در حال بارگذاری ...

نگاهی به بازی‌های نمایشی در ماه رمضان

بابک معماری*: ماه مبارک رمضان از دیرباز، با سحر‌‌ی­‌ها و افطار‌ی­‌هایش که بوی همدلی، صفا و صمیمیت و نوید زُدودن زنگار کین را از دل می‌دهد، حال و هوای ویژه‌ای برای مردم کهن مرز و بوم ایران، داشته و در شهرهای مختلف، دارای آداب و رسوم، آیین‌­های خاصی­ است که همین امر، سبب پدید آمدن «بازی­‌های نمایشی» گوناگونی شده است.

باید گفت «بازی­ نمایشی»(Dramatic play) ، نوعى از بازى تقلیدی است که ما از دوران کودکی تجربه دیداری آن را پیدا می­‌کنیم، همانند زمانی که دختری کفش‌هاى مادر خود را مى‌پوشد و یا پسری، به تقلید از پدر، روزنامه مى‌خواند و یا با مخاطب‌هاى فرضى، به مکالمه تلفنى مى‌پردازد.

نکته ظریف این‌جاست که در «بازى تقلیدى»، ما فقط سعى به «تقلید نقش» داریم اما در «بازى نمایشی»، علاوه بر «تقلید نقش»، «انتظار خویش» را نیز از آن «نقش»، بیان می­‌کنیم. به عنوان نمونه، در «تُرنا بازی» -که در ادامه به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت- اگر از میان بازیکنان کسی بود که از طریق «پهلوانی»، «مردانگی» و «لوطی‌گری» خارج می‌شد و احیاناً خطایی در محله انجام می‌داد، چنانچه نقش«دزد» بر او می‌­افتاد، شاه دستور به «تنبیه» و «شلاق‌زدن» وی می‌داد تا انتظار مردم که همانا بازگشت به راه«پهلوانی»، «مردانگی» و «لوطی‌گری» است، انجام شود. 

به نظر این نگارنده، در هر فرهنگی، مراد از انجام «بازى نمایشی»، بیان انتظار جامعه و مردم از یکدیگر است. از این رو تلاش می­‌شود تا در قالبی جذاب اجرا شود.

از اینکه چه میزان «بازی­‌های نمایشی نوروزی» در ماه رمضان همراه سایر بازی­‌های نمایشی و آیین‌­های این ماه انجام می‌­شده‌­اند، اطلاع دقیقی در دست نداریم اما تصور آن است که این بازی‌­ها به موازات آن­‌ها اجرا می‌­شده­‌اند زیرا از چند دهه قبل تاکنون، ماه رمضان برای مردم ایران شبیه نوروز بوده است؛ با آداب و رسوم خاصی که از آخرین روزهای شعبان شروع می‌­شد و تا وقتی «نقاره­‌چی» عید فطر را اعلام می‌­کرد، ادامه داشت. مراسم و سنن مشابه‌­ای چون غبارروبی از خانه و مساجد، خرید آذوقه و خوار و بار، رفتن روی پشت‌بام خانه برای رصد هلال آغاز ماه رمضان همراه با آب و آیینه و سبزه، جملگی مؤید این نکته است که «نوروز» و «رمضان»، دو بهاری هستند که پیوندی دیرینه­ دارند.

حال در این نوشتار فارغ از سنت‌­ها و مراسم گوناگون ماه رمضان در هر اقلیم و جغرافیای ایران زمین، به بیان «بازی‌­های نمایشی» برگرفته از آیین‌ها و آداب و سنن قدیمی ماه رمضان در مناطق مختلف کشور، خواهیم پرداخت.

