در سه بخش صحنهای، خیابانی و کودک و نوجوان
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند 2
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند 2
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند 3
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند 4
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند 5
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند 6
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند 7
برگزیدگان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند 2
برگزیدگان سه بخش نمایشهای صحنهای، خیابانی و کودک و نوجوان بیستیکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.
به گزارش ایران تئاتر، آیین اختتامیه بخشهای تئاتر صحنهای، خیابانی و کودک و نوجوان بیستویکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا شامگاه یکشنبه سیام اردیبهشت در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد.
حمید نیلی(مدیرکل هنرهای نمایشی)، کاظم نظری(مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی)، فرهاد قائمیان (مدیر بیستویکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا)، اتابک نادری (دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر ملی رضوی)، اسرافیل فرجاللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، علی محمد رادمنش (دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی)، مهدی سیمریز(دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی)، رضا صابری، سیاوش طهمورث، حسین فدایی حسین، محمد مسلمی، جهانگیر الماسی و جمعی دیگر از هنرمندان در این رویداد حاضر بودند.
جشنواره هنرهای نمایشی رضوی با حضور دبیران حرفهای فضایی دلنشین و تخصصی ایجاد کرد
فرهاد قائمیان، مدیر جشنواره در ابتدای این مراسم گفت: «جشنواره هنرهای نمایشی رضوی با توجه به دبیران حرفهای که داشت باعث شد فضایی دلنشین و تخصصی ایجاد شود.»
او ادامه داد: «رویکرد این جشنواره و دبیران بخشهای مختلف آن، این بود تا با حذف بخش رقابتی به شکل مردمی آن را در استانهای مختلف برگزار کنند و این موضوع افتخار جشنواره بود.»
قائمیان با قدردانی از هنرمندان شرکتکننده در این دوره گفت: «امیدوارم در دوره بعد شاهد هنرنمایی بیشتر هنرمندان خوب هنرهای نمایشی کشور باشیم و خوشبختم که در جشنواره بیستو دوم فرهنگی و هنری امام رضا (ع) هم در کنار شما خواهم بود.»
رمز توسعه تئاترِ متکی بر باورهای دینی و مذهبی، گذر از نگاههای کلیشهای است
پس از این بخش، حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی در اختتامیه جشنواره تئاتر رضوی گفت: «رمز توسعه تئاترِ متکی بر باورهای دینی و مذهبی، در گذر از نگاههای کلیشهای نهفته است؛ چراکه داستانهای دینی ما سرشار از مفاهیم و ایدههای دراماتیک است که باید بیشازپیش مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا جشنواره تئاتر رضوی رویدادی مبارک است که طی این سالها تبدیل به محفلی برای گردآمدن هنرمندان بااخلاق و متدین تئاتر ایران شده است. به باور من این جشنواره توانسته است جایگاه ویژه خود را در حوزههای گوناگون پیدا کند.»
مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «از شورای سیاستگذاری و مدیریت بنیاد امام رضا (ع) در برگزاری این جشنواره قدردانی میکنم و همچنین سپاسگزار همه هنرمندان شریف تئاتر هستم که نزدیک به ۵۰۰ اجرای غیررقابتی را در حوزههای تئاتر خیابانی، صحنهای و کودک و نوجوان به صحنه بردند.»
نیلی در پایان گفت: «امیدوارم چراغ این جشنواره همیشه پرفروغ باشد و دایره مخاطبان آن در هر دوره وسیعتر شود.»
واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست
در ادامه این آیین، علی محمد رامنش، دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی دیگر هنرمند حاضر در این رویداد گفت: «سومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی فراخوان خود را با نگاه مبتنی بر پرداختن به معارف دینی رضوی و نمود ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) برای مردم منتشر کرد.»
او ادامه داد: «آثار خیابانی جشنواره اجرا در مکانهای جدیدی همچون بازار، معابر شهری، مکانهای تاریخی و گردشگری، مدارس، دانشگاهها، مراکز دینی و... را در ۱۲ استان تجربه کردند و ارتباط گسترده آثار با مردم فوقالعاده بود.»
این دبیر هنری در ادامه سخنانش پیشنهاد داد تا دو نمایش خیابانی از سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به جشنواره بینالمللی فجر معرفی شوند.
رادمنش افزود: «۴ اثر نمایشی ترکیبی از موضوعات دفاع مقدس و رضوی هستند که میتوانند تحت این عناوین با جشنوارههای مرتبط تعامل شوند. تعدادی قابلیت اجرا در مدارس را دارند و ۲ نمایش نیز قابلیت اجرا در جشنوارههای کودک و نوجوان و عروسکی را دارا هستند.»
