در حال بارگذاری ...
...

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره را حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی عنوان کرد و گفت آثار آن‌ها مرا شگفت‌زده کرد، به‌شدت پیشرفت کرده‌اند؛ مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، سعید زین‌العابدین، عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان اردکان توضیحاتی را درباره این جشنواره بیان کرد.

سعید زین‌العابدین، شناخت مخاطب کودک، اعم از ویژگی‌های رفتاری و ذهنی را از اولویت‌های مهم تئاتر کودک عنوان کرد و گفت: «من از حوزه تئاتر بزرگ‌سال به تئاتر کودک آمده‌ام، ابتدا احساس می‌کردم تئاتر کودک نیز همان ویژگی‌های تئاتر بزرگ‌سال را دارد اما وقتی چند کار در تئاتر کودک انجام دادم و نظرم عوض شد.»

او گفت: «هنرمند تئاتر کودک علاوه بر اینکه هر آنچه را که هنرمند تئاتر بزرگ‌سال می‌داند اعم از درام، کارگردانی، بازیگری، موسیقی، باید بداند بلکه لازم است اطلاعات جامعی از مخاطب کودک و ویژگی‌های رفتاری و ذهنی او داشته باشد.»

زین‌العابدین با بیان اینکه ما در سه گروه خردسال، کودک و نوجوان تئاتر متفاوت داریم، افزود: «این سه گروه سنی ازنظر رفتاری، ذهنی و فراگیری متفاوت از هم هستند و هنرمند تئاتر باید این تفاوت‌ها را بشناسد و بداند چه مفاهیمی را در چه سنینی باید ارائه دهد.»

تئاتر خیابانی ضوابط و قوانین خاص خودش دارد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره گفت: «هنرمند تئاتر کودک باید بداند که در وهله اول مخاطب این نوع تئاتر باید از اثر هنری لذت ببرد و به همراه این لذت، بار آموزشی تئاتر هم به او القا شود؛ بنابراین حوزه تئاتر کودک بسیار حوزه حساس و پیچیده ای است و کوچک‌ترین لغزش از سوی گروه اجرایی می‌تواند تبعات زیادی برای آینده مخاطب داشته باشد، بنابراین باید از این حوزه مراقبت شود و شناخت خود را از آن بیشتر کنیم.»

زین‌العابدین با اشاره به اینکه در داوری ۹۲ اثر ارسالی به بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان، دوسوم آثار مسیر درستی را برای اجرا انتخاب نکرده بودند و یا شناخت درستی از تئاتر خیابانی نداشتند، گفت: «برخی احساس می‌کنند تئاتری که روی صحنه اجرا می‌کنند وقتی در فضای باز اجرا شود، تئاتر خیابانی است؛ درصورتی‌که تئاتر خیابانی ضوابط و قوانین خاص خود را دارد. مهم‌ترین قاعده‌اش، ارتباط با مخاطب است یعنی این قابلیت را داشته باشد که فراخور حال و نظر مخاطب باشد، چون مخاطب می‌تواند شریک کار او شود.»

او تأکید کرد: «از حق نباید بگذریم که ۲۰ اثری که در مرحله آخر پالایش شدند، رقابت بسیار نزدیکی باهم داشتند و از کیفیت لازم برخوردار بودند اما هیئت انتخاب ناچار بود که ۸ اثر را برای بخش پایانی انتخاب کند. برخی آثار در میان این ۸ نمایش نیامد، اما باید برای آن‌ها احترام قائل بود چون بضاعت هیئت‌داوران محدود بود.»

زین‌العابدین با بیان اینکه به‌جرئت می‌توانم بگویم این ۸ اثر که انتخاب شدند از کیفیت خوب و مطلوبی برخوردار هستند، گفت: «یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره حضور پررنگ و قابل‌ توجه و تأمل هنرمندان شهرستانی است که به‌شدت پیشرفت کرده‌اند. مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند؛ کار آن‌ها مرا شگفت‌زده کرد.»

او از همه هنرمندان علاقه‌مند به تئاتر کودک و مردم یزد و شهرهای اطراف دعوت کرد حتما آثار خیابانی را ببینند و از کیفیت آن‌ها لذت ببرند.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و باهدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.