاتر خیابانی برای هنرمندان این رشته بسیار حائز اهمیت بوده، باعث رشد افراد شده و در معیشت هنرمندان این گونه تئاتری نیز نقش مهمی داشته است. حضور بخش تئاتر خیابانی در جشنواره فجر موجب شد تا پژوهشگران تئاتر خیابانی پرورش یابند و بزرگوارانی به کار ترجمه و تالیف کتاب در این زمینه بپردازند و این مسئله، به تئاتر خیابانی شکلی ویژه بخشید. من به آینده تئاتر بیرونی یا خیابانی کشور خوشبینم و مطمئنم می تواند در امور مختلف بسیار راهگشا باشد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران درحال برگزاری است.