در حال بارگذاری ...
امیرموسی کاظمی:

«هم‌آغاز»، فرصت ورود جوانان به بزرگ‌ترین مجموعه نمایشی کشور را فراهم کرد

امیرموسی کاظمی، دبیر نخستین جشنواره «هم‌آغاز» تئاترشهر، براین باور است که این رویداد هنری فرصت ورود هنرمندان جوان را به بزرگ‌ترین و معتبرترین مجموعه نمایشی کشور فراهم کرد.

به گزارش ایران‌تئاتر، امیرموسی کاظمی، نویسنده، کارگردان و دبیر نخستین جشنواره هم‌آغاز مجموعه تئاتر شهر است که از شانزدهم تا بیست‌وششم دی‌ماه سال 1402 در سالن‌های نمایشی تئاتر شهر برگزار شد.

کاظمی با اشاره به برگزاری جشنواره هم‌آغاز گفت: «جشنواره تئاتر هم‌آغاز با ایده سیدجواد طاهری، رییس مجموعه تئاترشهر و با هدف ایجاد فرصت برای نسل جوان و خلاق تئاتر شکل گرفت؛ نسلی که لیاقت ورود به بزرگ‌ترین و معتبرترین مجموعه نمایشی کشور را داشت، اما فرصت آن را نه.»

او ادامه داد: «هم‌آغاز با شناسایی و کشف این استعدادها فرصت را مهیا کرد تا جمعی از کارگردانان جوان از سراسر کشور بتوانند از مسیر این جشنواره، توانایی‌های خود را در تولید یک اثر شایسته که استانداردهای جذب مخاطب را نیز داشته باشد، به نمایش بگذارند.»

این هنرمند برنامه پیش روی جشنواره را اجرای عمومی آثار عنوان کرد و افزود: «از میان ۲۰ نمایشی که در دوره اول این جشنواره حضور داشتند، ۱۴ اثر برای اجرای عموم در سالن‌های مجموعه تئاترشهر انتخاب شدند که از فروردین تا شهریور سال ۱۴۰۳ روی صحنه می‌روند.»

کاظمی تاکید کرد: «یکی از تفاوت‌های جشنواره هم‌آغاز با دیگر جشنواره‌های مشابه، همراهی با گروه‌ها از آغاز تولید تا پایان اجرا بود. وظیفه دبیر جشنواره هم فقط محدود به ایام جشنواره نبود و از همان ابتدا به همه گروه‌ها اعلام کردم که تا پایان اجرای عموم کنارشان خواهم بود و اگر کمکی بخواهند، دریغ نخواهیم کرد. این کمک می‌تواند به هر شکلی باشد؛ از مشاوره در متن و کارگردانی تا بحث در تبلیغات و جذب مخاطب. به عنوان مثال خیلی از گروه‌ها از اعضای هیئت انتخاب و هیئت داوران برای بهتر شدن کارها در اجرای عموم مشاوره گرفتند و می‌گیرند. تعدادی از گروه‌ها هم در بحث تهیه‌کنندگی درخواست‌ داشتند که سعی کردیم کنارشان باشم.»

او گفت: «هر گروهی در هر بخشی که نیاز به کمک داشته باشد، قطعا مورد حمایت من و همکارانم قرار خواهد گرفت. در بحث تهیه‌کنندگی هم تاکنون سه اثر درخواست همراهی داشته‌اند که کنارشان خواهم بود. تهیه‌کنندگی سه اثر را هم دوست عزیزم سجاد افشاریان برعهده گرفته است و امیدوارم دیگر دوستان هنرمند هم که تجربه بیشتری در زمینه تولید و اجرا دارند، کنار این گروه‌های جوان قرار بگیرند.»

این هنرمند تئاتر درباره ارزیابی خودش از حضور گروه‌ها و هنرمندان جوان در میدان اجرای عمومی توضیح داد: «شور و نشاطی که جشنواره هم‌آغاز در میان گروه‌های جوان ایجاد کرد و استقبالی که مخاطبان از آثار این جشنواره داشتند، نوید روزهایی خوب برای نسل جوان تئاتر می‌دهد. امیدوارم همه گروه‌ها، فرصت اجرای عموم در بزرگ‌ترین مجموعه تئاتر کشور را غنیمت بدانند و از این تجربه، نهایت بهره را ببرند.»




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با الهه پورجمشید مطرح شد

«تله و زیون»؛ نمایشی از بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده
در گفت‌وگو با الهه پورجمشید مطرح شد

«تله و زیون»؛ نمایشی از بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده

الهه پورجمشید، طراح و کارگردان نمایش «تله و زیون» می‌گوید بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده به‌عنوان هدف و نگاه اولیه متن، موضوعی نیست که تکراری شود و یا تنها مختص به یک محدوده جغرافیایی باشد.

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «مناظره وایادولید»

هوشمند هنرکار: فرم نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با تماشاگر باشد
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «مناظره وایادولید»

هوشمند هنرکار: فرم نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با تماشاگر باشد

هوشمند هنرکار، بازیگر و کارگردان «مناظره وایادولید» با بیان این‌که در این اثر تلاش شده تا دغدغه‌های انسانی و اجتماعی به نمایش درآید، گفت به شعبده‌بازی‌های نور، صدا و افکت علاقه زیادی ندارم، درام و تئاتر باید روی صحنه جاری شود و فرم‌ نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با ...

|

نظرات کاربران