گفتوگو با کیارش رُست
«روال عادی»؛ نقدی اجتماعی متکی بر روند جابهجایی قدرت است
کیارش رُست، طراح و کارگردان «روال عادی» میگوید این نمایش، روایتی از جابهجایی قدرت و نقدی بر سوءاستفاده افراد از موقعیت و جایگاهی است که در آن قرار میگیرند.
به گزارش ایرانتئاتر، نمایش «روال عادی»، نوشته ژان کلود کریر، با ترجمه اصغر نوری و کارگردانی کیارش رُست، از فردا (پنجشنبه 30 فروردین) در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
کیارش رُست، درباره نمایش «روال عادی» گفت: «این نمایش، روایت گفتوگوی یک خبرچین باتجربه با کمیسری تازهکار است که من به عنوان کارگردان با تاکید بیشتر روی محتوا و فرم اثر آن را برای اجرا آماده کردم.»
او ادامه داد: «نمایشنامه در اصل تنها دو پرسوناژ دارد که در این اجرا هر یک از پرسوناژها با حضور دو بازیگر روی صحنه زندگی خواهند کرد. در واقع ما اکنون چهار بازیگر را برای دو نقش داریم که هریک بسته به موقعیت در نقش کمیسر یا خبرچین به ایفای نقش میپردازد.»
خوانش فرمالیستی از «روال عادی»
این هنرمند با اشاره به دلیل تصمیمش برای کمک گرفتن از چهار بازیگر برای ایفای نقش کمیسر و خبرچین توضیح داد: «من تصمیم دارم تا با تغییر جایگاه بازیگران از نقشی به نقش دیگر، پنهان شدن افراد را در پشت شخصیت فرهنگیشان به نمایش بگذارم. در واقع بازیگران با قرار گرفتن در دو نقش کمیسر و خبرچین، با ابعاد متفاوتی از شخصیتها آشنا میشوند و هریک به شکلی تازه آن را جان میدهند.»
رُست افزود: «این نمایش رگههایی از اکسپرسیونیسم در خود دارد و من به عنوان کارگردان سعی کردم تا خوانش جدیدی از متن را به شکل فرمالیسیتی به مخاطب ارائه دهم.»
کارگردان نمایش «روال عادی» در ادامه گفت: «مقوله فرم و محتوا همواره در چالش با یکدیگر هستند. برخی فرم را بر محتوا و بعضی محتوا را بر فرم ارجحیت میدهند. اما من دراین نمایش از فرم برای نشان دادن شکل یا بخشی از نمایش با حذف دیالوگ استفاده نکردم. جهان اجرای این نمایش با استفاده از فرم خاص و دیدگاه شخصی من روی صحنه با تماشاگر ارتباط برقرار خواهد کرد.»
مسئله قدرت
او با اشاره به طراحی صحنه و لباس اثر هم توضیح داد: «در طراحی صحنه و لباس، از رنگ سفید و سیاه استفاده شده است و بازیگران نسبت به نور و طراحی صحنه مرتب در حال تغییر حالت هستند. استفاده از رنگ سیاه و سفید، به نمایش گذاشتن خیر و شر نیست، بلکه بیشتر به دو بُعدی بودن شخصیتها اشاره دارد. زمانی که آنها در کنار هم قرار میگیرند گویی قسمتهای متفاوت یک بازی شطرنج را تداعی میکنند.»
این کارگردان با بیان اینکه مسئله قدرت از اهمیت ویژهای دارد، ادامه داد: «ما در طول نمایش شاهد جابهجایی قدرت بین کاراکترها هستیم. این موضوع نقدی بر سوءاستفاده افراد از موقعیت و جایگاهی است که در آن قرار میگیرند.»
تئاتر چون سینما باید حمایت شود
او با اشاره به همراهی مجید مجیدی، به عنوان تهیهکننده این اثر گفت: «آقای مجیدی باور دارند که تئاتر حرفهای زیادی برای گفتن دارد و این هنر باید همگام و همقدم با سینما مورد توجه و حمایت قرار بگیرد.»
کارگردان نمایش «روال عادی» افزود: «خوشبختانه آقای مجیدی از ابتدای کار و در تمامی روند اجرا پشتوانه جدی گروه بودند. بهشخصه سعی کردم با توجه به پیشینه تئاتری این هنرمند از تجربههای او در تولید نمایش بهره ببرم.»
رُست در پایان با بیان اینکه تئاتر آمیخته با فرهنگ ملی ماست، گفت: «امیدوارم همانطور که مجید مجیدی هنرمند شناخته شده در سینمای ایران و جهان با توجه به اهمیت جایگاه تئاتر در جامعه از این هنر حمایت میکند، دیگر هنرمندان و عزیزان نیز با گروههای نمایشی همراه شوند و در مسیر تولید آثار نمایشی آنها را تنها نگذارند.»
بلیتفروشی این اثر نمایشی در سایتهای گیشه تئاتر و تیوال انجام میشود.