در حال بارگذاری ...

نشست تحلیل و بررسی نمایش فیزیکال «مکبث» برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی نمایش فیزیکال «مکبث»، جمعه ۲۴ فروردین با حضور علاقه‌مندان در خانه نمایش دا برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش فیزیکال «مکبث» به طراحی و کارگردانی یونس ولی‌پور که از ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ در خانه نمایش دا روی صحنه رفته بود، شب گذشته جمعه 24 فروردین نشست تحلیل و بررسی با حضور مخاطبان برگزار کرد.

در این نشست که به همت خانه نمایش دا و پژوهشکده دا برگزار شد، شادی موسوی، علی رضاوند و همچنین یونس ولی‌پور کارگردان و مبین حسین زارعی بازیگر و رامین هاشمی، سمیرا حبیبی‌نژاد از اعضای گروه کارگردانی «مکبث» به مباحث پرداخته شد.

سخنران و تحلیلگر این نشست، شادی موسوی، پژوهشگر بدن و مدرس حرکت معاصر، با رویکرد حرکت‌شناختی و روان‌شناختی به تحلیل نمادها و نشانه‌های بصری و حرکتی اجرا پرداخت و درباره نمایش گفت: «این متفاوت‌ترین اجرای فیزیکال است که با این سبک حرکتی و کارگردانی در ایران روی صحنه رفت. ما در اجرای فیزیکال موردنظر، با فضای غالب اکسپرسیونیستی و انتزاعی مواجه‌ایم همچنین شیوه بیان و حرکت بازیگر اکسپرسیو، غلوشده و اگزجره است. تفاوت اساسی که حرکت در این نمایش با حرکت معاصر دارد، در درام و روایت‌پردازی آن است.»

او افزود: «سبک خاصی که آقای ولی‌پور از آن تاثیر گرفته بر بدن دراماتیک بازیگر بنا شده است. این بدن با ایجاد درام و ضدیت در نمایش به خلق روایت و موقعیت دست می‌زند.»

یونس ولی‌پور با تاکید بر سبک متفاوت اجرایی خود و گروهش اضافه کرد: «ما در گروه تئاتر نامرئی متاثر از سبک تئاتر روسیه و تئاتر شرق و کارگردانانی مانند گروتفسکی، چخوف، آرتو و... کار می‌کنیم چه در ایران چه خارج از ایران. ما در تئاتر از هیچ از بدن بازیگر به درام می‌رسیم.»

او گفت: «در ایران کلاس‌ها و فضاهای تمرین اساسا بر مبنای مکتب نیست و معلمان و استادان این رشته در ایران معمولا از روی کتاب‌های ترجمه شده و با فضای ایرانی در ذهن خود این کلاس‌ها و تمرینات را برگزار کرده‌اند. تئاتر از هیچ، سبک آزمایشی گروه ماست که از سکوت یا از هیچ به تمرین و حرکت می‌پردازیم، که با ادامه این روند به درامی را که این حرکت خلق شده ما نزدیک است، پیدا کرده و نمایش را شکل می‌دهیم و در «مکبث» هم به همین‌گونه از حرکت به محتوا و خود کاراکتر مکبث رسیدیم.»

علی رضاوند نیز این‌گونه از بحث نتیجه‌گیری کرد و گفت: «یکی از جذاب ترین نکاتی که در تئاتر فیزیکال وجود دارد این است که کارگردان آزادی در تأویل به مخاطب می‌دهد و صرفا کلیت روایت را بدون تغییر انتقال می‌دهد. همین‌طور به قول شادی در وضعیت بسیار عریانی با مخاطب روبه‌رو می‌شود.»




مطالب مرتبط

حسن رونده پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین» مطرح کرد

حضور آثار باکیفیت استانی در تهران تأثیرگذار است
حسن رونده پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین» مطرح کرد

حضور آثار باکیفیت استانی در تهران تأثیرگذار است

حسن رونده، مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین»، سیاست‌های وزیر و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی را مبنی بر حمایت ویژه از تئاتر استان‌ها اعلام کرد و بر این باور است که حضور آثار نمایشی ...

|

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو:

15هزار مخاطب‌ به تماشای «فین جین» نشستند
مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو:

15هزار مخاطب‌ به تماشای «فین جین» نشستند

داوود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو گفت نمایش «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی تاکنون میزبان بیش از ۱۵ هزار مخاطب بوده است و این عمارت از اجرای نمایش‌هایی با متون ایرانی استقبال می‌کند.

|

نظرات کاربران