در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان از کریم اکبری‌مبارکه گفتند

یادی از هنرمندی که برای تئاتر کودک تلاش وافر داشت

مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان با حضور در آیین افتتاحیه نمایش «کتابخورها» و بزرگداشت زنده‌یاد کریم اکبری‌مبارکه از تلاش‌های این هنرمند فقید برای تئاتر کودک گفتند.

به گزارش ایران‌تئاتر به نقل از روابط عمومی تالار هنر، مراسم یادبود زنده‌یاد کریم اکبری‌مبارکه و افتتاح نمایش «کتابخورها» با حضور کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و خانواده آن هنرمند شامگاه جمعه بیست‌وهفتم بهمن در تالار هنر برگزار شد.

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی خطاب به کودکان حاضر در این مراسم گفت: «بچه‌های عزیز، استادی که عکسش را می‌بینید برای تئاتر کودک خیلی زحمت کشید. برای گروه‌هایی که کار تئاتر می‌کردند، وقت می‌گذاشت تا کار باکیفیتی برای شما آماده کنند. پدر و مادرهای شما بازی خوبش در سریال «امام علی(ع)» را دیده‌اند.»

همچنین در ابتدا، امین اکبری‌نسب، مدیر تالار هنر با خیر مقدم به تماشاگران و میهمانان این مراسم گفت: «امروز به یاد استاد کریم اکبری‌مبارکه نمایش «کتابخورها» را آغاز می‌کنیم و امیدوارم که به نام ایشان نمایش پرمخاطبی باشد.»

او این هنرمند را گنجینه‌ای برای هنر این سرزمین نامید و افزود: «یاد این هنرمند همیشه زنده است. اکبری‌مبارکه سال‌های سال عضو شورای تالار هنر بودند و هر بار نام‌شان با نیکی برده می‌شود. معتقدم که روح‌شان همیشه در این تالار حضور دارد.»

مدیر تالار هنر گفت: «از این به بعد با یاد عزیزانی که هنوز در بین ما هستند، نمایش‌های تالار را آغاز خواهیم کرد.»

او در پایان از خاطره گروه نمایش «کتابخورها» در حمایت زنده‌یاد کریم اکبری‌مبارکه یاد کرد و گفت: «گروه این نمایش اولین بار این کار را در سومین دوره جشنواره تئاتر شهر آماده می‌کنند. آن زمان هیئت انتخاب خانم مریم کاظمی و آقایان ناصر آویژه و کریم اکبری‌مبارکه بودند. نقل می‌کنند که این سه هنرمند ایستاده گروه را تشویق می‌کنند و یک دلگرمی ویژه برای گروه ایجاد می‌شود که کار را دنبال کنند. این افتتاح به نوعی قدردانی از این سه عزیز است.»

در ادامه این مراسم، ناصر آویژه خطاب به کودکان حاضر در سالن گفت: «قرار است امروز از عزیزی یاد کنیم که مرد بزرگی بود که به آسمان رفته است. در جشنواره شهر این نمایش را تشویق کردیم و هر سه نفر هیئت انتخاب ایستاده برای‌شان دست زدیم. کار به اجرا رسید و اکنون دوباره قرار است روی صحنه برود.»

او با بیان اینکه باید از کسانی که در کنارمان هستند تقدیر کنیم، ادامه داد: «خوشبختانه اکبری‌مبارکه در همین تالار و زمانی که بین ما بودند، مورد تقدیر قرار گرفتند. باید از بزرگان‌مان تقدیر کنیم و قدرشان را بدانیم. کودکانی که اینجا هستند قرار است آینده ما را بسازند.»

سپس مجید قناد نیز با اشاره به همکاری دیرینه‌اش با کریم اکبری‌مبارکه گفت: «کریم عزیز و من در سال 62 تئاتری برای تلویزیون درست کردیم که بچه‌ها در آن بازی می‌کردند. الان یکی از آن بچه‌ها دکتری در شورای شهر تهران، یکی متخصص حرکت در تئاتر و... است. کریم عاشق بچه‌ها بود. با بچه‌ها بسیار زیبا کار می‌کرد. نگاهش پر از محبت بود؛ کار زیبایی کردند که درباره کریم اکبری‌مبارکه صحبت شود. از همکارانم در تالار هنر سپاسگزارم.»

او با قدردانی از نوید اکبری‌مبارکه، فرزند این هنرمند و تشکر از والدینی که کودکان‌شان را به تئاتر می‌برند، گفت: «همه این‌ها به یاد مردی بزرگ و خوشنام و بامحبت و دوست‌داشتنی به نام کریم اکبری‌مبارکه بود که شاگردان خوبی تربیت کرد.»

بخش پایانی مراسم به تقدیر از فرزند این هنرمند جاویدنام اختصاص داشت که با حضور کاظم نظری، سروش رحیمی، مجید قناد و مسلم قاسمی روی صحنه و اهدای لوح یادبود انجام شد.

نوید اکبری‌مبارکه گفت: «یک خاطره از پدر دارم. زمانی درباره جایگاه و شهرتش با او صحبت می‌کردم، در جوابم گفت: «همه این‌ها الکی است. ببین برای تو پدر خوبی بوده‌ام؟ برای مادرت همسر خوبی بوده‌ام؟»

در ادامه همچنین با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مجید قناد، کاظم بلوچی و امین اکبری نسب روی صحنه از سال‌ها فعالیت ناصر آویژه با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

پایان‌بخش این مراسم، اجرای نمایش «کتابخورها» بود که به طور رسمی دور تازه‌ای از اجرای عمومی خود را آغاز کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

نظرات کاربران