بازی نمایشی «کلیدزنی» و «الله رمضونی» در کرمان

بازی نمایشی با عنوان «کلیدزنی» در شب‌های ماه رمضان در کرمان برگزار می‌شود که شبیه «مراسم قاشق زنی چهارشنبه سوری» است. یک نفر خانم داخل یک سینی، آینه، سرمه‌دان و یک جلد قرآن قرار داده به منازل اهل محل می‌رود و در حالی که صورت خود را با چادر پوشانده با کلید به سینی می‌زند. صاحب‌خانه پس از گشودن در، آینه داخل سینی را برمی‌دارد و چهره خود را می‌نگرد، سپس مقداری شیرینی، قند یا پول داخل سینی قرار می‌دهد. فرد «کلیدزَن» این عمل را با نیت از پیش تعیین‌شده انجام می‌دهد و صاحب‌خانه به او می‌گوید هر مراد و نیتی داشته باشی خداوند آن را برآورده می­‌سازد. در پایان خوراکی‌ها یا پول جمع‌آوری شده را به مستمندان می‌دهند.

از دیگر بازی­‌های نمایشی این ماه که از شب سوم تا پایان ماه انجام می­‌شود، بازی نمایشی «الله رمضونی» است که در آن گروهی از بچه‌­ها و جوانان -گروه­‌های پنج تا ده نفره- به منازل محله رفته و به‌صورت دسته جمعی پشت درب تجمع می­‌کنند و پس از سلام، یک صدا و با لحن خاصی با اجازه از صاحب خانه، قطعه شعری را به این مضمون می‌خوانند:

 «الله‌الله رمضون / شیخ شیده‌الله باس خزون/ رمضون اومده خوش نومش کنید/ گو و گوساله بقربونش کنید/ گو و گوساله که دستت نرسید/ خروس یکساله قربونش کنید / تو که خیر دادی با ناز و نیاز / پیش پیغمبر باشی سرفراز / این در خانه رو ور (به) روزه/ صاحب این خونه مخمل‌دوزه/ این در خونه که رو ور مشهده/ صاحب این خونه داماد نشده بله بله بله بله /سلام کردم که سلامت باشین/ زیر علم سبز محمد باشین / شیر علی، شیر علی یا صاحب شیران علی / این خونه که روبر روزه / صاحب‌خونه که مخمل‌دوزه / شیر علی، شیر علی یا صاحب شیران علی / ما از آن بالای بالا اومدیم / ما از اون صندوق اعلاء اومدیم / داره می‌باره دانه دانه / اول آمدیم زِ دولتخانه/ سلام کردیم که سلامت باشین / زیر عَلَم سبز محمد باشین / یا ثوابی، یا گناهی، یا کاسه آبی»

با تکرار هر بیت از این سروده، دیگران «صل علی محمد صلوات برمحمد» را تکرار می‌کنند و پس از اتمام این سروده، صاحب‌خانه هدیه‌ای در حد توان همانند (شیرینی، نان، خرما و...) و بعضاً مبلغی پول به سرپرست گروه می‌دهد. بازی نمایشی «کلیدزنی» و «الله رمضونی»، همچنان در روزهای ماه رمضان، جزو بازی­‌های نمایشی مردم کرمان است.

آیین و بازی نمایشی «هوم بابایی» در کاشان

«هوم بابایی» یکی از رسوم قابل توجه ماه رمضان در کاشان است که مردم عامه به آن «شب نیمه» نیز می‌گویند. بنابر این رسم قدیمی که از شب اول ماه رمضان آغاز و تا شب پانزدهم ادامه دارد؛ بچه‌ها و جوان‌ها  در دسته‌­هایی چهار تا بیست نفر و گاهی بیشتر، طبق قول و قراری که بین خودشان می‌­گذارند؛ پس از افطار در محل معینی جمع می­‌شوند و از بین خود یک نفر «صندوق­دار» و «میدان­‌دار» انتخاب می­‌کنند. وظیفه «صندوق­دار»، جمع‌آوری پول یا خوراکی‌هایی مثل برگه زردآلو، برگه قیصی، جوزقند، کلوچه، خرما، گردو و بادام است. «میدان­‌دار» هم بایستی خوش صدا باشد و وظیفه‌اش خواندن اشعاری موسوم به «هوم بابایی» است.

