در حال بارگذاری ...

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

کاظم نظری: تئاتر شهر، مهم‌ترین سالن زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی، هفتم بهمن 1402 هم‌زمان با میزبانی از آثار چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر و در همراهی باشکوه هنرمندان و تماشاگران فهیم و گران‌قدر تئاتر ایران، 51 ساله شد.

طراحی بنای این ساختمان در سال 1346 توسط علی سردار افخمی انجام شد و پس از پنج سال با اجرای نمایش «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی آربی آوانسیان با هنرنمایی بازیگران شناخته‌شده تئاتر به‌عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر ایران به بهره‌برداری رسید.

جایگاه ویژه و شاخص این مجموعه فرهنگی-هنری و فضایی که برای نوگرایی، تجربه‌های جدید و رویکردهای هنری با هدف شکل‌گیری جریان تئاتر مدرن در اختیار جامعه تئاتری کشور قرار داد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما در این میان آنچه بیش‌ازپیش بر اعتبار این بنا افزود و آن را به‌عنوان شریان اصلی تئاتر معرفی کرد، هنرمندانی بودند که با جان‌ودل دست به تولید آثار نمایشی زدند و قدمت این مجموعه را فارغ از تاریخ پیدایش آن به تمدن ‌چندین هزارساله این سرزمین پیوند زدند و نام و آوازه تئاتر ایران را نه‌تنها در محدوده مرزهای این سرزمین که فراتر از آن بر زبان‌ها جاری ساختند.

این هنرمندان، فارغ از ارزش و جایگاه والای‌شان در شکل‌گیری جریان عمومی تئاتر و  نقشی که در آموزش و ارتقای کیفی این هنر داشته‌اند، اعتباربخشی این مجموعه را در نیم قرن گذشته، دوچندان کردند.

اغراق نیست اگر بگوییم تنها نفس کشیدن در فضایی که سالیان سال قدمگاه هنرمندان و پیشکسوتان نام‌آشنای عرصه تئاتر و محل تبلور آثار نمایشی فاخر و ارزنده‌شان بوده است، مایه مباهات و افتخار نسل جوان تئاتر این سرزمین است.

اکبر رادی، حمید سمندریان، سعید پورصمیمی، پری صابری، رضا ژیان، پرویز پورحسینی، جمیله شیخی، جمشید مشایخی، محمود استادمحمد، علی رفیعی، اکبر زنجان‌پور، علی نصیریان، سیاوش طهمورث، اسماعیل خلج، قطب‌‎الدین صادقی و صدها هنرمند دیگری که ذکر نام‌شان در این مقال نمی‌گنجد، تنها تعدادی از این عزیزان هستند که هنرنمایی‌شان روی صحنه‌های این مجموعه، از ذهن و قلب تماشاگران و هنردوستان پاک نمی‌شود.

همچنین خاطره روی صحنه رفتن آثار پرمخاطب و به‌یادماندنی چون «ملاقات بانوی سالخورده»، «شب روی سنگفرش خیس»، «دندون طلا»، «عشق‌آباد»، «دن کامیلو»، «دوستان بامحبت»، «چیزی شبیه زندگی»، «کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» و ... نیز هرگز از خاطر تئاتردوستان پاک نخواهد شد.

مجموعه تئاتر شهر به‌واسطه تلاش‌های ارزنده هنرمندان و مدیران فرهنگی-هنری که تاکنون در آن به فعالیت پرداخته‌اند، نه‌تنها قطب تئاتر پایتخت که نماد اصلی تئاتر در سراسر کشور و موردتوجه تمامی هنرمندان است.

این مجموعه علاوه بر قدر و نقشی که از دیرباز تاکنون در فضای هنری و در میان اهالی هنرهای نمایشی داشته و دارد، از نظر معماری نیز یکی از گنجینه‌های ارزشمند و میراث فرهنگی هنری این سرزمین به شمار می‌آید.

خوشبختانه این مجموعه فرهنگی-هنری زیر نظر اداره‌کل هنرهای نمایشی، پس از پنجاه‌ویک سال فعالیت مداوم و ثمربخش خود، همچنان مرجعیت هنری خود را در تئاتر کشور و در میان دیگر سالن‌های نمایشی حفظ کرده است. امید به اینکه این نگین درخشان تئاتر ایران سال‌های سال همچنان بی‌دریغ در آسمان هنر این خاک بدرخشد.




مطالب مرتبط

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر
آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه 25 آذر )در بازدید از تئاتر شهر با بیان اینکه مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از شنبه دوم دی آغاز خواهد شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تئاتر شهر دارند و ازاین‌روی با انجام این پروژه، زمستان ...

|

نظرات کاربران