محد عباداللهی کارگردان؛
نمایش «قبیلهها» تلاشی برای حفظ کرامت هنری و باور به اهمیت خلق است

کارگردان نمایش «قبیلهها» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو، روی صحنه است، معتقد است نمایشش فقط یک اجرا نیست، بلکه تلاشی است برای حفظ کرامت هنری و باور به اهمیت خلق.
به گزارش ایرانتئاتر، محمد عباداللهی، کارگردان نمایش «قبیلهها» که این شبها، ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه است، درباره تمرین تا اجرای این اثر توضیح داد.
او با اشاره به انتخاب نمایشنامه «قبیلهها» بیان کرد: صادقانه بگویم، دلم یک متن قوی میخواست. نزدیک به دو سال نمایشنامههای متعددی را خواندم و در نهایت از میان پنج متنِ برگزیدهام، نمایشنامه «قبیلهها» را انتخاب کردم؛ چون هم از لحاظ فرمی امکان تجربهگرایی میداد و هم قصهای بکر و تازه برای اجرا داشت.
این هنرمند ادامه داد: اجرا نرفتن این نمایشنامه در ایران نیز در انتخاب آن بیتأثیر نبود و برایم انگیزهبرانگیز بود. آشنایی با این متن از طریق توصیه اشکان خیلنژاد شکل گرفت؛ خواندم و بلافاصله جذبش شدم.
عباداللهی با بیان اینکه در این متن، کیفیت روابط انسانی بسیار مهم است؛ درباره روند تمرینها برای رسیدن به یک اجرای مطلوب عنوان کرد: ما به تمرینهای فشرده و مستمر نیاز داشتیم. متأسفانه یکی از چالشهای رایج در تئاتر امروز، کماهمیت شدن تمرین است؛ برخی بازیگران تصور میکنند با ۲۰ تا ۳۰ جلسه تمرین میتوان به نتیجه رسید. این دیدگاه کار را سختتر میکند. با این حال، خوشبختانه من با گروهی از بازیگران همکاری داشتم که از دل تئاتر آمدهاند، تمرین را جدی میگیرند و درک درستی از فرآیند زمانبر خلق اثر دارند.
او با اشاره به انتخاب نمایشنامه «قبیلهها» بیان کرد: صادقانه بگویم، دلم یک متن قوی میخواست. نزدیک به دو سال نمایشنامههای متعددی را خواندم و در نهایت از میان پنج متنِ برگزیدهام، نمایشنامه «قبیلهها» را انتخاب کردم؛ چون هم از لحاظ فرمی امکان تجربهگرایی میداد و هم قصهای بکر و تازه برای اجرا داشت.
این هنرمند ادامه داد: اجرا نرفتن این نمایشنامه در ایران نیز در انتخاب آن بیتأثیر نبود و برایم انگیزهبرانگیز بود. آشنایی با این متن از طریق توصیه اشکان خیلنژاد شکل گرفت؛ خواندم و بلافاصله جذبش شدم.
عباداللهی با بیان اینکه در این متن، کیفیت روابط انسانی بسیار مهم است؛ درباره روند تمرینها برای رسیدن به یک اجرای مطلوب عنوان کرد: ما به تمرینهای فشرده و مستمر نیاز داشتیم. متأسفانه یکی از چالشهای رایج در تئاتر امروز، کماهمیت شدن تمرین است؛ برخی بازیگران تصور میکنند با ۲۰ تا ۳۰ جلسه تمرین میتوان به نتیجه رسید. این دیدگاه کار را سختتر میکند. با این حال، خوشبختانه من با گروهی از بازیگران همکاری داشتم که از دل تئاتر آمدهاند، تمرین را جدی میگیرند و درک درستی از فرآیند زمانبر خلق اثر دارند.
او با انتقاد از وضعیت ناگوار اقتصاد هنر بیان کرد: کار کردن در تئاتر، امروز بیش از هر زمان دیگری سخت شده است. هزینههای ساخت یک اثر از دستمزد بازیگران و طراحان گرفته تا سالن، پلاتو و امکانات فنی بهشدت افزایش یافته، اما قیمت بلیت تقریباً ثابت مانده است. در چنین شرایطی، بازگشت مالی برای یک نمایش عملاً ممکن نیست و این فشار اقتصادی مستقیماً بر دوش هنرمندان میافتد؛ آنها به جای استراحت و تجدید قوا پس از اجرا، ناچارند برای جبران ضررهای مالی، مدام در حال کار کردن باشند.
کارگردان نمایش «قبیلهها» گفت: در میان تمام این دشواریها از جمله ااقتصاد بحرانزده، جنگ ۱۲روزه و فشارهای روانی جامعه ما تلاش کردیم اثری شریف، باکیفیت و اصیل خلق کنیم. «قبیلهها» برای ما فقط یک اجرا نبود، بلکه تلاشی بود برای حفظ کرامت هنری و باور به اهمیت خلق. امیدوارم این اتفاق دیده شود، مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و از تماشایش لذت ببرد.
این هنرمند در پایان سخنانش با قدردانی از اعضای گروهش عنوان کرد: در این مسیر، حمایتها و همدلی امیربهادر دهکردی به عنوان مشاور کارگردان بسیار ارزشمند بود. همچنین خوشبختی بزرگی بود که با گروهی از بازیگران درخشان و حرفهای همکاری کردم که حضورشان برایم افتخارآمیز و الهامبخش بود.
کارگردان نمایش «قبیلهها» گفت: در میان تمام این دشواریها از جمله ااقتصاد بحرانزده، جنگ ۱۲روزه و فشارهای روانی جامعه ما تلاش کردیم اثری شریف، باکیفیت و اصیل خلق کنیم. «قبیلهها» برای ما فقط یک اجرا نبود، بلکه تلاشی بود برای حفظ کرامت هنری و باور به اهمیت خلق. امیدوارم این اتفاق دیده شود، مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و از تماشایش لذت ببرد.
این هنرمند در پایان سخنانش با قدردانی از اعضای گروهش عنوان کرد: در این مسیر، حمایتها و همدلی امیربهادر دهکردی به عنوان مشاور کارگردان بسیار ارزشمند بود. همچنین خوشبختی بزرگی بود که با گروهی از بازیگران درخشان و حرفهای همکاری کردم که حضورشان برایم افتخارآمیز و الهامبخش بود.
گفتوگو: نگار امیری