در حال بارگذاری ...
گزارشی از سومین روز برگزاری جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

باران و سرما، حریف همراهی گرم تماشاگران نشدند

هوای بارانی و سرد بهمن در سومین روز برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تماشاگران مشتاق را از همراهی با آثار اجرا شده در فضاهای باز و سالن‌های اجرا غافل نکرد.

به گزارش ایران تئاتر، هنرمندان سراسر کشور در سومین روز از برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های مختلف نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی میزبان تماشاگران شدند.

13 نمایش صحنه‌ای و 10 نمایش خیابانی در روز بارانی و سرد سوم بهمن به استقبال مخاطبان رفتند.

تمامی گذرگاه‌ها و مکان‌های نمایشی اجراهای خیابانی شاهد نگاه جست‌وجوگر تماشاگرانی بودند که قرار بود تنها برای لحظه‌ای توقف، از چندوچون اتفاقات نمایشی که در حال رخ دادن بودند؛ آگاه شوند اما دل به گره‌ اتفاقات و فراز و فرود اجرا سپرده و تا پایان و سرانجامِ اثر با شخصیت‌ها هم‌مسیر شدند.

همراهی تماشاگران در سالن‌های نمایشی هم به صورت گسترده‌تر و با حضور تعداد بیشتری از مخاطبان رقم خورد.

گروه‌های نمایشی در سومین روز از برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مانند دو شب گذشته، شاهد حضور و همراهی بی‌دریغ پیشکسوتانی بودند که سال‌های سال روی صحنه‌های نمایش درخشیده‌اند و اکنون ره‌توشه دانسته‌های‌شان را بی‌چشمداشت به نسل جدید انتقال می‌دهند.

در این میان، هنرمندان جوان عرصه نمایش و مدیران فرهنگی-هنری نیز در کنار تماشاگران علاقه‌مند در سالن‌های نمایش صحنه‌ای و فضاهای اجرایی نمایش‌های خیابانی حضور یافتند.

کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) و غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی مدیر‌کل) ازجمله‌ مدیران هنری بودند که همراه با مظفر محمدی (معاون سفیر تاجیکستان) به تماشای نمایش «زال و رودابه» به کارگردانی صفرعلی قربان‌زاده ‌بهرامی از کشور تاجیکستان در تماشاخانه سنگلج نشستند.

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده، بازیگر و کارگردان پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی، رحمت امینی، مدرس و کارگردان تئاتر و سیدوحید فخر موسوی نیز ازجمله مهمانانی بودند که با حضور در این تماشاخانه نظاره‌گر هنرنمایی مهمانان تاجیکستانی جشنواره تئاتر فجر در نمایش «زال و رودابه» به عنوان دومین اثر بخش بین‌‌الملل این رویداد شدند.

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون اجرایی این اداره ‌کل، در ادامه همراهی‌شان با گروه‌های نمایشی به تماشای «تروما» به تهیه‌کنندگی حمید نیلی و کارگردانی احمد سلیمانی نشستند.

«تروما» که در بخش هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر روی صحنه رفت، شب گذشته با حضور دلگرم‌کننده و بیش از پیش تماشاگرانی بالغ بر ۷۰۰ نفر اجرا شد.

تالار مولوی نیز در ادامه میزبانی خود از ستاره‌های تئاتر دانشجویی، آسمان درخشش هنرجویان تئاتر بود.

تلاش هنرمندان بخش مسابقه تئاتر دانشجویی که با عشق به هنر نمایش، تولید تجربه‌های نو و نگاه تازه خود را بی‌دریغ در معرض نگاه مخاطبان قرار می‌دهند، با همراهی و اشتیاق فراوان تماشاگران همراه شد.

در این میان حمیدرضا نعیمی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر هم که به‌تازگی با کارگردانی نمایش «فردریک» به دغدغه‌های گروه‌های نمایشی پرداخته بود، ازجمله هنرمندانی بود که با حضورش در تالار مولوی حامی و همراه نمایش‌های این بخش شد.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود
در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود

آیین پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای اهواز که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جوانان تئاتری این سرزمین را تنها نگذاشته و همواره همراه و همدل آنان بوده است، در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار خواهد شد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

نظرات کاربران