پس از انتخاب «صندوق­دار» و «میدان­‌دار»، بچه­‌ها سه صلوات بلند می‌فرستند تا اگر از افراد گروه کسی جا مانده باشد، حاضر شود. پس از اینکه همه جمع شدند، از اولین خانه «هوم بابایی» را آغاز می‌کنند. بدین صورت که ابتدا در هر خانه را می‌کوبند و پس از شنیدن جواب، «میدان­@دار» شروع به خواندن اشعاری می­‌کند و بقیه جواب می‌دهند:

میدان­‌دار: امشب، شبِ نیمه است که ما میهمانیم 
بچه­‌ها: هوم بابا، هوم بابا

میدان­‌دار: از ما حرجی نیست که ما طفلانیم
بچه­‌ها: هوم بابا، هوم بابا

میدان­‌دار: بشقاب را پُر از کلوچه و حلوا کن 
بچه­‌ها: هوم بابا، هوم بابا

میدان­‌دار: بردار و بیار به دامن ماها کن 
بچه­‌ها: هوم بابا، هوم بابا

بعد از خواندن این اشعار، «میدان­‌دار»، شروع می‌کند به دعا کردن به صاحب‌خانه و بچه‌ها آمین می­‌گویند و با نیت بهره جستن از برکات این ماه، مقداری از طعام سفره افطاری را طلب می­‌کنند که طعام‌های جمع‌آوری شده بین فقرا و خانواده‌های بی‌بضاعت تقسیم می‌شود.

برای انجام این آیین و بازی نمایشی، هر محله برای خود دسته‌­ای جداگانه، دارد.

این بازی نمایشی و آیین، گذشته از آنکه فرصتی برای کمک به نیازمندان و فقرا محله و روستاها و تقسیم ثروت در جامعه‌­ای کوچک است، سبب پدید آمدن عدالتی هرچند موقتی در میان اقشار مردم نیز هست و هنوز در کاشان و برخی دیگر از نقاط استان اصفهان برگزار می‌شود و بنابر نظر محققان حوزه میراث فرهنگی، قدمت این بازی نمایشی و آیین، به 200 سال پیش، برمی­‌گردد.

«تُرْنابازی»:

از مشهورترین و کهن‌ترین بازی‌های نمایشی ماه رمضان، «ترنا بازی» است که در فرهنگ ایرانی به بازی «میر و وزیر» و «شاه و وزیر» شُهره است.  

«تُرنا» به «لُنگ» یا کرباس به‌هم‌پیچیده و تاب‌داده‌شده‌ای می‌­گویند که با آن یکدیگر را می‌زنند.

قدمت این بازی به دوران حکومت یعقوب لیث، بنیانگذار سلسله صفاریان برمی‌­گردد که به نام «امیر و وزیر» مشهور بوده است و نشانی قوی از قدمت «تُرْنابازی» دارد.

ابزار بازی در میان بزرگسالان معمولاً «تُرنا»، «کمربند» و یا «قاپ» - واژه‌ای ترکی به معنای استخوان پا گاو و گوسفند- است که بازیکنان به سبب گرفتن آن، «امیر و وزیر» می‌شوند.

«قاپ»، چهار بَر یا سطح دارد (شبیه مکعب تاس) که چون تکه‌­ای از استخوان گاو و یا گوسفند است، دارای برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی ناهموار بوده و منقوش به نقش‌های گوناگونی­ است. این نقوش در«بازی تُرنا» به ترتیب شاه (حکم‌دهنده)، وزیر (مجری حکم)، دزد و شیخ یا پوچ (نقشی که در بازی به‌شمار نمی‌آید) خوانده می‌شوند.

رسم بازی این‌گونه است که بازیکنان حلقه‌وار - چنان‌که فضایی در میان آن‌ها باشد- می‌نشینند. سادات، ریش‌سفیدان و بزرگان همواره در صدر جایگاه بازی می‌نشینند. فردی به نام «کارپرداز بازی»، با طلب صلوات از حاضران، «قاپ» را به یکی از پیشکسوتان یا ریش‌سفیدان یا سادات حاضر در میان جمع می‌دهد تا بیندازد. پس از او دیگران یکی پس از دیگری قاپ می‌اندازند. قاپ هرکس با نقش «شاه» بنشیند، فرمان یا حکم بازی با اوست. پس از گزینش «شاه»، هرکس قاپش «وزیر» بنشیند، منصب وزارت را برعهده می‌گیرد.

