در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره42

میلاد هارونی: سعی کردم از هملت‌های اجراشده فاصله بگیرم

نمایش کارگردان «سایلنت، هملت، سایلنت» با بیان اینکه تلاش داشته تا از اجراهای پیشین هملت فاصله بگیرد، می‌گوید هملت این نمایش مدرن است و از تردیدها عبور کرده و با توجه به ابزار امروزی دست به خونخواهی پدر می‌زند.

به گزارش ایران تئاتر، بخش مسابقه صحنه‌ای در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامل سه زیرگروه «مرور صحنه‌‌ای»، «تازه‌ها» و «برگزیده مناطق» است. نمایش «سایلنت، هملت، سایلنت» به نویسندگی نسیم عسگری و کارگردانی میلاد هارونی از شهر اهواز در بخش مسابقه حضور یافته و طبق جدول در دو نوبت در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان می‌شود؛ نخست روز شنبه، هفتم بهمن بود که پس از اجرا، مورد اقبال و توجه مخاطبان قرار گرفت و در نوبت دوم اجرای خود روز یکشنبه، هشتم بهمن پذیرای علاقه‌مندان و تماشاگران خواهد بود.

هارونی درباره داستان این نمایش و چگونگی شکل‌گیری ایده آن توضیح داد: «این نمایش از آذر سال گذشته با این شکل اجرا در ذهن من شکل گرفت و اتودهای اولیه آن زده شد. «هملت» برای من یک اثر جاودانه است و دوست داشتم این اثر را کار کنم، اما با توجه به شاکله ذهنی خودم، اصرار داشتم کمی از هملت‌هایی که تاکنون اجرا شده فاصله بگیرم. در نمایش اصلی تردیدها وجود دارد، اما در نمایش ما هملت از تردیدها گذشته است و تنها اشاره‌ای به این تردیدها داریم. هملت در این نمایش کاملاً به خونخواهی پدر آمده است.»

این هنرمند گفت: «من در این اثر از ابزار مدرن مانند موبایل استفاده کردم و هملت نمایش من در سکوت و آرامش لایه‌لایه شروع به انتقام گرفتن می‌کند، درواقع دیالوگ‌ها نیز به این سمت رفته است.»

این کارگردان خوزستانی وجه بارز نمایش خود را مرگ دانست و ادامه داد: «اینکه می‌گویند مرگ از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است، در نمایش ما مشهود است و آن را به نمایش گذاشتیم.»

او افزود: «در این نمایش 11 بازیگر اصلی و 18 بازیگر حرکات فرم داریم. موسیقی‌ها کاملاً طراحی و ساخته شده‌اند. دکور نیز کاملاً مدرن است و بر اساس قصه شکل گرفته و یک کار کاملاً فرمالیستی است که در کار بازیگران اصلی نیز دیده می‌شود.»

هارونی همچنین درباره جشنواره تئاتر فجر گفت: «تعداد آثار جشنواره بسیار زیاد و به تعبیری حجم این رویداد وسیع و مدیریت و هماهنگی امور مختلف آن کار دشواری است. برخلاف جشنواره‌های منطقه‌ای که تأکید بر کم شدن تعداد نفرات می‌شد، ما در جشنواره تئاتر فجر این مشکل را نداشتیم؛ اما بزرگ‌ترین مسئله ما، این است که با توجه به دو اجرایی بودن این نمایش، کاش اجرای دوم ما برای داوران قرار می‌گرفت تا بازیگران کمی با حس و حال و هوای آن فضا آشنا شوند. سالن اصلی تئاتر شهر صحنه‌ای است که خیلی‌ها آرزوی بازی در آن را دارند. بچه‌های فرم نمایش من همه کار اولی هستند و اولین بار است که به جشنواره فجر آمده‌اند و در این زمان کوتاه به صحنه‌ای رسیده‌اند که بسیاری از بزرگان روی آن اجرا کرده‌اند و ناخودآگاه جو برای آن‌ها سنگین است.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره  تئاتر فجر مطرح کرد

مهناز پاکدل: «هفت سنگ»؛ راوی تنهایی انسان‌هاست
کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره  تئاتر فجر مطرح کرد

مهناز پاکدل: «هفت سنگ»؛ راوی تنهایی انسان‌هاست

مهناز پاکدل، یکی از کارگردان‌های نمایش خیابانی «هفت‌ سنگ» می‌گوید این نمایش 25 دقیقه‌ای در ژانر دفاع مقدس کار شده و روایتی است از تنهایی‌ انسان و اتفاقاتی که جنگ برای انسان‌ها به دنبال دارد.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره فجر مطرح شد

«مچ مدگ»؛ روایتی از مقاومت و پایداری مردم بلوچ
در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره فجر مطرح شد

«مچ مدگ»؛ روایتی از مقاومت و پایداری مردم بلوچ

صادق سهرابی کارگردان نمایش «مچ مدگ» می‌گوید تلاش کردیم در این نمایش با استفاده از فرم و موسیقی بلوچی بخشی از زندگی مردم این سرزمین را روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد

امیر امینی، کارگردان نمایش خیابانی «سه دلقک و نصفی» می‌گوید این نمایش با نگاهی نقادانه به دنبال طرح مشکلات محیط‌زیست است و توجه مخاطب را به شهدای محیط‌بان و آینده سرزمین‌مان جلب می‌کند.

|

نظرات کاربران