او با بیان اینکه اگر ضعف محتوا برطرف شود، تولید آثار رضوی میتواند در کل ایران فراگیر شود، گفت: «نیاز است تا بنیاد بینالمللی امام رضا (ع) با همکاری ادارهکل هنرهای نمایشی کارگاههای ویژهای برای اینکه بدانیم چگونه میتوان یک اثر دینی را به یک اثر هنری تبدیل کرد، تشکیل دهد.»
او ادامه داد: «جشنوارههای زیادی در گذشته بودهاند که به دلیل سفارشی بودن باعث شدهاند تا آثار دینی به رکود برسد که امیدوارم ما در این جشنواره رضوی به این نقطه نرسیم.»
رادمنش با بیان اینکه همچنین یک اثر قابلیت بینالمللی شدن دارد و امکان معرفی به جشنوارههای بینالملل دارد که تصمیم آن را به مدیر جشنواره آقای قائمیان و دیکر کارشناسان میسپاریم.»
این هنرمند در آخر ضمن ارائه دو پیشنهاد به مدیران هنری گفت: «واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست؛ باید با تعامل مدیران، کارشناسان و بزرگان این واژه تغییر کند و دوم اینکه تئاتر میدانی و محیطی ایران به ویژه تعزیه و تئاتر دینی در دنیا به لحاظ تماشاگر و شیوههای اجرایی نوین و پیشرو هستند و پتانسیل جهانی شدن دارند که امیدوارم با افتخار به سمت آن برویم.»
در این بخش از مراسم، حمید نیلی، فرهاد قائمیان، رضا صابری، علی محمدرادمنش، جواد هاشمی و سیدجواد رفاهی لوح تقدیر و تندیس ارادت جشنواره تئاتر خیابانی رضوی را به برگزیدگان تقدیم کردند.
اسامی برگزیدگان این بخش به این شرح است:
امیر امینی و آرزو علیپور؛ کارگردانان نمایش «آرزوی آرزو»
محمد یوسفیزاده؛ کارگردان نمایش «یک سلام ناب»
میلاد حسین زاده؛ کارگردان نمایش «درمانده»
علی افسرینژاد؛ کارگردان نمایش «دختر شیرزاد یهودی و امام رضا»
رضا فقیهی؛ کارگردان نمایش «آهو بره»
مرتضی زحمتکش؛ کارگردان نمایش «دخیل»
حامد ترابینهاد؛ کارگردان نمایش «ساعت حرکت»
آرزو کریمیزند؛ کارگردان نمایش «دلتنگی»
اکبر قهرمانی؛ کارگردان نمایش «وفای به عهد»
وحید عبداللهی؛ کارگردان نمایش «رسم چادر»
فرشته جعفری؛ کارگردان نمایش «لکههای پاک»
سید سوران حسینی؛ کارگردان نمایش «وصیت»
سعید خیراللهی؛ کارگردان نمایش «خواب شیرین صحن گوهرشاد»
سید عباس میرمعنوی؛ کارگردان نمایش «ضامن»
شهاب راحله؛ کارگردان نمایش «بر جون شیطون لعنت»
نقالی مرشد محسن میرزاعلی بخش دیگر این مراسم بود.
بزرگداشت سیاوش طهمورث
بزرگداشت سیاوش طهمورث، هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بخش دیگر این برنامه بود که با حضور حمید نیلی، ایرج راد، فرهاد قائمیان، اتابک نادری و سیدجواد رفاهی انجام شد.
در ابتدای این بخش، سیاوش طهمورث گفت: «ما خدمتکار شما هستیم. اگر تماشاگر نباشد، هنر هیچ ارزشی ندارد. این شصت سال در خدمت شما بودن باعث افتخار من است.»
او با تاکید بر اینکه هنر زمانی شکل میگیرد که تماشاگر باشد، افزود: «بگذریم از افرادی که به جای تماشاگر برای پول کار میکنند، اما ما واقعیت و زندگی خودمان را برای هنر و تماشاگر گذاشتهایم.»
سپس، رونمایی از کتاب دورههای برگزاری جشنواره با نام تاریخچه جشنواره ملی تئاتر رضوی تالیف و گردآوری رضا حسینی انجام شد.
اگر نمایش ایرانی به تکامل رسیده بود، ما امروز تئاتر ملی داشتیم
در ادامه این مراسم ایرج راد با اشاره به برگزاری بزرگداشت سیاوش طهمورث گفت: «خوشحالم که از خدمتگزاران هنر و تئاتر کشور چون سیاوش طهمورث قدردانی میشود و افتخار میکنم امشب در اینجا حضور دارم و در کنار طهمورث هستم. او خدمتگزار واقعی فرهنگی است و تمام ذهنیتش ارائه آثاری بوده که نشانی از ایران، سنت، آیین و فرهنگی داشته باشد.»
