در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، «عروس فلسطین» به نویسندگی عبدالرضا حیاتی و کارگردانی مصطفی بوعذار از اهواز در بخش هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و جمعه ششم بهمن 1402 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

بوعذار درباره داستان این نمایش گفت: «این دست آثار با موضوع مقاومت و ایستادگی در منطقه سهم کمی در تولیدات نمایشی در سطح کشور دارد. همین امر باعث شده تا هنرمندان نیز به خاطر این موضوع و عدم اشراف به مسائل فلسطین کمتر به آن بپردازند. نمایش ما براساس یک داستان واقعی شکل گرفته و با گذشت پانزده سال از زمان نگارش آن هیچ وقت روی صحنه نرفته بود و ما برای اولین بار این کار را تولید کردیم. نویسنده ما از نویسندگان شاخص هنر انقلابی هستند که متاسفانه در قید حیات نیست.»

او ادامه داد: «داستان نمایش «عروس فلسطین» روایت ایستادگی مردم فلسطین در مبارزه با صهیونیسم بر اساس روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است. قصه درباره دختر مبارز فلسطینی است که بنا دارد با استفاده از دینامیت با لباس عروس به دل اسرائیل برود و یک حرکت استشهادی را رقم بزند.»

این کارگردان همچنین اظهار کرد: «نمایش ما 9 بازیگر دارد و سه ماه برای به ثمر نشاندن آن تمرین کردیم. از آنجایی که ما خوزستانی هستیم و فضای هنری این خطه را کاملا می‌شناسیم، سعی کردیم در این کار بخشی از آیین‌ها و فضای بومی فلسطین را نیز وارد کار کنیم. در بخش موسیقی نیز از موسیقی زنده با استفاده از نوازندگی عود و سازهای عربی بهره می‌بریم.»

بوعذار همچنین اضافه کرد: «یکی از ویژگی‌ها و شاخص‌های مهم نمایش ما این است که بخشی از دیالوگ‌های ما به زبان عربی است و سعی کردیم فضای یک خانواده فلسطینی و آیین‌های آنها را به همان شکل که هست، برای مخاطب مجسم کنیم.»

او در ادامه به افزوده شدن بخش هویت ملی در جشنواره چهل‌ودوم اشاره کرد و گفت: «در میان جشنواره‌های متعدد کشور، مدیران این جشنواره ابتکار هوشمندانه‌ای به خرج دادند و امسال با شکل‌گیری بخش هویت ملی، فرصتی پیش آمد تا نمایش‌هایی با موضوعات مقاومت اسلامی و فلسطین نیز در بخشی از ویترین هنرهای نمایشی قرار گیرد و پاسخگوی نیاز جامعه و تماشاگران باشد. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های مهم این دوره تنوع آثار نمایشی با موضوعات مختلف و هنرمندان با گرایشات گوناگون است که این دوره را نسبت به ادوار گذشته متمایز کرده است. امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که جشنواره تئاتر فجر متعلق به همه جریانات باشد و بضاعت تئاتر گسترده‌تر شود.»

بوعذار تاکید کرد: «تئاتر شهرستان امروز هم‌پای تئاتر تهران پیش می‌رود و هنرمندان خوبی در مناطق مختلف کشور مشغول به کارند؛ باید به سمتی برویم که چرخه تعامل شکل بگیرد و گروه‌های تئاتری شهرستان‌ها به تهران بیاید و بالعکس و تعاملی میان هنرمندان و مخاطبان صورت گیرد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

نظرات کاربران