در گفتوگو با بهارک بابک مطرح شد
تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاههای «جادوی زندگی»
مدرس کارگاههای «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاهها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»
به گزارش ایران تئاتر، بهارک بابک پس از برگزاری سه کارگاه «جادوی زندگی» در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان توضیح داد: «اگر قبول داشته باشیم که هویت هر ملتی در تاریخ آن ملت نهادینه شده و مردمی در تاریخ جایگاه بالاتری دارند که توانسته اند فرهنگ خود را به شکل موثرتری حفظ کرده و آن را به دیگر اقوام و نسل های بعدی خود انتقال دهند، همین جا اهمیت برگزاری این کارگاهها با رویکرد انتقال میراث فرهنگی گذشتگان معنا می پذیرد.»
او افزود: «کارگاه اول با نام «رد پای ماه پیشونی در اردکان» برگزار شد که حول این افسانه بنام بود. بچه ها ضمن آشنایی با لالایی ها و بازی های سنتی همراه قهرمان این قصه شدند و به دنیای قصه و افسانه ها سفر کردند.»
بابک با اشاره به اینکه کارگاه دوم به نام «شاهنامه، مادر روایت ها» برگزار شد، گفت: «این کارگاه همانطور که از اسمش بر می آید به یکی از داستان های شاهنامه پرداخت. در این کارگاه ضمن معرفی این داستان حماسی مشهور کودکان یعنی داستان مشهور ضحاک ماردوش، با شیوه های روایت شاهنامه نیز آشنا شدند. کشیدن پرده داستان ضحاک ماردوش توسط خود بچهها روی پارچه از خروجی های این کارگاه بود.»
او اضافه کرد: «مخاطب این کارگاه گروه سنی نه تا دوازده سال بودند.»
مدرس کارگاههای «جادوی زندگی» عنوان سومین کارگاه را «دیدار با دختر نارنج و ترنج»، اعلام کرد و گفت: «این کارگاه باز هم بر یک افسانه فولکلور و مشهور ایرانی متمرکز بود که روایت های متعدد آن در بیشتر اقوام و مناطق مختلف ایران دیده می شود. این کارگاه مختص کودکان هفت تا یازده سال بود.»
بابک با تاکید بر اینکه مخاطب کارگاه ها کودکان بودند، افزود: «تلاش بر این بوده که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی یک یا چند ارزش و نماد زندگی، پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی شده و همراه با کودکان تمرین شود. به عنوان مثال در افسانه ماه پیشونی صلح و مهر و دوستی از مشخصه های اثر بود . در داستان ضحاک ظلم ستیزی، اتحاد و تلاش برای عدالت و در افسانه نارنج و ترنج تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف، مورد نظر بود.»
او در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز تاکید کرد: «جشنواره های هنری هر کشور به خصوص جشنواره هایی که در سطح بین المللی و ملی برگزار می شودد ، قطعا از اهمیت بالایی برخوردار است . هنرمندان از مناطق مختلف گرد هم جمع می شوند، به تبادل نظرات و ایده ها می پردازند و با فعالیت ها و آثار دیگر هنرمندان چه در سطح ملی و چه بین المللی آشنا می شوند.»
او اضافه کرد: «در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از همه مهمتر، بچهها تئاتر می بینند و در روزگاری که استفاده بی رویه از تکنولوژی به خصوص در میان کودکان و نوجوانان بسیاری از فعالیت ها و هنرها را به حاشیه برده، امید است که بچه ها ضمن آشنایی با هنرمندان این عرصه، با تئاتر، نمایش و هنر آشتی کرده و دوست شوند. بسیار خوشحالم که این دوره از جشنواره در شهر تاریخی اردکان برگزار می شود که خود از میراث ارزشمند ملی ما به شمار می رود.»