او ادامه داد: «متاسفانه از جایی چیزی که به عنوان آیین و سنت داشتیم فراموش کردیم و به یکباره به سراغ فرهنگی غربی رفتیم و در این میان کسانی بوده و هستند که قدر ارزشها را میدانستند. اگر نمایش ایرانی مسیر خود را طی کرده و به تکامل رسیده بود ما امروز تئاتر ملی داشتیم.»
راد گفت: «همه هنرمندان تئاتر دنیا یک خانواده هستند و این خانواده هر کدام با آیینها، فرهنگ و شناسنامه خودش در جامعه هنری حضور دارد. امیدوارم ما هم روزی با شناسنامه هنری خودمان با کمک عزیزانی چون سیاوش طهمورث در تئاتر جهانی حضور داشته باشیم.»
پخش آثار جشنواره رضوی از تلویزیون تئاتر ایران
در ادامه آیین اختتامیه، اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر ملی رضوی نیز در این مراسم گفت: «ما برای چند روز آثار این دوره از جشنواره را در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران قرار میدهیم تا هنرمندان سراسر استانها به صورت عمومیتر شاهد آنها باشند.»
او تولیدمحور بودن جشنواره را کار بزرگی دانست و با بیان اینکه خبر خوشی برای اهالی تئاتر دارد، توضیح داد: «مرکز سیمرغ صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران ۲ اثر صحنهای و ۲ اثر تئاتر کودک و نوجوان جشنواره را برای پخش و ضبط از تلویزیون انتخاب و آماده میکند.»
نادری در پاسخ به انتقاد برخی از هنرمندان مبنی بر حذف رقابت از این رویداد هم گفت: «وقتی از میان ۱۴۵ اثر متقاضی ۳۸ متن انتخاب و ۲۳ متن برای اجرا تولید میشود که یک ماراتن رقابتی شکل گرفته است. این رویداد تنها تفاوتی که با دیگر رویدادهای هنری دارد، نداشتن رتبه اول و دوم بوده و همه آثار به نوعی برتر هستند.»
او همچنین افزود: «ذات هنر و به ویژه جشنواره رضوی به مردمی بودن آن است و همه هنرمندان حاضر در این رویداد درجه یک هستند و افتخاری است که تندیس ارادت را دریافت کردند.»
در این بخش از مراسم اختتامیه، سیاوش طهمورث، ایرج راد، کاظم نظری، فرهاد قائمیان و سعید زمانی برگزیدگان بخش تئاتر صحنهای را تقدیر کردند.
تندیس ارادت و لوح تقدیر بخش تئاتر صحنهای به این کارگردانها اهدا شد.
بهناز دوستی؛ کارگردان نمایش «صدمین تکه»
مجید کاظم زادهمژدهی؛ کارگردان نمایش «پانما»
محمد رسائلی؛ کارگردان نمایش «پر»
بهاره فاضلیراد؛ کارگردان نمایش «تولد یکسالگی»
سیدمحسن هاشمی؛ کارگردان نمایش «گوهر»
مریم رضازاده؛ کارگردان نمایش «آبگینه»
فاطمه بایرامزاده؛ کارگردان نمایش «دللرزه»
سید ابراهیم شبیری؛ کارگردان نمایش «دختری که خاتون مغربی را دید»
محمد حسنزاده؛ کارگردان نمایش «هشت میلیون»
محمدرضا شاهمردی؛ کارگردان نمایش «دارشکنه»
محمدعلی نویریان؛ کارگردان نمایش «یاخته»
برگزیدگان بخش تئاتر کودک و نوجوان به این شرح و با حضور رضا صابری، مهدی سیمریز، فرهاد قائمیان، محمد مسلمی، سیدجواد رفاهی و امیرمشهدیعباس تقدیر شدند.
سیدسوران حسینی؛ کارگردان نمایش «نارنجی»
سیدرضا عربشاهی؛ کارگردان نمایش «بمب»
مهدی خجستگی؛ کارگردان نمایش «خداداد»
سید رهبان مسلِمی؛ کارگردان نمایش «صاحب سرزمین نور»
سولماز محمدی؛ کارگردان نمایش «چهارمین نفر»
مهیار هزارجریبی؛ کارگردان نمایش «بیبی و هزار جزیره»
رضا جوشعار؛ کارگردان نمایش «سفر پرماجرا»
مهدی حبیبی؛ کارگردان نمایش «یک اتفاق ساده»
محسن پورقاسمی؛ کارگردان نمایش «من و برادرم اقبال»