در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

به گزارش ایران تئاتر ،نمایش «همه خواب بودیم» به نویسندگی توحید معصومی و کارگردانی میثم حبیبی از شهر تبریز در بخش هویت ملی حضور یافته و  11 بهمن 1402 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

حبیبی درباره قصه این نمایش توضیح داد: «متن درباره یک پدری است که بعدا متوجه می‌شویم قهرمان ملی است. این قهرمان ملت بودن خانواده را به نوعی همیشه در همه مراحل زندگی دچار پریشانی و نگرانی کرده است. در واقع ما از زاویه خانوادگی و شخصیتی خود حاج قاسم سلیمانی صحبت می‌کنیم.»

او درباره چرایی علاقه‌مندی به اجرای این متن نیز گفت: «اگر بخواهیم پرتره شخصیتی را معرفی کنیم لازم است به لایه‌های شخصیتی و خانوادگی این شخصیت نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه هر قهرمانی یا هر فردی که تبدیل به اسطوره یا قهرمان جهانی می‌شود، از فیلترهای خانوادگی رد شده و به این مرحله رسیده است. او پیش از رسیدن به این جایگاه می‌توانست فرزند، پدر و یا همسر یک خانواده باشد. قاعدتا از هر نگاهی بخواهیم به یک قهرمان نگاه کنیم نمی‌توان این زوایا را پنهان نگه داشت. درباره حاج قاسم نیز هدف این بود که نگرانی و پریشانی خانواده در لحظات آخر را نشان دهیم و ادای دین به او و خانواده او کنیم.»

حبیبی ادامه داد: «ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را به مخاطب عرضه کنیم و بر اساس مستندی که برای شهید سلیمانی به نام« 72 ساعت» کار شده بود، ما این 72 ساعت را روایت می‌کنیم.»

این کارگردان افزود: «این نمایش پنج بازیگر دارد و دوماه برای آن تمرین داشتیم. دکور ما آوانگارد است و نسبت به عناصری که استفاده می‌کنیم با نور محیط بازیگران را محدود کردیم تا از زوایای مختلف این جو را ایجاد کنیم.»

او در ادامه به میزان استقبال مخاطبان از تئاتر در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه این استان در چند سال اخیر هم هنرجو و هم دانشجویان خوبی را به جامعه تئاتر معرفی کرده است. به تبع هم هنرمند و هم دانشجویانی که آمده‌اند تولیداتی با خود داشته‌اند و مخاطب لازم خود را جذب کرده‌اند. در تبریز معمولا استقبال خوبی از آثار نمایشی صورت می‌گیرد.»

حبیبی همچنین درباره جشنواره تئاتر فجر نیز گفت: «جشنواره ظرفیتی است که افراد با هر تفکری می‌توانند در آن حضور یابند. به نوعی می‌توان گفت با وجود بخش‌های مختلف بستر و زمینه فراهم شده تا هر هنرمندی با هر ظرفیتی بتواند در جشنواره شرکت کند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط ...

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد

کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنج‌های زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگ‌های ظالمانه منطقه شده‌اند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان می‌رسد.

|

افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر

«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، به‌صورت برخط، شامگاه سه‌شنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

نظرات کاربران