اگر در نخستین دورِ قاپ‌انداختن، «قاپ» به قرعه چند نفر، «شاه» یا «وزیر» بنشیند، منصب پادشاهی به بزرگ‌ترین و محترم‌ترین آنان که قرعه «شاه» بر او افتاده و یا به کسی که «سید» است، سپرده می‌شود. «شاهِ» برگزیده بر صندلی که به عنوان صندلی شاهانه تعبیه شده، تکیه می‌زند. سپس یکی را از میان بازیکنانی که قاپشان «وزیر» نشسته انتخاب و پارچه یا «ترنا» را به دست او می­‌دهد.

«وزیر» نیز کسی را که قاپش «دزد» بنشیند به «شاه معرفی» و پس از بیان مطالبی نمادین درباره نوع دزدی او، حکم مجازاتش را از شاه می‌خواهد. «شاه» دستور مجازات او را می­‌دهد. بدین ترتیب آن «دزد» با زدن «ترنا» بر کف دست – و یا دیگر احکام صادره- مجازات می­‌شود. وزیر «ترنا» را به کف دستِ «پیش‌شده» (خوانده) می‌زند.

اگر بازیکن نقش «دزد»، صدایی خوش و نیکو داشته باشد، به حکم «شاه» به «غزل‌خوانی» وادار می‌شد. خریدن شیرینی، میوه، زولبیا، بامیه در ماه رمضان و چای دادن به تعداد کسانی که در قهوه‌خانه نشسته‌اند و فرستادن صلوات‌های مکرر می­‌توانست از دیگر حکم‌های صادره «شاه» ‌باشد.

البته در قهوه‌خانه‌ای که پاتوق پهلوانان و ورزشکاران متدین و خوش‌نام بود و «بزرگان» و «ریش‌سفیدان» در آن حضور داشتند؛  «ترنا بازی» فضایی روحانی و معنوی داشت به‌طوری که غالباً با فرستادن صلوات و غزل‌خوانی و مرثیه‌خوانی و پخش شیرینی و چای همراه بود. اگر نقش «شاه» یا «وزیر» بر شخص «کم‌رو» و «کم‌سن و سالی» می‌افتاد، او آن نقش را به بزرگ‌تر حاضر در جلسه یا کسی که در ترنا بازی و خنداندن مردم تبحر داشت، می‌­سپرد. گاهی اوقات نیز اتفاق می‌افتاد که آدمی ضعیف ولی پُررو، «شاه» می‌شد. آن‌وقت بود که صدای خنده گوش فلک را کر می‌کرد و او نیز، دستور «ترنا زدن» به تمامی حاضران در قهوه‌خانه حتی اندک پیرمردان را، صادر می‌کرد.

همچنین اگر قاپ سادات یا بزرگان و محترمان محل، «دزد» می‌نشست، معمولاً به احترام آنان، حکم «شاه»، ادای یک‌صدای صلوات حاضران بود. از این رو آنان در «بازی ترنا»، به «آدم صلواتی» معروف بودند. گاهی از مجازات و تنبیه کسی هم که کار نیک و ایثارگری و جوانمردی کرده بود، چشم می‌پوشیدند.

باید افزود که پیرامون مجازات «دزد» از جریمه‌هایی همچون «سبیل‌کشیدن»، «سماورکردن» و «اطوکشیدن» وجود داشت. مثلاً در «اطوکشیدن»؛ «وزیر»، کف دست خود را بر خلاف خواب موی سر «دزد» می‌کشد.

در «سماورکردن»، «وزیر» پشت «دزد» ایستاده و گوش‌های او را چون دسته‌های سماور گرفته و به سوی بالا می‌کشد. همه این مجازات­‌ها می‌توانست در دو حالت «آتشی» و «پنبه‌ای» اجرا ­شود. 

