در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه»

تئاتر شقاوت؛ نیشتری که برای سلامتی جامعه لازم است

سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه» براین باور است که تئاتر به ویژه تئاتر شقاوت، مانند نیشتر پزشکی است که درد دارد اما برای سلامتی، شادابی و حال خوب لازم است.

به گزارش ایران‌تئاتر، سوران احمدی، هنرمند اهل کردستان به‌زودی با کارگردانی نمایش «سیزن سه» میزبان مخاطبان عمارت نوفل‌لوشاتو خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه «سیزن» تلفیقی از فضای رئال و سوررئال است و در گونه نمایشی تئاتر شقاوت قرار دارد، گفت: «در این نمایش به روایت افرادی اشاره داریم که برای زنده ماندن دچار چالش‌هایی عجیب و غریب می‌شوند. چالش‌هایی که به‌واسطه آن حتی مرزهای انسانی را زیر پا می‌گذارند. عشق، جنگ و مرگ سه محور اصلی است که در این اثر به آن پرداخته می‌شود.»  

جامعه فعلی زندگی را بی‌رحم کرده است

او ادامه داد: «خواسته یا ناخواسته زندگی بشر پر از درد و رنج است. در جامعه فعلی میزان آرامش و رضایت کم است و ما با درگیری‌هایی روبه‌رو هستیم که زندگی را بی‌رحم کرده است. به همین دلیل من طی چهارده سال فعالیتی که در زمینه تولید تئاتر دارم، همواره به تئاتر شقاوت آنتونن آرتو علاقه داشته و در این سبک به کسب تجربه پرداخته‌ام. تئاتر شقاوت می‌تواند مانند آینه‌ای باشد که مخاطب خود را در آن به تماشا بنشیند و در مواجهه با یک بازی روانی در ناخودآگاه خود به دنبال چاره باشد. ممکن است حال مخاطب در رویارویی با  واقعیت بد شود اما این واقعیت انکارناپذیر است. »

این هنرمند افزود: «به نظر من، تئاتر به ویژه تئاتر شقاوت، مانند نیشتر پزشکی است که درد دارد اما برای سلامتی، شادابی و حال خوب لازم است. لزوم اهمیت دادن به وقایع و عدم بی‌تفاوتی نسبت به آنچه در اطراف ما می‌گذرد، باعث شد تا ایده و جرقه این نمایش به ذهن من برسد. ما در این نمایش به دنبال همراهی تماشاگر برای پیدا کردن راه چاره هستیم. همه ما در ایجاد شرایط مقصر هستیم و با نمایش به خودمان یادآوری می‌کنیم که در برخورد با دیگران می‌توانیم بهتر باشیم. همه این‌هاست که ما را به سمت تئاتر شقاوت کشانده است.»

او گفت: «به دنبال تئاتر شریف هستم و به هر قیمتی کار نمی‌کنم. هدف من در طول زندگی تولید کارهای دغدغه‌مند بوده و به همین دلیل به سراغ تئاتر شقاوت رفته‌ام تا اثری تاثیرگذار خلق کنم و به مخاطب بگویم خودمان به دنبال راه چاره و حال خوب باشیم.»

احمدی توضیح داد: «برداشت من این است که کل هستی و زندگی رنج است و در عین این رنج، لذت‌هایی هم وجود دارد و این لذت برای من تئاتر است. من همیشه به گروه نمایشی‌ام می‌گویم به هنری که قرار است در آن رنج بکشیم، خوش آمدید.  گفتن از درد و تلاش برای راه چاره برای من لذت‌بخش است. من نمی‌توانم در مسیر این زندگی دشوار نمایش کمدی تولید کنم. به نظر من نمایش فراواقعگرا و تئاتر شقاوت باعث ایجاد تفکر بیشتر تماشاگر می‌شود. ما باید از لحاظ کیفی و محتوایی آن‌قدر قدرتمند باشیم که مخاطب با اثر همذات‌پنداری کند و خروجی تئاتر به شکلی باشد او را به فکر و تولید اندیشه وابدارد.»

حضور هنرمندان استانی درتهران به نفع تئاتر کشور است

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه هنرمندان استانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، افزود: «حضور در پایتخت برای پیشرفت و یادگیری بیشتر هنرمندان ارزشمند است. این حضور باعث درگیر شدن با چالش‌های مختلفی می‌شود که در روند تولید یک اثر باکیفیت اثرگذار است. از نظر من، 50 درصد انرژی که هنرمندان استانی در استان‌های‌شان برای تولید تئاتر صرف می‌کند‌، در روند تولید اجرای اثر در تهارن جواب‌گوست، چراکه در استان‌های محروم از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و درگیر با محدودیت ‌های مختلف راه خلاقیت و تجربه برای‌شان به سختی هموار شده و با حضور در تهران و امکانات سخت‌افزاری این عرصه، راحت‌تر می‌توانند دست به تولید بزنند. حضور این هنرمندان با ایده‌های جدید و نگاه متفاوت قطعا به نفع تئاتر کشور است.»

او ادامه داد: «گروه‌های اجرایی نیازمند همکاری بیشتری هستند. ای کاش فضایی حاکم باشد که هنرمندان برای اجرا دغدغه نداشته باشند. یکی از این دغدغه‌ها چند‌اجرایی شدن سالن‌های نمایشی است. همچنین ای کاش در سالن‌ها با هنرمندانی که شناخته‌شده نیستند، تعامل بیشتری به وجود بیاید. متاسفانه بعضی سالن‌ها تنها به شناخته بودن هنرمند توجه دارند و با اولویت قرار دادن افراد شناخته شده فضای کمتری به جوانان و هنرمندان دیگر استان‌ها داده می‌شود.»

سوران احمدی در پایان گفت: «من به‌شدت آدم جنگجویی هستم و حتی بدون حمایت هم تمام زندگی‌ام را برای عملی شدن اهدافم می‌گذارم. حتی اگر ضرر مالی هم داشته باشد برای عملی شدن تصمیمی که گرفته‌ام تلاش می‌کنم. زیرا بر این باورم تئاتری‌ها نباید ببازند. تئاتر برای مردم است و بدون آن‌ها ارزشی ندارد، پس باید تاثیرگذار باشد.»

نمایش «سیزن سه» به نویسندگی و کارگردانی مشترک سروش احمدی و سوران احمدی از بیست‌وششم فروردین تا شانزدهم اردیبهشت ساعت 19:30 در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود. 




مطالب مرتبط

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو:

15هزار مخاطب‌ به تماشای «فین جین» نشستند
مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو:

15هزار مخاطب‌ به تماشای «فین جین» نشستند

داوود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو گفت نمایش «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی تاکنون میزبان بیش از ۱۵ هزار مخاطب بوده است و این عمارت از اجرای نمایش‌هایی با متون ایرانی استقبال می‌کند.

|

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

نمایش «مافیای روباه‌ها» به کارگردانی امید بنکدار که در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است، به مدت ۱۰ شب دیگر تمدید شد.

|

نظرات کاربران