در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، می‌گوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ناتورالیستی‌مان، میزانسن‌ها را طوری طراحی کردم که در قسمت‌هایی به فضایی سوررئال نزدیک می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «ما هم مردمی بودیم» نوشته امین ابراهیمی و کارگردانی احسان ملکی تا ۲۵ اسفند در سالن سمندریان تماشاخانه ایران‌شهر میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.

این اثر روایت زندگی خانواده‌ای است که درگیر بیماری سرطان دختر خانواده‌ هستند و هر کدام در تلاش برای بهبود شرایط دچار مسایلی می‌شوند.

نمایش «ما هم مردمی بودیم» در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت و کاندیدای بهترین بازیگری زن برای حسنا قبادی و بهترین موسیقی نمایش برای علی سینا رضانیا شد.

مهدی یگانه، المیرا صارمی، حسنا قبادی، کیانا سپهری، بنیامین صیادی‌نیا و پویا جلالی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

احسان ملکی کارگردان این اثر نمایشی گفت: «بعد از اجرایی که در جشنواره تئاتر فجر داشتیم پیشنهاد شد که نمایش را در این زمان روی صحنه ببریم، با اینکه زمان مناسبی برای اجرا نبود و از قبل نوبتی برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر داشتیم، تصمیم گرفتیم اجرا را به سال آینده موکول نکنیم و هرطور که شده با تبلیغات محدودی که داشتیم، اجرا را روی صحنه آوردیم و مخاطبان نیز تاکنون استقبال کردند.»

او ادامه داد: «برایم خیلی جالب است که این روزها تئاتر در حوزه تبلیغات خیلی مظلوم واقع شده است و حتی تلویزیون هیچ حرفی از تئاتر نمی‌زند. قبلا برنامه‌هایی مانند نقد سینما و هفت وجود داشت برای تئاتر که هم درباره اجرا صحبت می‌شد و هم از اجراها گزارشی ارائه می‌شد که در تلویزیون پخش می‌شد که همین برنامه‌ها هم کمرنگ شد‌ه‌اند و هیج سخنی از تئاتر زده نمی‌شود.»

این کارگردان گفت: «طبیعتا الان فضای مجازی محلی برای اطلاع‌رسانی است اما هنوز هم شیوه‌های سنتی یعنی همان تبلیغ دهن به دهن تماشاگران برای تئاتر بیشترین کارایی را دارد که بستگی به سلیقه مخاطب دارد.»

احسان ملکی در ادامه گفت‌وگو درباره داستان نمایش خود گفت: «نمایش «ما هم مردمی بودیم» داستان خانواده‌ای است که درگیر بیماری خواهرزاده‌شان هستند. بیمار، دختری کوچک مبتلا به سرطان است. اعضای خانواده این دختر که بسیار فقیر و تنگدست‌اند برای برطرف کردن مشکل‌شان به هر دری می‌زنند و هر کاری می‌کنند تا هزینه درمان او را تامین کنند. مشکل آن‌ها به حدی بغرنج و غیر‌قابل‌حل می‌شود که مادر خانواده برای تامین مخارج و هزینه دوا و درمان فرزندش، رحم خود را اجاره می‌دهد. در ادامه حادثه‌ای رخ می‌دهد که منجر به تغییر ماجرا می‌شود.»

ملکی درباره طراحی صحنه و دکور «ما هم مردمی بودیم» توضیح داد: «دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ناتورالیستی‌مان، میزانسن‌ها را طوری طراحی کردم که در قسمت‌هایی به فضایی سوررئال نزدیک می‌شود و فرم‌هایی را شکل می‌دهد.»

او افزود: «تلاشم را کردم که درکنار بازیگران خوب تئاتر این اجرا را روی صحنه ببرم و وقتی می‌بینم مخاطب از کار راضی است و یا کامنت‌هایی را که برایم گذاشته می‌شود، می‌خوانم خدارا شکر می‌کنم.»

این کارگردان در پایان صحبت‌های خود با ابراز گلایه از مسئولان استانی گفت: «این نمایش از تولیدات هنرمندان لرستان است و تاکنون هیچ یک از مدیران فرهنگی و هنری استان به من زنگ نزدند یا پیامک ندادند که فقط یک حالی از ما بپرسند یا خسته نباشید بگویند. کمک مالی که هیچ. سوالم این است این مدیران پس چه می‌کنند؟ جز اینکه باید پیگیر و همراه ما باشند، مگر کار دیگری هم دارند؟ این عزیزان در رزومه‌های فرهنگی و هنری‌شان نام کارهای ما را می‌زنند ولی دریغ از ذره‌ای حمایت.»

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

چهار نمایش تازه در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌آیند

چهار نمایش تازه در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌آیند

چهار نمایش «توافق‌نامه» به کارگردانی کوروش سلیمانی، «خانم آقای جورج کلونی» به کارگردانی مونا صوفی، «بهار پراگ» به کارگردانی آرش سنجابی و «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی‌آذر و دی‌ سال جاری در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه خواهند رفت. 

|

با حضور پیشکسوتان و جوانان عرصه بازیگری

«محاکمه‌ یک جسد» نمایشنامه‌‌خوانی می‌شود
با حضور پیشکسوتان و جوانان عرصه بازیگری

«محاکمه‌ یک جسد» نمایشنامه‌‌خوانی می‌شود

نمایشنامه‌خوانی «محاکمه‌ یک جسد»» به کارگردانی ابوالفضل همراه شنبه ۲۷ آبان با بازی پیشکسوتان و جوانان عرصه بازیگری در سالن ناظرزاده‌ کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. 

|

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی

متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر
یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی

متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر

عباس شاه‌محمدزاده: جان هاج، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس اسکاتلندی، اولین نمایشنامه خود را با عنوان «همکارها» از فیلمی اقتباس می‌کند که این فیلم هرگز ساخته نمی‌شود و اسمی از آن به ...

|

نظرات کاربران