 همچنین «شاه» می­‌توانست یکی را از میان جمعیت بلند کرده و به وسط قهوه‌خانه آورد و نفر انتخاب‌شده خم شده نیز دست‌های خود را باز کرده و کف دست خود را نشان می‌دهد. در این هنگام «شاه» بهانه‌ای می‌تراشید و به وزیر دستور می‌داد به آن شخص «ترنا» بزند و «وزیر» مشغول زدن می‌شد.

«ماه رمضان» فرصت خوبی برای این بازی بود به‌طوری که  پس از نماز، زمانی که بزرگان با اهل خانواده به شب‌نشینی می‌رفتند، جوانان محل هم‌راهی قهوه‌خانه‌ها شده و بساط بازی ترنا را فراهم می‌کردند. این بازی از چند ساعت پس از افطار (سر شب) آغاز و گاهی تا قبل از سحر ادامه داشت و پس  از اتمام آن، همگی راهی خانه‌های خود می‌شدند.

این بازی با تأکید بر برابری و همدلی اجرا می‌شد و حتی در آن برای نیازمندان هر محله، کمک‌هایی گردآوری می‌شد و به نظر زنده‌یاد محمد استادمحمد، با این کار بسیاری از مشکلات یک محله حل می‌شد. به عنوان نمونه اگر از میان بازیکنان کسی بود که از طریق «پهلوانی»، «مردانگی» و «لوطی‌گری» خارج شده و احیاناً خطایی در محله کرده، چنانچه قاپش «دزد» می‌نشست، شاه دستور به «تنبیه» و «شلاق‌زدن» او می‌داد. گاهی برای ممانعت از «تنبیه»، یک نفر  «ریش‌سفید» یا «پهلوان»،  از میان جمع وساطت می‌کرد و اصلاحاً ریش گرو می‌گذاشت و از جانب او ضمانت می‌کرد که دیگر کار ناشایست و ناروا نکند.

از دیگر سوی، اگر «ترنابازی» در میان لوطیان بزن‌بهادر و جاهلان شریر انجام می‌­شد، غالباً فضایی خشونت‌آمیز داشت چراکه هر بازیکنی که «شاه» یا «وزیر» می‌شد، در صدد واکندن خرده‌حساب‌های شخصی خویش از دیگران بود.

از سوی دیگر، این بازی به لحاظ شکل اجرایی، شبیه بازی نمایشی «میر نوروزی» یا همان «حاکم یک شبه» یا «نوروز پیروز» است که نوعی نمایش کمدی‌گونه ایرانی به شمار می‌رود. بنابر نوشته عبیدالله ایوبیان، نویسنده و محقق نامدار معاصر در رشته زبان و ادبیات و فرهنگ کُردی، آغاز آن ابتدا در مهاباد و در اولین چهارشنبه آغاز سال نو بوده است که برای شادی همگانی اجرا می‌شده و سپس به سایر مناطق ایران نیز نفوذ کرده است. در این بازی نمایشی، فردی عامی و از میان مردم را به عنوان «پادشاه» یا «حاکم» موقت به نام «میر نوروزی» انتخاب و فرمانروایان و حکام محلی، برای یک یا چند روز، زمام امور شهری را به عهده‌اش می‌سپردند و اوامر او را رعایت کرده و لازم الاجرا می‌دانسته‌اند. پس از پایان روزهای نوروز، پادشاهی او نیز به اتمام، می­رسید. یعنی به شکلی آیینی، فرصتی برای تخلیه روانی جامعه، به ویژه توده‌های مردم فراهم می‌آمد که طی آن می‌توانستند عقده گشایی کنند و عدالتی هرچند موقت را جاری سازند.

تنها تفاوت میان «ترنا بازی» و «میر نوروزی» آنست که در «ترنا بازی»، «قاپ» یا همان «تاس» بازی مشخص‌کننده نقش‌­هاست اما در «میر نوروزی» انتخاب نقش بر عهده پادشاه و حکمران هر منطقه است. باید گفت «ترنا بازی»، ریشه در «آیین مهری» دارد که خود جای بحث دیگری دارد. 

این بازی تا سال 1360 خورشیدی در قهوه‌­خانه‌‌‌های تهران انجام می­‌شده است و در سال­‌های اخیر نیز توسط هنرمندان نمایشی کشور در قالب اجرا­ی نمایشی مورد توجه قرار گرفته که از جمله آن­‌ها می­‌توان به نمایشنامه «آ سید کاظم» نوشته زنده‌یاد محمود استاد محمد و آثار میدانی از هنرمندان «تئاتر خانه سنتی آو» و غیره اشاره کرد. 

«رمضان‌­خوانی» در سیستان و بلوچستان

بازی نمایشی و آیین «رمضان‌خوانی» با پیشنیه بیش از هزار سال، نیز از هشتم تا چهاردهم ماه رمضان در سیستان مرسوم است. در این بازی که شب هنگام اجرا می‌شود، جمع زیادی از نوجوانان و جوانان هر محله در مقابل منازل سایر مردم اجتماع کرده و اشعار محلی را با صدای رسا می‌خوانند. شرکت‌کنندگان در این آیین پس از اجرای برنامه رمضان‌خوانی منتظر دریافت انعام از سوی صاحب‌خانه می‌مانند. صاحب‌خانه  نیز براساس وُسع خود، هدایایی مانند آرد، قند، شکر، گندم، نان و خرما و بعضی مواقع هم پول به گروه هدیه می‌دهد. در پایان هر شب، اعضای گروه کنار یکدیگر جمع می‌شوند تا غذا‌ها و پول جمع‌­آوری شده از مردم را میان نیازمندان و فقرا محله و روستا تقسیم می‌کنند.

این بازی نمایشی و آیین، گذشته از آنکه فرصتی برای کمک به نیازمندان و فقرا محله و روستاها و تقسیم ثروت در جامعه­‌ای کوچک است، سبب پدید آمدن عدالتی هرچند موقتی در میان اقشار مردم نیز هست و پیام‌­آور نوعی شادی در روستا یا محله هم است، به‌طوریکه گاهی با شوخی‌های متفاوتی از سوی صاحب‌‌خانه در برخورد با افراد و پاشیدن کاسه‌ای آب از روی دیوار و… بر سر و روی‌شان همراه می‌شود.

بازی نمایشی و آیین «رمضان‌خوانی» تا قبل از شب نوزدهم ماه مبارک و مصادف با ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) پایان می‌یابد و هم اکنون نیز همه ساله در ماه رمضان، در منطقه سیستان و بلوچستان، اجرا می‌شود.

عضو کانون مدرسان تئاتر ایران و مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی




مطالب مرتبط

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند
گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند

یعقوب صباحی، بازیگر پیشکسوت تئاتر می‌گوید تماشاگران امروزِ تئاتر نمایش‌های مینی‌مال، موجز و گویا را برای به تماشا نشستن انتخاب می‌کنند.

|

دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی پای اجراها نشست

اتابک نادری: تنوع آثار در استقبال عمومی نمایش‌ها موثر است
دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی پای اجراها نشست

اتابک نادری: تنوع آثار در استقبال عمومی نمایش‌ها موثر است

اتابک نادری، دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی می‌گوید اجرای عمومی برخی نمایش‌های این دوره که در اراک، تهران، رشت و ساری شروع شده با تنوع نمایش‌ها و استقبال مخاطب چشمگیر بوده است‌.

|

حسن رونده پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین» مطرح کرد

حضور آثار باکیفیت استانی در تهران تأثیرگذار است
حسن رونده پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین» مطرح کرد

حضور آثار باکیفیت استانی در تهران تأثیرگذار است

حسن رونده، مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین»، سیاست‌های وزیر و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی را مبنی بر حمایت ویژه از تئاتر استان‌ها اعلام کرد و بر این باور است که حضور آثار نمایشی ...

|

نظرات کاربران